مازاد عرضه بازار و رشد کند تقاضا در 2016 تداوم خواهد داشت

بازارهای جهانی نفت خام برای سال آینده نیز با مازاد عرضه و کمبود تقاضا روبرو خواهد بود و انتظار می رود صادرات ایران نیز پس از لغو تحریمها تا حدودی سبب مازاد عرضه در بازار شود.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش چشم انداز کوتاه مدت انرژی خود اعلام کرد: عرضه نفت خام از سوی تولیدکنندگان غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای سال آینده کاهش می یابد و تقاضا از مقادیر کنونی بیشتر خواهد شد، اما این رشد به اندازه مازاد عرضه که با ورود دوباره ایران به بازارهای جهانی، نخواهد بود. 

آژانس در گزارش خود اعلام کرد: ایجاد توازن عرضه و تقاضا در بازار بیشتر از حدی که انتظارش می رفت طول خواهد کشید. 

با توجه به این که سال آینده تقاضا برای نفت خام رشد چندانی نخواهد داشت و قرار است ایران نفت بیشتری وارد بازار کند، به نظر می رسد که در طول سال 2016 بازار با مازاد عرضه دست در گریبان باشد.

قیمت نفت هفته گذشته به سختی از 50 دلار  برای هر بشکه گذشت که این رقم برای نخستین بار از ماه ژوئیه گزارش می شود. پیش تر به نظر می رسید که کاهش شمار دکلهای حفاری فعال در آمریکا سبب شود تا عرضه این کشور کمتر از حدود موجود در بازار باشد که چنین اتفاقی رخ نداد.

بنابر این گزارش، رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال 2016 تنها یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز خواهد بود و این در حالی است که برآورد می شود که در سال 2015 تقاضا یک میلیون و 800 هزار بشکه رشد داشته باشد.

این ارزیابی می افزاید: مصرف جهانی نفت نیز روزانه 95 میلیون و 700 هزار بشکه خواهد بود که نسبت به برآورد ماه پیش از آن حدود 100 هزار بشکه کاهش نشان می دهد.

این گزارش افزود: چشم انداز تقاضا برای سال 2016 کمتر از امسال خواهد بود که دلیل آن افت چشم انداز اقتصادی و انتظارهایی که از افت بیشتر قیمت ها می رود، است. 

پس از انتشار این گزارش، قیمت نفت خام آمریکا به 46 دلار و 60 سنت در بازار نیویورک رسید که پایین ترین رقم در یک هفته گذشته بود.

افزایش تولید بیشتر نفت عراق سبب رشد عرضه اوپک در ماه سپتامبر شد. این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تولید خود را 130 هزار بشکه در روز افزایش داد و به 4 میلیون و 300 هزار بشکه رساند. 

با این حال به نظر می رسد نمی توان با توجه به کمبودهای زیرساختی و امنیتی در این کشور شاهد رشد بیشتر تولید نفت خام این کشور بود.

تولید اوپک در ماه سپتامبر 90 هزار بشکه افزایش پیدا کرد و به 31 میلیون و 720 هزار بشکه رسید؛ این بالاترین سطح تولید اوپک از ماه ژوئیه بوده است. 

تولید عربستان نیز اندکی کمتر از تولید ماه اوت این کشور و در حد 10 میلیون و 200 هزار بشکه بود. اما با این حال هیچ گاه از روزانه 10 میلیون بشکه کمتر نشد. 
کد خبر 248380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =