۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
  • کد خبر: 248327
اوپک چشم انتظار رشد تقاضای نفت در 2016

اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت در سال 2016 با رشد همراه خواهد بود و قیمت این کالا در جهان بالاتر می رود زیرا تولید کنندگان نفت گران رفته رفته از بازار خارج می شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز دوشنبه (20 مهرماه) در تازه ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک به روزانه 30 میلیون و 820 هزار بشکه در سال 2016 می رسد که نسبت به برآورد پیشین این سازمان 510 هزار بشکه بیشتر است. 

این پیش بینی اوپک، در صورت تحقق، یکی دیگر از نشانه های مثبتی خواهد بود که سیاست اوپک در رویا رویی با عرضه نفت گران در بازار کارساز شده است. 

اوپک پس از رشد عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک در بازار و افت قیمتها، برخلاف سنت دیرینه خود، سطح تولید را در بالاترین حد نگه داشت تا عرضه نفت گران از بازار خارج شود. هر بشکه نفت در بازار کمتر از 53 دلار معامله می شود. 

بنابراین گزارش اوپک، تولید نفت از سوی تولیدکنندگان غیر عضو اوپک در سال 2016 روزانه 130 هزار بشکه افت خواهد کرد. 

این گزارش همچنین اضافه کرد که این موضوع سبب می شود تا مازاد عرضه بازار تا حدودی کاهش پیدا کند و تقاضا برای نفت خام اوپک بیشتر شود و این به معنای برقراری دوباره توازن میان عوامل بنیادی بازار است. 

این گزارش به نسبت گزارش پیشین اوپک رشد کمتری از تقاضا را به دلیل افت اقتصادی چین در نظر گرفت. در گزارش ماه سپتامبر پیش بینی شده که تقاضا یک میلیون و 250 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که 40 هزار بشکه کمتر از پیش بینی ماه اوت اوپک است. 

آژانس بین المللی انرژی نیز پیش بینی مشابهی از تولید نفت کشورهای غیر اوپک ارائه داده است. گزارش بعدی این آژانس قرار است امروز منتشر شود. 

تولید نفت آمریکا که بیشترین نفت خام کشورهای غیرعضو اوپک را تأمین می کند به دلیل افت عملیات حفاری و کاهش سرمایه گذاریهای نفتی در این کشور، کاهش خواهد داشت. 

گزارش ماهانه اوپک همچنین نشان داد که اعضای سازمان، تولید خود را افزایش خواهند داد. بنابر اظهارات منابع ثانویه که در این گزارش به آنها اشاره شده، تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر 31 میلیون و 570 هزار بشکه در روز بود که از ماه اوت 110 هزار بشکه بیشتر بوده است. این سطح تولید حدود 2 میلیون بشکه بیشتر از تقاضای بازار گزارش می شود. 

سال آینده، مازاد عرضه در حدود 750 هزار بشکه در روز خواهد بود اگر سازمان سطح تولید خود را به اندازه ماه سپتامبر نگه دارد.   

کد خبر 248327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =