قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی درست اجرا نمی شود

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که برخی از دستگاههای اجرایی قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی را اجرا نمی کنند، تصریح کرد: با اجرای این قانون شاهد توسعه و رشد اقتصادی خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار شانا، حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت عصر امروز (سه شنبه 21 مهرماه) در دومین همایش ملی حقوق انرژی با محور صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی یکی از مشکلات کشور را اجرا نشدن قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی دانست و گفت: برخی قوانین موجود در کشور خوب است، ولی متاسفانه برخی دستگاههای اجرایی از  اجرای این قوانین سرباز می‌زنند. 

کاتوزیان تصریح کرد: حدود 6 سال پیش قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در مجلس تصویب شد و در اسفندماه سال 89 شورای نگهبان نیز تایید شد؛ اما چنین قانونی در زمان دولت نهم و دهم اجرایی نشد و تا امروز هم این قانون به اجرا در نیامده است؛ در صورتی که با اجرای این قانون شاهد توسعه و رشد اقتصادی کشور خواهیم بود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت خطاب به معاون حقوقی رئیس جمهوری با بیان این که قوانین، الفاظی زیبا روی کاغذ نیستند و باید اجرا شوند، عنوان کرد: از این معاونت می خواهیم همکاری لازم را برای اجرای هرچه سریع‌تر قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی انجام دهند.

کاتوزیان به افزایش شدت مصرف انژری در کشور اشاره کرد و گفت: با چنین افزایشی ایران تا سال 1404 در حوزه انرژی به ویژه گاز واردکننده خواهد بود. 

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت افزود: متاسفانه هم اکنون مصرف گاز در کشور به حدی است که اگر تا سال 1404 از شدت مصرف آن کاسته نشود مصرف این انرژی در ایران روزانه به 2.5 میلیارد مترمکعب خواهد رسید و ایران به واردکننده عمده گاز بدل خواهد شد، البته اگر گازی وجود داشته باشد که دیگر کشورها بخواهند به ما تحویل دهند.

وی تصریح کرد: قانون اصلاح الگوی مصرف قانون مناسبی بود که در دوره خود به وزارتخانه های نیرو، نفت و صنایع و معادن ابلاغ شد و این وزارتخانه ها مکلف شدند قانون را اجرایی کنند اما این قانون تا امروز اجرایی نشده است. 

کاتوزیان در ادامه به موضوع اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: اقتصاد خودکفای ملی کشورها در قرن حاضر حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان است که وابسته به فناوریهای جدید است.

وی با بیان این که شرکتهای دانش بنیان می توانند منتقل کننده این فناوریهای جدید به سمت جامعه باشند، گفت: ایجاد این شرکتها در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما متاسفانه برای ثبت این شرکتها با مشکلاتی مواجه هستیم به گونه ای که برخی شرکتهای دانش بنیان مجوز ثبت می گیرند در حالی که در شهرهای دیگر اجازه ثبت ندارند که این نوعی ابهام برای شرکتها ایجاد می کند. 

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: آمار جهانی نشان می دهد که از هر 10 شرکت دانش بنیان 9 مورد از آنها با شکست مواجه می شوند که البته این ذات شرکتهای دانش بنیان است بنابراین باید تلاش کنیم که این شرکتها در کشورمان با این گونه مشکلات مواجه نشوند. 

 

نهآنآ آ ااااا نالمالنتا

کد خبر 248391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =