نماینده مجلس: گازرسانی، سیستان و بلوچستان را صادرات محور می‌کند

نماینده زابل در مجلس، طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان را موجب صادرات محور شدن این استان از رهگذر توسعه صنعتی دانست و گفت: با آسانتر شدن دسترسی مردم به گاز رفاه بیشتری ایجاد می‌شود.

سید باقر حسینی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به امضای طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، افزود: توسعه در هر استان در گرو توسعه‌ بخشهای زیربنایی مانند شبکه گاز است.

 نماینده زابل در مجلس نهم گفت: با توجه به شرائط فعلی، توسعه‌ صنعتی استانها باوجود گاز امکان‌پذیر می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در استان یادشده، چند کارخانه تولید سیمان در حال فعالیت هستند که سوخت مصرفی آنها از مازوت تهیه می‌شود که هزینه فراوانی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند و افزون بر این به نسبت سوختی مانند گاز دارای آلایندگی بیشتر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: در شرائط وجود گاز است که صنایع مختلف در منطقه می‌توانند ایجاد شوند، این در حالی است که این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان مرز مشترک دارد و می‌تواند بسیاری از محصولات تولیدی را به این کشورها صادر کند.

این نماینده مجلس نهم، توسعه گازرسانی و به دنبال آن ایجاد صنایع مختلف و صادرات را سبب جهش اقتصادی درروند توسعه این منطقه ارزیابی کرد و گفت: ایجاد شبکه گازرسانی، دسترسی مردم عزیز استان سیستان و بلوچستان را به گاز آسانتر از وضع موجود می‌کند.

وی ظرفیتهای نهفته استان را نیز از مزیتهای اقتصادی منطقه یادشده دانست و گفت: وجود منابع معدنی فرصت خوبی برای توسعه ایجاد کرده است، البته این به معنای علاقه‌ به خام فروشی مواد اولیه نیست بلکه هدف استفاده بهینه از منابع و ایجاد زنجیره ارزش و اشتغال آفرینی است.

حسینی در خصوص منابع بودجه‌ای طرح گازرسانی به استان سیستان بلوچستان نیز گفت: در دوساله گذشته تمهیداتی در بودجه برای گازرسانی به این استان پیش‌بینی شد که محقق نشد، اما امسال با راهکارهای مؤثر پیش‌بینی‌شده در بودجه و قوانین، طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان تا این مرحله پیش رفت که امید می‌رود براساس برنامه‌ریزیهای صورت گرفته به‌طور کامل اجرایی شود.

وی افزود: بهترین مصداق گازرسانی به مناطق محروم، استان سیستان و بلوچستان بود که درنهایت تا این مرحله کار پیش رفته است.

روند گازرسانی به روستاهای استان سیستان و بلوچستان

هدایت الله میرمرادزهی، نماینده سراوان در مجلس، نیز پیش از این بابیان این که روند گازرسانی به روستاهای استان سیستان و بلوچستان مطلوب بوده است، گفته بود: در حال حاضر گازرسانی تا روستاهای ایرانشهر صورت گرفته و امید است تا سال آینده همه این استان از نعمت سوخت پاک بهره‌مند شود.

نماینده سراوان، سیب، سوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی، بابیان این که باید عملیات انتقال گاز به روستاهای استان سیستان و بلوچستان با در نظر گرفتن بهترین مسیر برای کاهش هزینه مدنظر قرار بگیرد، افزود: هرچند روند گازرسانی به روستاهای این استان در دولت فعلی تسریع شده اما مطالبه مردم جدیت بیشتر در این زمینه است.

وی ادامه داد: با گازرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان تا حد بسیاری از بار محرومیت این استان کاسته خواهد شد.

گفتنی است: عملیات اجرایی طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، استاندار و نمایندگان مجلس و مسئولان این استان، روز دوشنبه( ٦ مهرماه) آغاز شد.

اجرای عملیات گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از مصرف سالانه نزدیک به دو میلیارد لیتر سوخت مایع در این استان جلوگیری می‌کند. افزون بر این، شبکه مصرف خانگی گاز توسعه قابل‌توجهی خواهد یافت که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه این منطقه باشد.

کد خبر 248530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =