قراردادهای جدید نفتی، توسعه فناوری را تسهیل می کند

رئیس هیئت مدیره باشگاه نفت و نیرو اظهار کرد: نسل جدید قراردادهای نفتی فرصت مناسبی را برای رشد و توسعه فناوری در صنعت نفت کشور فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدمهدی میرمعزی، بعدازظهر امروز (27 مهرماه) در نخستین کنگره نفت و نیرو با اشاره به این که استفاده از فناوریهای روز در همه فعالیتهای بالادست صنعت نفت شامل اکتشاف، توسعه و تولید ضرورت دارد، گفت: در این زمینه مدیریت بهینه مخازن و استفاده از روشهای نوین افزایش ضریب بازیافت اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: شرائط و خصوصیات میدانهای مختلف دنیا کاملا متفاوت است و این موضوع ایجاب می کند فناوریهای متنوعی نیز با توجه به نوع مخازن مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره باشگاه نفت و نیرو، استفاده از فناوریهای روز را در حوزه اکتشاف ضروری خواند و تصریح کرد: در این حوزه می توان از روشهای جدید ژئوفیزیکی استفاده کرد؛ همچنین با بهره گیری از مطالعات ژئوشیمیایی امکان تهیه شناسنامه ژئوشیمیایی برای همه مناطق و لایه های نفتی کشور وجود دارد.

به گفته وی، در بخش توسعه و تولید، دامنه فناوریها گسترده تر است و فناوریهای روز در این زمینه مباحثی مانند حفاری چاهها، شناخت سیالات، بهبود تراوایی لایه های نفتی، مدیریت مخزن و غیره را در بر می گیرد.

میرمعزی ادامه داد: به طور نمونه حفاری چاههای افقی در لایه هایی مانند پارس جنوبی یا میدانهای قدیمی که بخش قابل توجهی از مخزن آنها زیرشهر قرار دارد مانند میدان اهواز، نیاز اساسی به شمار می رود و همچنین لازم است در برخی لایه های نفتی به منظور تخلیه مدیریت شده لایه ها از حفاری چاههای خوشه ای بهره مند شد.

رئیس هیئت مدیره باشگاه نفت و نیرو تصریح کرد: روشهای مدرن حفاری می تواند در بالابردن سرعت و دقت و کاهش هزینه ها نقشی سزاوارداشته باشد.

وی بر لزوم بهره مندی از فناوریهای روز در بخش تأسیسات روزمینی و مدیریت مخازن تأکید کرد و گفت: مدیریت مخزن شاید یک فناوری نباشد اما دربرگیرنده فناوریهای بسیاری است و سیاستگذاری مخصوصی را می طلبد.

تولید 60 میلیارد بشکه نفت با افزایش 10 درصدی ضریب برداشت

میرمعزی به تلاش یک تحلیلگر اقتصادی برای به دست آوردن متوسط ضریب بازیافت در نقاط مختلف دنیا اشاره و اظهار کرد: نتایج مطالعات این تحلیلگر نشان می دهد متوسط ضریب بازیافت مخازن نفتی در جهان 22 درصد، در آمریکا 39 درصد و در دریای شمال 46 درصد است.

رئیس هیئت مدیره باشگاه نفت و نیرو یادآور شد: به نظر می رسد ضریب بازیافت 55 درصد از مخازن ضریب عملیاتی تر و محتمل تری باشد.

به گفته وی، در حالی که در سال 1960، 50 تا 60 درصد نفت تولیدی جهان از محل میدانهای جدید حاصل می شد، پیش بینی می شود در آینده تنها 7 تا 10 درصد نفت تولیدی از میدانهای جدید حاصل شود و این موضوع، اهمیت تمرکز بر میدانهای قدیمی و اعمال روشهای بهینه ازدیاد برداشت را آشکار می کند.

میرمعزی با اشاره به بهره مندی ایران از حدود 600 میلیارد بشکه نفت درجا عنوان کرد: افزایش 10 درصدی ضریب برداشت، 60 میلیارد بشکه نفت قابل تولید در اختیار کشور قرار می دهد که این میزان 90 درصد نفت تولید شده از آغاز تاکنون است.

رئیس هیئت مدیره باشگاه نفت و نیرو افزود: همچنین افزایش یک درصدی ضریب بازیافت از مخازن نفتی ایران با احتساب بشکه ای 50 دلار 300 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به همراه دارد.

وی یادآور شد: با توجه به حجم بالای ذخایر و ضریب بازیافت تخلیه طبیعی از 6 تا 35 درصد در کشور، زمینه مناسبی برای افزایش ضریب بازیافت وجود دارد و لازم است تصمیم گیریهایی به این منظور در سطوح بالای شرکت ملی نفت ایران اتخاذ شود و پروژه هایی با بازدهی بالا و سهولت اجرا در اولویت قرار گیرند.

به گزارش شانا، نخستین کنگره راهبردی نفت و نیروی ایران صبح امروز با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و نمایندگان شرکتهای بزرگ داخلی و خارجی و نمایندگان مجامع انرژی در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد که تا روز چهارشنبه (٢٩ مهرماه) ادامه دارد.

کد خبر 248706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =