تجارت نفتی ایران از طریق امارات افزایش می یابد

منابع تجاری معتقدند که با لغو تحریمها تجارت نفتی ایران از بندر فجیره امارات با افزایش روبرو می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، منابع تجاری اعلام کردند: ایران صادرات نفت کوره خود را از طریق امارات افزایش داده است.

منابع دولتی و دیپلماتیک اعلام کردند که وزارت خارجه آمریکا به تازگی پیغامی را به سفارتخانه های خود در سراسر دنیا ارسال و تاکید کرده است که تحریمها علیه ایران همچنان پابرجاست.

با این حال در پشت صحنه، با توجه به توافقنامه جامع هسته ای تهران و کشورهای گروه 1+5 در وین، ایران و شریکان تجاری مشتاق این کشور در حال آماده شدن برای دوران پساتحریم هستند.

ارسال مستقیم برخی محموله های فرآورده های نفتی از بندر امام خمینی (ره) به بندر فجیره امارات از سرگرفته شده است که با رفتار پیچیده و پنهانی تجاری ایران در تضاد است، به طوری که تهران پیش تر از انتقال کشتی به کشتی و شرکتهای تجاری در امارات به عنوان واسطه برای فروش محموله های خود به منظور دور زدن تحریمها استفاده می کرد.

نفت کوره برای تامین سوخت کشتیها و ژنراتورهای تولید برق استفاده می شود.

منابع تجاری مدعی هستند که شرکت ملی نفت ایران هم اکنون ارائه پیشنهاد نفت کوره بیشتر و با تخفیفهای جذابتری را آغاز کرده است.

این منابع اعلام کردند که شرکت ملی نفت ایران از کشتیهای خود برای ارسال محموله ها به طور مستقیم برای ارسال نفت کوره به فجیره استفاده می کند، که این شرائط سبب صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل می شود و انتظار می رود با توجه به پیش بینیها درباره لغو تحریمها، تجارت نفتی فعالتر شود.

یکی از این منابع مدعی شد که هم اکنون با توجه به این که فکر می کنند تحریمها تمام شده است، آنها محموله های نفت کوره بیشتری ارسال می کنند و من شاهد ارسال حدود 6 تا هفت محموله نفت کوره از طریق بندر فجیره بوده ام و حجم این محموله ها هم اکنون افزایش یافته است.

وی افزود: هم اکنون ارسال محموله ها با نفتکشهای ایرانی انجام می شود، آنها مجبورند تا پیش از لغو تحریمها به این روند ادامه دهند و خریداران حاضرند با دو تا سه دلار تخفیف آن را بخرند.

منابع تجاری میانگین صادرات نفت کوره ایران را در ماههای سپتامبر و اکتبر حدود 350 تا 500 هزار تن برآورد کرده اند.

مقامهای شرکت ملی نفت ایران و بندر فجیره امارات برای اظهار نظر در این باره در دسترس نبودند.

یک منبع دیگر مدعی شد: ایران هم اکنون برای تامین خوراک نیروگاههای خود بیشتر از گاز طبیعی استفاده می کند، بنابراین صادرات نفت کوره این کشور افزایش یافته است.

یک منبع سوم اعلام کرد: محموله های نفت کوره ایران به پایانه 2 نفتکشهای فجیره ارسال می شود، اما از آن جا که این محموله ها سپس به آسیا ارسال می شود، قوانین بندری سختگیری کمتری نسبت به باقی ماندن محموله ها در امارات دارد.

آمارهای موسسه رصد حمل و نقل ای آی اس لایو نشان می دهد که نفتکش افرامکس انرژیA هفدهم شهریورماه در بندر امام خمینی (ره) در نزدیکی پالایشگاه آبادان پهلوگرفته است.

آمارهای کشتیرانی نشان می دهد که این نفتکش از 24 تا 26 سپتامبر محموله خود را در پایانه 2 نفتکشهای فجیره تخلیه کرده است.

منبع نخست اعلام کرد: معامله گران ارسال محموله های بنزین را به ایران افزایش داده اند و در ماههای سپتامبر و اکتبر به طور میانگین ماهانه حدود 10 تا 12 محموله (300 تا 360 هزار تن) ارسال کرده اند، در حالی که این رقم پیش از این 6 تا هشت محموله بود.

کد خبر 248389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =