نیاز بیش از 250 میلیارد دلاری صنعت نفت به جذب سرمایه تا 10 سال آینده

معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران گفت: طی سالهای 2016 تا 2025 میلادی، در بخش بالادستی صنعت نفت به 176 میلیارد دلار و در پایین دست به 77 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار شانا، علی کاردر صبح امروز (چهارشنبه 29 مهرماه) در پنل تخصصی معرفی فرصتهای سرمایه گذاری صنعت نفت که در جریان سومین روز از کنگره راهبردی نفت و نیرو برگزار شد، صنعت نفت ایران را فرصتی ناب برای جذب سرمایه گذاریهای خارجی عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده پایین تولید نفت و هزینه پایین نیروی انسانی در کشور، فرصت مغتنمی را برای سرمایه گذاری شرکتهای بین المللی ایجاد کرده است.

معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به متوسط قیمت تمام شده تولید نفت در ایران که به ازای هر بشکه حدود پنج دلار است و در هزینه بر ترین فرایندها از 10 دلار تجاوز نمی کند، گفت: ایران، ارزانترین قیمت تمام شده تولید نفت جهان را در اختیار دارد.

وی عنوان کرد: شرکت ملی نفت ایران برای پیشبرد پروژه های خود، قراردادهای IPC را در دستور کار دارد و در عین حال پروژه های کوچکتری را که در قالب IPC نمی گنجد، از روشهای دیگر به سرانجام می رساند.

کاردر استفاده از قراردادهای EPCF و EPDF، بهره مندی از مکانیزم ECA یا (Export Credit Agencies)، فاینانس پروژه ها، انتشار اوراق قرضه بانکی و استفاده از خط اعتباری را از دیگر مکانیزمهای مورد استفاده برای پیشبرد پروژه ها عنوان کرد و گفت: به طور نمونه، به تازگی قراردادهایی در قالب EPDF منعقد کرده ایم.

به گفته وی، در بخش پایین دست نیز استفاده از سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) و یا قراردادهای PPP، BOO و BOT می تواند در برنامه قرار دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جهان در 20 سال آینده به 40 تریلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه انرژی نیاز دارد که از این میان، 55 درصد باید به بخش نفت و گاز اختصاص یابد.

کد خبر 248832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =