خط سوم انتقال گاز آذربایجان تقویت شد

خط سوم انتقال گاز آذربایجان با اتصال خروجی تاسیسات تقویت فشار گاز ساوه 3 به خط 48 اینچ سوم تقویت شد.

مدیر منطقه 3 عملیات انتقال گاز با تاکید بر اهمیت مجتمع تاسیسات تقویت فشار گاز ساوه در انتقال قابل توجه گاز به نقاط مختلف، بویژه غرب کشور به خبرنگار شانا گفت: این مجتمع، شامل تاسیسات تقویت فشار ساوه یک (تاسیسات قدیم) همچنین ساوه 2 و ساوه 3 (تاسیسات جدید) است که در مجموع با 10 دستگاه توربوکمپرسور عملیات انتقال گاز را انجام می دهند.

تقویت خط سوم آذربایجان و تامین بهتر گاز در غرب کشور

هوشنگ مهردادفر با بیان این که تاسیسات تقویت فشار گاز ساوه و 2 و 3 روی خطوط سراسری سراسری دوم (56 اینچ) و 48 اینچ آذربایجان قرار دارند، تصریح کرد: اتصال خروجی مجتمع تاسیسات تقویت فشار ساوه 3 به خط 48 اینچ، این امکان را ایجاد کرده است تا افزون بر استقلال کاری خطوط لوله سراسری دوم و خط سوم آذربایجان به نحوی مطلوب تقویت شود.

وی ادامه داد: در آرایش قدیمی (3+1+3) تاسیسات تقویت فشار ساوه 2 و 3،یک دستگاه توربوکمپرسور به صورت همزمان در این تاسیسات فعالیت می کرد و برای تقویت فشار گاز خط دوم سراسری یا 48 اینچ، به قطع جریان گاز در یکی این دو خط لوله نیاز بود.

مهردادفر اظهار کرد: با اجرای عملیات اخیر (اتصال خروجی تاسیسات ساوه 3 به خروجی 48 اینچ آذربایجان)، ضمن ایجاد شرائط بهتر انتقال گاز و صرفه جویی در ساعت کارکرد، همچنین کاهش بازه زمانی تعمیرات اساسی توربین مشترک، انتقال گاز به غرب کشور و خط سوم آذربایجان، در شرائط بهتری نسبت به قبل قرار گرفت.

مدیر منطقه 3 عملیات انتقال گاز با بیان این که طرح اتصال تاسیسات تقویت فشار ساوه 3 از نیمه دوم شهریورماه امسال کلید خورده است، تصریح کرد: این طرح مهم با تلاش بدون وقفه و شبانه روزی گروههای عملیاتی،در مقایسه با تامین و اجرای طرح به وسیله پیمانکاران که پنج ماه پیش بینی شده بود، در مدت زمان یک ماه به پایان رسید.

20 میلیارد ریال صرفه جویی در هزینه، در کنارکاهش زمان عملیات

وی اظهار کرد: با اجرای طرح اتصال خروجی تاسیسات تقویت فشار ساوه 3 به خروجی خط 48 اینچ صادارتی، علاوه بر صرفه جویی قابل توجه در زمان، 20 میلیارد ریال نیز در خرید شیر آلات و اتصالات و ... صرفه جویی شده  است و این مهم را می توان نماد بارز تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

مهردادفر با بیان این که در عملیات اخیر، از 120 متر لوله 36 اینچ، 12 متر لوله 48 اینچ و انواع اتصالات و شیرآلات موجود در منطقه استفاده شده است، تصریح کرد: در این عملیات، چهار هزار مترمکعب حفاری کانال، 132 متر تعویض لوله، رادیوگرافی،جوشکاری ( 32 سرجوش)، 360 مترمربع پوشش لوله به روش پلی یورتان انجام شده است.

به گفته وی آبگیری لوله (تست هیدرو استاتیک) با نزدیک به یکصد هزار لیتر آب، مرحله پایانی طرح اتصال خروجی تاسیسات تقویت فشار ساوه 3 به خط لوله سوم آذربایجان برای تزریق گاز است که تا پایان همین هفته انجام می شود.

مدیر منطقه 3 عملیات انتقال گاز، یکی از برجسته ترین موارد اجرای این طرح را ایمنی بالای آن اعلام و اظهار کرد: با توجه به حساسیت این تاسیسات و نقش بسزای آن در تامین انتقال گاز غرب کشور، عملیات اتصال خروجی تاسیسات تقویت فشار ساوه 3 به خروجی خط  سوم در شرائطی  ایمن انجام شده است.

نتیجه هماهنگی مشترک، نزدیک به 13 هزار نفر ساعت کار ایمن

وی ثبت 12 هزار و 600 نفر ساعت کار بدون حادثه را نقطه بارز دیگری در اجرای این عملیات اعلام و تصریح کرد: ثبت این عدد قابل توجه، نتیجه هماهنگی گروههای عملیاتی مختلفی است که در راس آنها مجموعه خطوط لوله قرار دارد.

به گفته وی، عملیات اتصال خروجی مجتمع تاسیسات تقویت فشار ساوه 3 به خط 48 اینچ، با همکاری بازرسی فنی، HSE، حراست و تاسیسات تقویت فشار گاز ساوه انجام شده است.

کد خبر 248334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =