انتظار دستیابی به نرخ رشد 5 درصدی درسال 2016 میلادی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: رشد اقتصادی در سال 2015 کاهش داشته اما انتظار داریم در سال 2016 اقتصاد به مسیر رشد بازگردد و رشدی در حدود 5 درصد که ناشی از افزایش تولید نفت خام بوده و گمان می رود به حدود 2 میلیون بشکه در روز برسد، ایجاد شود.

به گزارش شانا، ولی الله سیف در جلسه وزرای امور اقتصادی و رؤسای کل بانکهای مرکزی عضو منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با مدیرعامل صندوق بین المللی پول، افزود: توافق اخیر بین ایران و گروه 1+5 اثرات جهانی و منطقه ای بسیار مهمی را در پی خواهد داشت.

وی با بیان آن که رفع تحریمهای بین المللی، به ایران این اجازه را خواهد داد تا صادرات نفت خام را از سر بگیرد، سرمایه های خارجی را جذب و با دیگر کشورهای جهان در همه حوزه های اقتصادی ارتباط برقرار کند، اظهار کرد: چشم انداز روشن رفع تحریمها، فضایی از خوش بینی و اشتیاق را در میان فعالان اقتصادی، شامل طرفهای تجاری ایران و سرمایه گذاران خارجی، ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: روشن است که تغییر در فضای بین المللی، این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد تا اصلاحات اقتصادی را که چندی پیش و در یک فضای دشوار آغاز کرده بودیم شتاب بخشیده و با سرعت بیشتری دنبال کنیم. ایران طی مدت طولانی مواجه با شرائط سخت اقتصادی بوده است. با آن وجود، مواجهه با این شرائط سخت، اقتصاد ما را بسیار انعطاف پذیر و کارآفرینان و صاحبان کسب و کار را برای چیره شدن بر مشکلات و تطبیق با شرائط متغیر و نامطمئن مبتکر و خلاق کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دولتی که از زمان انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهوری بر سرکار آمده تلاش مجدانه ای برای ثبات بخشیدن به اقتصاد کشور از طریق اتخاذ سیاستهای حساب شده پولی و مالی آغاز کرده است. این تلاشها منجر به ایجاد رشد مثبت اقتصادی در سال 2014 و کاهش نرخ تورم از بالای 40 درصد در سال 2013 به کمتر از 15 درصد در سال 2015 شده است.

وی ادامه داد: بازار ارز خارجی در کشور نیز به ثبات رسیده و پیشرفتهایی نیز در انجام اصلاحات یارانه های انرژی حاصل شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت:  اکنون ارزیابی دقیق اثر بلندمدت رفع تحریمهای بین المللی بر اقتصاد ایران بسیار دشوار است. با این وجود، انتظار داریم عملکرد  مناسبی را در بخشهای مختلف شاهد باشیم. این در حالی است که هرگونه اثرات احتمالی رفع تحریمها بر سطح تورم، تحولات بودجه و نرخ ارز را هوشیارانه رصد می کنیم.

به گفته وی، دولت نسبت به ضرورت انجام اصلاحات در بسیاری از بخشهای اقتصادی آگاهی کامل دارد و این اقدامات برمبنای تلاشهایی خواهد بود که تاکنون برای انجام اصلاحات جامع در بخش مالی، سیستم ارزی، یارانه انرژی، چارچوب سیاست پولی و فضای کلی کسب و کار صورت گرفته است. این اصلاحات در نهایت باید به ارتقای بهره وری و بهبود کارآیی در اقتصاد منجر شود و فرصتهای شغلی را برای جویندگان درحال رشد کار افزایش دهد البته علاقمند هستیم از تجارب بین المللی کارشناسان صندوق بین المللی پول برای انجام این اصلاحات در بخشهای مختلف استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش صندوق در برنامه فراگیر رشد اقتصادی در جهان، گفت: با اهمیت موضوع موافق هستم، اما معتقدم این سیاستها و اصلاحات اقتصادی باید به گونه ای طراحی و اجرا شوند که منجر به بهبود زندگی تمام اقشار مردم شوند. به عقیده ما این که فرصتهای برابر برای همه از طریق سیستم تحصیلی، آموزشی، ایجاد شغل، بهداشت، شبکه زیرساختها و فرصت برابر برای دسترسی به خدمات دولتی فراهم شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این فرصتها لازم است در مناطق مختلف، برای همه جنسیتها و سطوح مختلف درآمدی یکسان باشد. با این وجود، نتایج به عوامل مختلفی نظیر شکستهای بازار بستگی خواهد داشت که لازم است از طریق سیاستهای مالیاتی، مخارج دولت و سیاستهای پولی و بازار سرمایه اصلاح شوند.

وی یادآوری کرد: در ایران، دسترسی به آموزش و شبکه سلامت برای همه رایگان است و بخش بزرگی از مخارج دولت برای ایجاد زیرساختهای لازم و ارائه خدمات ضروری به مناطق محروم صرف می شود. علاوه براین، ایران به شبکه گسترده تأمین اجتماعی خود متکی است که شامل نهادهای خیریه ای است که بنیاد نامیده می شوند. این نهادها به گروههایی از مردم که از سطح معیشتی مناسبی برخوردار نیستند خدمات مختلف ارائه و از آنها حمایت می کنند.

کد خبر 248369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =