دستور پرداخت یکصدمیلیارد تومان جایزه صادراتی صادر شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین دستورعمل پرداخت یکصدمیلیارد تومان مشوق صادراتی خبر داد.

به گزارش شانا، ولی‌الله افخمی‌راد با تاکید بر این که پرداخت نقدی مشوق صادراتی به صادرکننده چندان گره‌گشا نبوده است، اظهار کرد: در دستورعمل جدید پرداخت مشوقهای صادراتی تلاش شده است کمک هزینه اعزام هیئتهای تجاری، پرداخت بخشی از هزینه‌بنگاهها برای شرکت در نمایشگاههای خارج از کشور، کاهش کارمزد تسهیلات بانکی و اعطای یارانه حمل و نقل صادراتی هدفگذاری شود.

وی افزود: این دستورعمل در شورای عالی صادرات تصویب شده است و با توافق همه اعضا وارد مرحله اجرایی خواهد شد و این امکان را خواهیم داشت تا بخشی از هزینه‌های حضور تاجران ایرانی را در نمایشگاههای خارج از کشور یا اعزام آنها در قالب هیئتهای تجاری بپردازیم. ضمن این که پرداخت بخشی از کارمزد تسهیلات بانکی و اعطای یارانه حمل و نقل صادراتی نیز از دیگر موارد پیشنهادی است.

افخمی‌راد به آیین قدردانی از صادرکنندگان نمونه در روز ملی صادرات اشاره کرد و گفت: امسال بیش از 400 بنگاه صادراتی برای شرکت در رقابت ملی انتخاب صادرکنندگان نمونه ثبت نام الکترونیکی کرده اند که از این میان 50 بنگاه صادراتی به عنوان صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی انتخاب و در روز ملی صادرات از آنها تجلیل خواهد شد.

وی در تشریح فرایند انتخاب صادرکنندگان ممتاز و نمونه کشوری گفت: امسال فرآیند بررسی پرونده ­ها در قالب کمیته­ های کارشناسی و کارگروههای تخصصی صورت پذیرفته است و شرکتها به لحاظ شاخصهای ارزش افزوده، نوع گروه کالایی، حجم صادرات، تنوع بازارها و اهتمام به برندسازی ارزشگذاری و رتبه‌بندی شدند.

رئیس سازمان توسعه تجارت، به آمار صادراتی کشور در نیمه نخست امسال اشاره کرد و گفت: ‌با آن وجود که از نظر وزنی میزان صادرات افزایش داشته اما با احتساب میعانات گازی، ارزش صادرات غیرنفتی 14 درصد کاهش داشته است و به 20 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است؛ مثلا اگرچه صادرات محصولات پتروشیمی از نظر وزنی 40 درصد افزایش داشته، اما همان رقم قبلی را برای کشور ارزآوری کرده است.

افخمی‌راد در ادامه، چین و عراق را شرکای نخست تجاری ایران اعلام کرد و اظهار کرد: درصددیم با توسعه روابط با همسایگان و به مدد جذب سرمایه‌گذاریهای خارجی به کانون و هاب منطقه در تولید و صادرات بدل شویم و بتوانیم صادرات محصولات خود را به صورت جهشی افزایش دهیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره فعالیت صنعت خودروی ایران با کشورهای پیشرو جهان از جمله آلمان و ژاپن نیز گفت: ژاپنیها در زمان تحریم، تولید خودرو خود را در ایران از جمله سوزوکی به حداقل رساندند اما اکنون از ما خواسته‌اند تا آمار و ارقام مربوط به انواع تولیدات، دستور‌عمل و بخشنامه‌های سرمایه‌گذاری را در ایران در اختیارشان قرار دهیم. ضمن این که دریافت ویزای چندسفری و مواردی شبیه به این درخواستهایی است که ژاپنیها ارائه کرده اند و از سوی سازمانهای مختلف در ایران در حال پیگیری است.

کد خبر 248170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =