صادرات فرآورده‌های نفتی افزایش یافت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به افزایش گازرسانی به نیروگاهها و صنایع بزرگ در دوسال گذشته، گفت: این مهم سبب شد تا 50 درصد از مصرف نفت سفید، 50 درصد مازوت (نفت کوره) و 20 درصد نفت گاز کشور به صادرات اختصاص یاید.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس کاظمی، امروز (سه شنبه 28 مهرماه) در دومین روز برگزاری کنگره راهبردی نفت و نیرو با اشاره به پایین بودن بهره‌وری پالایشگاههای نفت و ضرردهی آنها، گفت: هم‌اکنون ظرفیتهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد. 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هم‌اکنون به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور احداث پالایشگاه جدید نفت، در بخش خوراک 5 تا 10 درصد تخفیف داده می‌شود.

وی با اشاره به افزایش میزان گازرسانی به نیروگاهها و صنایع بزرگ در دوسال گذشته، تصریح کرد: امسال خوشبختانه با تکیه بر این موضوع (گازرسانی)  توانسته‌ایم 50 درصد از مصرف نفت سفید، 50 درصد مازوت (نفت کوره) و 20 درصد نفت گاز کشور را به صادرات اختصاص دهیم.

کاظمی توسعه پایدار، بهبود کیفی فرآورده‌های نفتی و سرویس دهی مناسب به مشتریان را از اهداف مهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد و افزود: هم اکنون روزانه 1.5 میلیون بشکه فرآورده نفتی در 37 منطقه پخش کشور توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که در حال حاضر پالایشگاههای نفت کشور قدیمی هستند، گفت: در صورت نبود تخفیف 5 درصدی خوراک، همه پالایشگاههای قدیمی ضررده خواهند بود. 

وی با اشاره به الزام قانونی کاهش تولید مازوت در پالایشگاههای نفت کشور، تصریح کرد: تا سال 1404 تولید این فرآورده نفتی در پالایشگاههای کشور باید از 28 درصد کنونی به 10 درصد کاهش یابد.

کاظمی با بیان این‌که هم‌اکنون ایران توان پالایش روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت خام دارد، تصریح کرد: ایران از نظر ظرفیت پالایش نفت در جایگاه یازدهم، از نظر تولید بنزین در جایگاه نهم و در زمینه نفت گاز در رده سیزدهم دنیا قرار دارد.

وی بر سرمایه‌گذاری کشور در زمینه کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاهها تاکید و تصریح کرد: برای تولید محصولات یورو4 و کاهش مازوت باید به این موضوع توجه داشته باشیم. 

کد خبر 248761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =