اجرای طرح جامع سنجش آلاینده‌ها در مسجدسلیمان

طرح جامع سنجش آلاینده‌ها در سه فاز شامل اندازه‌گیری پارامترهای شاخص آلاینده‌های هوا به مدت یکسال در 193 نقطه از شهر مسجدسلیمان اجرا می‌شود.

به گزارش شانا، موسی ابوالحسنی، رئیس اداره بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از اجرای طرح جامع سنجش آلاینده‌ها در سطح شهر مسجدسلیمان توسط این شرکت خبر داد. 

وی افزود: با توجه به این‌که تاکنون مطالعه جامع و قابل اتکایی در زمینه ارزیابی آلاینده‌های هوا و تعیین دلایل اصلی بروز آنها در این شهر صورت نگرفته بود این طرح با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و دانشگاه صنعتی اصفهان به مرحله اجرا در آمد. 

به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان وی گفت: این طرح در سه فاز شامل اندازه‌گیری پارامترهای شاخص آلاینده‌های هوا به مدت یک سال در 193 نقطه از شهر مسجدسلیمان انجام می‌شود.

ابوالحسنی ادامه داد: فاز نخست این طرح که شامل مطالعه و اندازه‌گیری در فصل گرم است به وسیله گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان در دهه نخست شهریورماه انجام شد، ضمن این‌که تحلیلهای آماری و تهیه نقشه‌های آلودگی پارامترها با استفاده از نرم افزارهای تخصصی صورت می‌گیرد. 

وی با عنوان این‌که یافته‌های حاصل از این مطالعه می‌تواند در تعیین و تحلیل دلایل اصلی آلودگیهای شهر مسجدسلیمان کمک کند، افزود: تجزیه و تحلیل یافته‌ها، ارائه برنامه‌های پیشنهادی، تحلیل برنامه‌های ارائه شده، آماده‌ کردن برنامه‌های پیشنهادی، تعیین سهم برنامه‌ها در کاهش آلودگی، ارائه برنامه مدیریت و پایش طرح از دیگر اهداف و برنامه‌های اجرای این طرح مهم زیست محیطی است. 

این مقام مسئول در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست ( HSE ) شرکت بهره‌برداری نفت وگاز مسجدسلیمان با اشاره به وجود آلاینده‌های زیست محیطی در این شهر، گفت: با توجه به شکستگی طبیعی سنگ بستر مخزن مسجدسلیمان و نشت طبیعی نفت و گاز در مناطقی از شهر که منجر به تصویب و اجرای طرح جابجایی 5 هزار خانوار ساکن در محدوده آلوده به نشت نفت و گاز شد، باید گفت که این موضوع تنها دلیل آلایندگی هوای این شهر نیست و باید تا مشخص شدن نتایج مطالعات در این طرح حوصله و تأمل به خرج داد. 

ابوالحسنی تصریح کرد: استفاده از گاز ترش تصفیه نشده در شبکه مصرف خانگی و شکستگی متعدد این شبکه، معیوب بودن سیستم جمع‌آوری و دفع فاضلاب و روباز بودن فاضلاب در مناطق شهری و جاری بودن آن در مسیلها از دیگر دلایل وجود آلاینده‌ها در هوای این شهر هستند که با توجه به اثرات زیانبار آلودگی هوا بر سلامت انسانها، مطالعه وضع آلودگی و تعیین دلایل اصلی بروز آن را توجیه و تأکید می‌کند.

کد خبر 248166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =