مجموع تولید نفت از 21 میدان مشترک کمتر از یک میلیون بشکه در روز است

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برداشت کمتر از یک میلیون بشکه نفت از 21 میدان مشترک نفت و گاز در کشور گفت: باید استراتژیهای مشخصی را برای برداشت بیشتر از میادین مشترک در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدعلی عمادی، عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت این شرکت، عصر امروز (سه شنبه 21 مهرماه) در دومین روز از همایش ملی حقوق انرژی در پنل تخصصی "بررسی نیازهای اساسی دولت در حقوق و مدیریت تولید میادین مشترک نفت و گاز و یکپارچه سازی آنها" که از ساعتی پیش به ریاست الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهوری و رئیس این همایش آغاز شده است، اعلام کرد: هم اکنون از مجموع 21 میدان نفتی و گازی کشور، روزانه کمتر از یک میلیون بشکه نفت خام برداشت می شود. 

وی با اشاره به چالش برانگیز بودن و پیچیدگی مباحث مربوط به میادین مشترک، مولفه های لازم برای توسعه میادین مشترک را برشمرد و گفت: غربالگری تجربیات برای سناریوهای احتمالی توسعه، مشخص کردن میزان ارزش افزوده، هدفگذاری فناوریهای پیشرفته و مدلهای تجاری و مذاکرات ثابت و استراتژیهای فنی و تجاری در این زمینه باید مدنظر قرار گیرد. 

عمادی تعیین روشهای تخمین حجم و ارزش جبرانی برای میادین تولیدی را در شرایطی که موافقتی بین کشورهای درگیر در یک میدان مشترک صورت نگرفته است، الزامی دانست.

وی با بیان اینکه میادین مشترک جزو علائق شرکتهای بین المللی برای سرمایه گذاری نیست، خاطرنشان کرد: شرکتهای بین المللی تنها در صورتی به توسعه میادین مشترک ورود می کنند که قرارداد توسعه، عواید خاصی را برای آنان به همراه داشته باشد.

عمادی گفت: به این ترتیب بهتر است روال فعلی مبنی بر اولویت دادن به توسعه میادین مشترک را حتی از محل منابع داخلی ادامه دهیم و از این ثروت ملی حفاظت کنیم. 

کد خبر 248385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =