دولت برای شرایط مختلف اقتصادی در کشور برنامه دارد

سخنگوی دولت با بیان این که طرح جدید اقتصادی دولت طی هفته آینده اعلام خواهد شد گفت: دولت برای شرایط مختلف اقتصادی در کشور برنامه دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه 21 مهرماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران، با بیان این که همه شاخصهای اقتصاد کشور با حضور رئیس جمهوری کنترل و شناسایی می‌شود، گفت: همه شاخصهای اقتصادی کشور رصد و کنترل می‌شود تا شرایط مربوط به آن پیش‌بینی و در نظر  گرفته شود.

وی ادامه داد: باید لحظه به لحظه شرایط کشور را کنترل شود تا براساس آن برنامه ریزی مشخصی داشته باشیم.

نوبخت تصریح کرد: تدبیر و امیدی که مردم به آن دل بسته‌اند این است که متناسب با واقعیتها، درباره بهبود شرایط اقتصادی تصمیم گیری شود.

سخنگوی دولت با اشاره به این که کار تدوین برنامه ششم توسعه به اتمام رسیده است و بزودی آنرا به مجلس تقدیم می‌کنیم، عنوان کرد: طبق روالی که در سالهای گذشته در دولت تدبیر و امید وجود دارد لایحه بودجه سال 95 کل کشور نیز در زمان خود تقدیم مجلس خواهد شد.

سخنگوی دولت در ارتباط با تعیین قیمت خوراک پتروشیمی و قیمت گاز این واحدها گفت: نرخ خوراک پتروشیمی ها در زمان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۳۹۳ در حد ۱۳ سنت، با توجه به کیفیت گاز، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وی در این خصوص افزود: تولید کننده مخارج خود را می‌بیند و علاقه مند به قیمت بالاتر است، از سوی دیگر طبیعی است خریداران علاقه‌مند باشند با قیمت کمتری خوراک بخرند تا هزینه تمام شده تولید کاهش یابد به همین جهت در بورس، شوک وارد شد و ما شاهد کاهش سهام در بورس بودیم و شاخص کل تقلیل یافت، البته قانون مشخص کرده و بر همین پایه نیز عمل می‌شود، شاید یک وزیر علاقه مند باشد قیمت بالاتری برای محصولاتش اعمال شود، از سوی دیگر سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده موظف است جلوی رشد قیمتها را بگیرد، بنابراین ما همواره در تعارض این دو نظر هستیم و باید جمع بندی واقع بینانه با توجه به شرایط اقتصادی خود داشته باشیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر چهره های اقتصادی در هیئت دولت، تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهوری بیان کرد برای این که بتوانیم همواره شایسته عمل کنیم نیاز است برنامه ها را برای خروج از رکود، به انجام برسانیم، این که تعبیر شود در تیم اقتصادی دولت تغییری حاصل می‌شود، فکر نمی‌کنم نظر رئیس جمهوری این بود یا حداقل صحبتی درباره تغییر اعضای اقتصادی دولت به عمل نیامد، در مقایسه با ادوار قبل، هماهنگی بین ارکان اقتصادی دولت و بانک مرکزی، هماهنگی قابل قبولی است.

رشد اقتصادی بهار 94 مثبت است

سخنگوی دولت درباره گزارش صندوق بین‌المللی پول هم واکنش نشان داد و عنوان کرد: درباره استنادی که به صندوق بین‌المللی پول شد، این صندوق بیان کرد که نرخ رشد اقتصادی ایران می‌تواند مثبت یا منفی نیم باشد، نرخ تورم را هم پایین اعلام کرد، با همه این اوصاف، گزارشهای مقدماتی ما از مرکز آمار ایران نشان می‌دهد رشد اقتصاد کشور در بهار امسال مثبت است و بعد از نهایی شدن، جزییات را توضیح می‌دهیم.

وی در ادامه به رای مثبت نمایندگان مجلس به جزییات برجام اشاره کرد و گفت: امروز رایی که مجلس به جزییات برجام داد، فراتر از رای موافق به کلیات آن بود، تعداد موافقان از 139 نفر به 161 نفر تغییر کرد، در هفته گذشته نیز فضایی ایجاد شد که نمایندگان به وزیر راه و شهرسازی بیش از رای اعتماد اولیه، رای دادند و این امر نشان می‌دهد که آرای موافقان دولت در مجلس بیشتر می‌شود.

جذب سرمایه گذاران خارجی در دستور کار است

نوبخت درباره پنجره واحد برای جذب سرمایه گذاری خارجی افزود: وزارت امور اقتصاد و دارایی در شهریورماه سال 92 موظف شد سرمایه گذاری خارجی را جذب کند، هم اکنون در برنامه پساتحریم، تعدادی از دستگاهها موظف شدند سرمایه گذاران خارجی را چنان مدیریت کنند که در پیچ و خم بروکراتیک گرفتار نشوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره درآمد حاصل از قطع یارانه افراد پردرآمد تصریح کرد: مجلس در تبصره 20 قانون بودجه امسال، پرداخت نقدی را از 42 هزار میلیارد تومان به 39 هزار میلیارد تومان تقلیل داد که این کاهش از محل حذف یارانه خانواده های پردرآمد است.

سخنگوی دولت در پاسخ به اصرار خبرنگاران برای تشریح وضع تغییرات کابینه گفت: به طور قطع موضوع تغییر وزرا را تایید نمی‌کنم، با رئیس جمهوری هم درباره مسائل دیگر بحثهای فراوانی داریم و فرصت به این بحثها نرسیده است، بنده معاون رئیس جمهوری هستم و تغییراتی در این سطح، با شخص رئیس جمهوری است، البته از حرف بنده نباید برداشت اشتباه شود.

 

کد خبر 248336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =