جلوگیری از اتلاف 30 درصد انرژی در ساختمانها

کارشناس بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به تصویب طرح تدوین استاندارد برچسب انرژی پنجره گفت: اجرای این استاندارد، سبب جلوگیری از اتلاف 15 تا 30 درصد انرژی در ساختمانها از طریق پنجره ها می شود.

محمدرضا اسلامی با اشاره به این که یکی از راهکارهای اساسی برای کنترل مصرف انرژی در بخش ساختمان، تدوین استانداردهای مصالح و تجهیزات ساختمانی به لحاظ مصرف انرژی است به خبرنگار شانا گفت: نقش پوسته خارجی ساختمان در میزان انرژی لازم برای تأمین شرائط آسایش حرارتی ساکنان و بهره برداران شبیه نقش نوع پوشش لباس در فصول مختلف سال بسیار با اهمیت است.

وی با بیان این که در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، قوانین و آیین نامه های ویژه ای برای مصالح قابل کاربرد در پوسته خارجی ساختمان به لحاظ کارآیی انرژی وجود دارد، افزود: پنجره ها، به دلیل کاربرد مصالح شفاف و کم ضخامت از یک طرف و محل نفوذ هوا از طرف دیگر، نقش بارزتری در تبادل حرارت جدارهای خارجی ساختمان ایفا می کنند.

کارشناس بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان با اشاره به این که در شبیه سازیهای حرارتی و ممیزیهای انرژی انجام شده به طور متوسط 15 تا 30 درصد اتلاف انرژی جدارهای خارجی از پنجره ها صورت می گیرد، تصریح کرد: در نماهای ساختمانی شیشه ای و پنجره های با ابعاد بزرگ، میزان تبادل حرارت از 30 درصد هم بیشتر می شود.

به گفته وی، در 10 سال گذشته، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تجهیز آزمایشگاههای تخصصی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نسبت به امکان آزمونهای کارآیی انرژی پنجره دوجداره اقدامهای مؤثری انجام داده و تعدادی از تولیدکنندگان معتبر پنجره دوجداره نسبت به دریافت گواهینامه فنی پنجره اقدام کرده اند.

تولید پنجره های دوجداره داخلی پاسخگوی نیاز بازار است

اسلامی ادامه داد: همچنین در سالهای گذشته تعدادی از تولیدکنندگان پنجره های نوین با دریافت یارانه سود تسهیلات بانکی از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نسبت به راه اندازی خط تولید پنجره دوجداره با کیفیت و حائز شرائط دریافت گواهینامه فنی اقدام کرده اند.

کارشناس بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان افزود: درحال حاضر تولید پنجره های دوجداره در کشور به طور کامل پاسخگوی نیاز بازار ساخت و ساز بوده و حتی خط تولیدهایی به دلیل نبود تقاضا به طور موقت از مسیر تولید خارج شده و تولیدکنندگان با بخشی از ظرفیت تولید خود کار می کنند.

اسلامی با اشاره به این که در حال حاضر کیفیت پنجره های دوجداره موجود در بازار متفاوت است، اظهار کرد: متاسفانه پنجره هایی با نداشتن کارآیی انرژی و تنها با نام پنجره دوجداره به مصرف کنندگان عرضه می شود؛ همچنین پنجره های دارای گواهینامه فنی نیز همه در یک رتبه کیفیت به لحاظ تبادل حرارت نیستند بنابراین ضرورت تدوین استاندارد معیار مصرف و برچسب انرژی پنجره به طور کامل مشهود است.

وی با بیان این که به منظور تدوین استاندارد معیار مصرف و برچسب انرژی پنجره، رتبه بندیهای انرژی پنجره در دیگر کشورهای پیشرفته و تطابق آنها با معیارهای آب و هوایی و مشخصات اقلیمی ایران مطالعه و بررسی شد، گفت: طرح تدوین برچسب انرژی پنجره شامل مجموعه قاب و متعلقات آن و شیشه، با گذراندن مراحل بررسی و اصلاح در کارگروههای فرعی ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف در 15 شهریورماه 1394 به تصویب کمیته ملی استاندارد رسید.

اسلامی ادامه داد: این طرح در بازه زمانی 14 ماهه و با حضور نمایندگان وزارت راه، مسکن و شهرسازی، وزارت نیرو، سازمان ملی استاندارد و انجمنهای صنفی پروفیل، شیشه و پنجره دوجداره به انجام رسید.

کارشناس بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان یادآور شد: با الصاق برچسب انرژی بر روی پنجره، هر مصرف کننده در هر ناحیه آب و هوایی ایران، رتبه انرژی پنجره موردنظر را در نواحی مختلف آب و هوایی تشخیص می دهد و با آگاهی از میزان کارایی انرژی آن نسبت به خرید پنجره اقدام خواهد کرد.

به گفته اسلامی، درصورتی که استاندارد برچسب انرژی پنجره با اجرای صحیح و نظارت مؤثر سازمان استاندارد مواجه شود، بخش عمده ای از اتلاف 15 تا 30 درصدی پنجره ها برطرف شده و شاهد مصرف انرژی کمتر و به تبع آن آلودگی هوای کمتری برای تأمین شرائط آسایش داخل ساختمان خواهیم بود.

کد خبر 248598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =