بنزین می تواند از سال آینده در سبد محصولات صادراتی قرارگیرد

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: بنزین از سال آینده می تواند در سبد محصولات صادراتی کشور قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، منصور معظمی، امروز سه شنبه (21 مهرماه) در هفتمین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران در مورد مشارکت بخش خصوصی در صنعت نفت با اشاره به این که این صنعت در شرایط فعلی اقتصادی کشور پیشران است، به حجم بالای تولید و مصرف فرآورده های نفتی در کشور و سرمایه گذاری کیفیتی و صادراتی که می توان در این بخش داشت اشاره و اظهار کرد: صادرات فرآورده هایی همچون نفت گاز، نفت کوره و همچنین بنزین که از سال آینده به سبد محصولات صادراتی افزوده می شود، فرصتهایی قابل توجه برای بخش خصوصی ایجاد می کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی فرصتی طلایی برای بخش خصوصی با استفاده از بند «ق» در بودجه سال 93 و ماده 12 قانون رفع موانع تولید ایجاد کرده است، گفت: این فرصتها منجر به انجام پروژه های کوچک و بزرگی می شود که با سرمایه گذاری اندکی می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در انرژی و درآمد خوبی برای سرمایه گذاران شود.

وی افزود: با توجه به توانمندیها و فرصتهایی که صنعت نفت دارد با ایجاد فضای لازم بویژه در بخش غیردولتی می توان به بهبود شرایط کشور کمک کرد.

تلاش دولت یازدهم برای احیای ظرفیتهای تولید نفت و گاز

وی با اشاره به این که ظرفیت تولید نفت خام در سال 83، روزانه چهار میلیون و 230 هزار بشکه بوده است، افزود: این میزان تولید در سال 1393 به 3 میلیون و 851 هزار بشکه رسید.

معظمی با اشاره به این که تولید نفت خام در ابتدای دولت یازدهم روزانه 2 میلیون و 700 هزار بشکه بوده است، گفت: تحقق تولید 2 میلیون و 900 هزار بشکه در روز در پایان سال 93 نشان از افزایش 200 هزار بشکه ایی تولید و صادرات کشور دارد.

وی عملکرد پتروشیمی در سال 83 را 15 میلیون تن عنوان و اظهار کرد: تولید محصولات پتروشیمی در سال گذشته به 44.5 میلیون تن رسیده که تمامی قراردادهای آنها در برنامه سوم و چهارم امضا و به بهره برداری رسیده است؛ همچنین صادرات محصولات پتروشیمی از 5.2 میلیون تن به 16 میلیون تن در سال گذشته رسید.

نیاز به 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای افزایش تولید نفت خام

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت به برنامه وزارت نفت مبنی بر افزایش یک میلیون بشکه ای ظرفیت تولید اشاره و اظهار کرد: بخش خصوصی می تواند در برنامه ای که وزارت نفت به منظور افزایش ظرفیت تولید از 3 میلیون و 850 هزار بشکه به 4 میلیون و 850 هزار بشکه دارد، مشارکت داشته باشد.

معظمی سرمایه گذاری لازم برای افزایش یک میلیون بشکه ای ظرفیت تولید نفت خام را 20 تا 25 میلیارد دلار اعلام کرد و یادآور شد: محور این افزایش تولید از میدانهای غرب کارون است که ظرفیت تولید 740 هزار بشکه را داراست. 

به گفته وی، افزایش توان تولید تنها به معنای تولید نیست، بلکه با دارا بودن توان تولید، قدرت چانه زنی در اوپک و غیراوپک افزایش پیدا می کند و می توان به عنوان یک بازیگر، نقش آفرین بود بنابراین یکی از اهداف استراتژیک وزارت نفت افزایش ظرفیت تولید نفت خام است.

افزایش یک میلیون بشکه ای تولید میعانات گازی

معظمی با اشاره به این که وزارت نفت برنامه توسعه بسیار گسترده ای در ایجاد ظرفیت تولید نفت خام دارد، گفت: وزارت نفت همچنین برنامه افزایش یک میلیون بشکه ای تولید میعانات گازی را نیز در دستور کار دارد و امیدواریم تا پایان برنامه ششم، ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی را به 5.7 میلیون بشکه در روز برسانیم.

ظرفیت تولید گاز ایران به 1.3 میلیارد مترمکعب می رسد

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت درباره برنامه افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی وزارت نفت گفت: پیش بینی می شود با سرمایه گذاریهای انجام شده در بخش بالادستی، ظرفیت تولید گاز به 1.3 میلیارد مترمکعب در روز برسد که فرصتی طلایی برای نقش آفرینی ایران در صحنه بازار گاز جهانی ایجاد می کند.

وی با اشاره به این که کشور از سال آینده دارای ظرفیت مازاد بر نیاز گاز خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به این موضوع باید ظرفیت سازی لازم برای مصرف و جایگزینی گاز با سوخت مایع در داخل انجام شود و در کنار آن نیز به توسعه صادرات گاز بپردازیم.

معظمی میزان صادرات گازطبیعی را 30 میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و ادامه داد: برنامه ریزی برای صادرات روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز طبیعی انجام شده است که اجرای آن نیازمند مشارکت بخش خصوصی است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اشاره به این که صادرات گاز به عراق از امسال آغاز می شود، یادآور شد: امیدواریم صادرات گاز به عمان و پاکستان نیز در موعد مقرر اجرایی شود.

فرصت بخش خصوصی برای فعالیت در طرحهای FLNG

وی با اشاره به این که وزارت نفت تمایل بیشتری برای صادرات به کشورهای همسایه در مقایسه با کشورهای اروپایی دارد، گفت: ما صادرات به کشورهای اروپایی را کنار نمی گذاریم اما ظرفیت صادرات بیشتری در منطقه خود داریم که این فرصت بسیار خوبی برای کار کردن است.

به گفته معظمی، براساس پیش بینیها، وزارت نفت می تواند تا سال 1400 سالانه 80 میلیارد مترمکعب صادرات گاز از جمله از طریق ال ان جی داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت به توان کشور در بخش ال ان جی اشاره کرد و افزود: بحث FLNG ها می تواند فرصت سرمایه گذاری بسیار خوبی برای ورود بخش خصوصی باشد.

سرمایه گذاری برون مرزی وزارت نفت

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اشاره به این که وزارت نفت به دنبال جذب سرمایه گذاری در بیرون از مرزهاست، گفت: وزارت نفت آمادگی ساخت پالایشگاهها، مجتمع های پتروشیمی و خرید سهام با مشارکت بخش خصوصی را در خارج از کشور دارد که به این منظور مجوزهای لازم گرفته شده و به دنبال انجام آن هستیم.

معظمی به ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور اشاره و تصریح کرد: با توجه به این که هرساله حجم قابل توجهی واردات صورت می گیرد، وزارت نفت تضمین می کند از سازندگانی که قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را با استانداردهای بالا تولید کنند، برای مدت معین خریداری کند.

30 میلیارد دلار پروژه در صنعت پتروشیمی وجود دارد

وی با اشاره به این که در خطوط لوله، ذخیره سازی، گازرسانی به شهرها، پالایشگاههای نفت و گاز و میعانات و پتروشیمی فرصتهای سرمایه گذاری مناسبی وجود دارد اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی 67 طرح وجود دارد که برای اتمام آنها نیاز به 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری است و بخش خصوصی می تواند در این بخش ورود کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اشاره به این که هم اکنون حدود 4 میلیون تن ظرفیت تولید جدید اتان خواهیم داشت و برای جلب سرمایه گذاری در این بخش اعلام عمومی خواهیم کرد، تصریح کرد: با این حجم تولید اتان حدود 100 میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری در صنعت نفت فراهم است.

کد خبر 248346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =