2500 میلیارد دلار درآمدزایی دستاورد افزایش 5 درصدی ضریب بازیافت

افزایش پنج درصدی ضریب بازیافت از مخازن نفتی کشور، حدود 2 هزار و 500 میلیارد دلار درآمدزایی به همراه دارد و اجازه نداریم با کم کاری در انتقال یا بومی سازی فناوریها، ملت را از این حق خود محروم کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدمهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت ظهر امروز (سه شنبه 21 مهرماه) در پنل تخصصی" بررسی شرایط ایده آل صنایع نفت و گاز ایران- فرصتها و چالشهای حقوقی" در دومین همایش ملی حقوق انرژی، عنوان کرد: بررسیها نشان می دهد افزایش پنج درصدی ضریب بازیافت از مخازن نفتی با درنظر گرفتن حدود 500 میلیارد بشکه ذخایر نفت درجا، حدود 2 هزار و 500 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به همراه خواهد داشت.
وی بر استفاده از فناوریها به خصوص در حوزه ازدیاد برداشت تاکید و تصریح کرد: بسیاری از کشورها توانسته اند ضریب بازیافت مخازن خود را به بالای 50 درصد برسانند و این در حالیست که ضریب بازیافت مخازن ما همچنان بین 25 تا 30 درصد است. 

حسینی با بیان اینکه نگاه به صنایع و سازمانهای موفق، ایده های خوبی را در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می دهد اظهار داشت: اصلی ترین مولفه های موفقیت یک سازمان، حاکمیت نگاه اقتصادی، اعمال مدیریت اقتصادی و اقتصادی بودن سازمان است. 

وی در تبیین معیارهای مورد نیاز برای حاکمیت نگاه و فرهنگ اقتصادی بر سازمان گفت: کنترل هزینه ها، درآمدسازی و سودآوری، انتخاب بهترین طرحها با درنظر گرفتن هزینه، راندمان، ملاحظات اقتصادی و آموزش نیروی انسانی در این زمینه مورد تاکید است که به طور نمونه اولویت دادن به توسعه میادین مشترک در برنامه کاری صنعت نفت با توجه به ملاحظات اقتصادی فعلی صورت گرفته است. 

این مقام مسئول بر کاهش ریسک نیز تاکید کرد و افزود: شرکتهای بین المللی فعال در صنعت نفت از رهگذر ریسک پذیری، درآمدزایی می کنند اما باید توجه داشت کشورهای صاحب منابع نفتی نباید زیر بار این ریسک بروند و باید با مشارکت دادن دیگر نهادها در این ریسک، در راستای منافع ملی خود گام بردارند. 

حسینی انتقال فناوریهای بین المللی و توسعه فناوریهای بومی را نیز در این زمینه الزامی خواند و گفت: اگر در بکارگیری فناوریها، عملکرد موفقی نداشته باشیم، منابع نفتی ما که ثروت ملی کشور به شمار می رود، زیر زمین باقی می ماند و ما چنین حقی نداریم. 

به گفته وی، توسعه فناوریهای بومی به طور اجتناب ناپذیری در گرو توسعه پژوهش است و برای توسعه فناوریهای روز دنیا نیز آموزش دیدن و انجام کارهای مشارکتی با شرکتهای بین المللی لازم است. 

عملکرد سنتی در بازاریابی؛ فقدان استراتژی در صادرات گاز

حسینی به تبیین الزامات مدیریت اقتصادی به عنوان مولفه دوم در موفقیت سازمانها پرداخت و گفت: بازاریابی علمی و فعال و تلاش برای کسب سهم بیشتر از بازار باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرد؛ درحالیکه هم اکنون ما در بازاریابی به شکل سنتی عمل می کنیم. 

وی سرمایه گذاری در بخش پایین دست صنعت نفت دیگر کشورها را راهکاری برای تضمین سرمایه دانست و عنوان کرد: اقتصاد کویت در دوران جنگ، به واسطه سرمایه گذاری این کشور در دیگر کشورها نجات یافت؛ چراکه سرمایه گذاری در دیگر اقتصادها، منافع کشور سرمایه گذار را تضمین و پایدار می کند. 

حسینی با تاکید بر لزوم احیای بازار نفت و گاز ایران، از نبود استراتژی مشخص در حوزه صادرات گاز گلایه کرد و افزود: داشتن استراتژی در حوزه های مختلف به خصوص در امر صادرات، لازمه اعمال مدیریت اقتصادی صحیح در صنعت نفت است. 

زمین شناسی، پتانسیل فوق العاده صنعت نفت برای جذب سرمایه گذاری

وی مولفه سوم برای موفقیت که همان اقتصادی بودن سازمان است نیز تشریح کرد و گفت: سازمان چابک، کارآمد و تصمیم گیر سازمانی است که کار مارشناسی اقتصادی، فونداسیون تمام روابط آن را تشکیل دهد و روابط آن سازمان با دستگاههای نظارتی کاملا تعریف شده و در چارچوبی خاص و به دور از نظرات شخصی و سلیقه ای باشد. 

این مقام مسئول، سیاست زدایی از سازمانهای اقتصادی را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: سیاست همیشه هست و نمی توان آن را نادیده گرفت، اما در سازمان اقتصادی موفق، نگاه اقتصادی بر نگاه سیاسی غالب است. 

حسینی با اشاره به اینکه کشور در آستانه لغو تحریمها قرار گرفته است، ادامه داد: هفته پیش در کنفرانسی بین المللی، مدیرعامل شرکت شل اعلام کرد که زمین شناسی در ایران، بهترین نوع زمین شناسی در جهان است و این نکته که زمین شناسی در ایران، فرصت فوق العاده ای برای جذب سرمایه گذاری و تحولی شگرف در این زمینه است، بر کسی پوشیده نیست. 

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان از این فرصت به عنوان عاملی برای جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاری در دوارن پساتحریم استفاده کرد. 

بر اساس این گزارش، پنل تخصصی " بررسی شرایط ایده آل صنایع نفت و گاز ایران- فرصتها و چالشهای حقوقی" به ریاست سیدمصطفی زین الدین عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی و دیگر کارشناسان متخصص در این حوزه برگزار شد. 

کد خبر 248360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =