پایان عملیات تعمیرات اساسی در بزرگترین پایانه نفتی کشور

با به پایان رسیدن تعمیرات اساسی خطوط لوله زیرزمینی بزرگترین پایانه نفتی کشور، خارک آماده صدور دستور افزایش تولید و صادرات نفت ایران شد.

به گزارش شانا، عباس اسدروز در تشریح آخرین وضع تعمیرات و آماده سازی تاسیسات پایانه نفتی خارک به منظور صدور دستور افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران از سوی شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت در دوران پساتحریم، گفت: در شرایط فعلی تعمیرات خطوط لوله زیرزمینی جزیره خارک زودتر از موعد مقرر به پایان رسیده است.

رئیس پایانه نفتی خارک با اعلام این که به منظور اجرای پروژه تعمیرات اساسی خطوط لوله زیرزمینی نفت در پایانه خارک برنامه زمانبندی ۱۲ ماهه تعریف شده بود، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت و توان متخصصان داخلی، این پروژه به جای 12 ماه در طول مدت هشت ماه به طور کامل اجرایی شده است.

وی با تاکید بر این که خطوط لوله زیرزمینی پایانه خارک به عنوان بزرگترین ترمینال نفت ایران در خلیج فارس شامل چهار رشته خط ۶۰ و ۷۲ اینچ به طول  ۷۵۰ متر است، افزود: تعمیر دو رشته از این خط لوله شامل غلاف گذاری، تقویت، بلاستینگ و رنگ آمیزی از  بهمن ماه پارسال آغاز شد که این موضوع  با توجه به قدمت طولانی این خطوط، ترمیم و تقویت نقاط آسیب دیده و بازرسی از آن طرحی استراتژیک برای صنعت نفت کشور به شمار می رود.

اسدروز با بیان این که بمباران جزیره خارک در هشت سال دفاع مقدس و تحریمها را از مهمترین عوامل تاخیر در تعمیر خطوط لوله زیر زمینی جزیره خارک بوده است، اظهار کرد: پس از بررسی و ارزیابی فنی این پروژه، ترمیم و بازسازی آن از پارسال در دستور کار اداره تعمیرات صنعتی پایانه نفتی خارک قرار گرفت که این طرح با صرف بالغ بر ۴۳ هزار و  ۴۰۰ نفر ساعت کار بی وقفه و خستگی ناپذیر از سوی متخصصان ایرانی با موفقیت پایان یافت.

به گزارش شانا، نفت تولیدی از مناطق نفتخیز جنوب توسط سه خط لوله زیردریایی پس از مسافتی در حدود ۳۲ کیلومتر به جزیره خارک وارد می شود که پس از ورود به ایستگاه کاهش فشار به تفکیک نوع نفت (سبک و سنگین) وارد مخازن ذخیره سازی می شوند و سپس از طریق دو رشته خط لوله جداگانه و عبور از سیستم میترینگ به سمت اسکله های صادراتی به منظور بارگیری در کشتی‌های نفتکش منتقل می شوند.

به گزارش شرکت پایانه های نفتی ایران، در شرایط فعلی با انجام طرحهای تعمیراتی، نوسازی و بازسازی تاسیسات نفتی فراساحلی و ساحلی در پایانه نفتی خارک، امکان تردد، پهلوگیری و جداسازی کشتیهای نفتکش با ظرفیت ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تن فراهم شده است.

کد خبر 248373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =