تولید نفت میدانهای غرب کارون سال آینده به روزانه 260 هزار بشکه می رسد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) گفت: تا پایان نیمه اول سال 95 مجموع تولید نفت از میدانهای غرب کارون به 260 هزار بشکه در روز می رسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان خوزستان، عبدالرضا حاجی حسین نژاد در دیدار مشترک مجریان طرحهای توسعه میدانهای غرب کارون با وزیر نفت که روز گذشته (پنجشبنه 7 آبانماه) در محل میدان یادآوران برگزار شد، گفت: فاز نخست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران با سقف تولید 85 هزار بشکه در روز بزودی به صورت کامل وارد مدار تولید می شود.

وی با بیان این که مجموع برداشت نفت از میدان یادآوران تاکنون 45 میلیون بشکه نفت بوده است، تصریح کرد: از این میزان 35 میلیون آن در دوسال گذشته برداشت شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت متن ذخیره این میدان (یادآوران) بیش از 12 میلیارد بشکه نفت درجاست که از نظر ظرفیت به بزرگی میدان آزادگان جنوبی است.

مشعل میدان آزادگان شمالی روشن شد

حاجی حسین نژاد در ادامه به توسعه میدان آزادگان شمالی اشاره کرد و گفت: تولید 75 هزار بشکه نفت خام از این میدان برنامه ریزی شده است و با روشن شدن مشعل این میدان روز گذشته، نفت آن وارد مدار تولید شد و در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح فاز نخست این پروژه خواهیم بود.

وی مجموع تولید نفت از میدان یادآوران و آزادگان شمالی را در صورت تکمیل 160 هزار بشکه در روز عنوان کرد.

پیشرفت 18 تا 20 درصدی آزادگان جنوبی

مدیرعامل شرکت متن در این دیدار به سرنوشت غم انگیز توسعه آزادگان جنوبی اشاره کرد و یادآور شد: در اردیبهشت ماه سال گذشته و در حالی که این میدان تنها 5 درصد پیشرفت داشته پیمانکار چینی از کار برکنار شد.

وی پیشرفت کنونی آزادگان جنوبی را بین 18 تا 20 درصد عنوان کرد و افزود: 70 درصد مناقصه های این میدان انجام شده و 44 مناقصه ابلاغ و هم اکنون فعال است؛ پنج مناقصه عمده باقی مانده است که با انجام آن این حوزه پیشرفت خوبی خواهد داشت.

حسین نژاد افزود: طبق برنامه ریزی تا فصل بهار سال آینده (95) علاوه بر تولید 50 هزار بشکه ای نفت خام از این میدان، روزانه 30 تا 40 هزار بشکه دیگر از این میدان برداشت خواهیم کرد.

پیشرفت 60 درصدی یاران شمالی

مدیرعامل شرکت متن به حوزه یاران شمالی از دیگر میدانهای غرب کارون اشاره کرد و با بیان این که قرارداد این میدان از نوع بیع متقابل است که با شرکتهای ایرانی بسته شده، افزود: پروژه یاران، پروژه موفقی است و پیشرفت آن بالغ بر 60 درصد است و عقب ماندگی در این حوزه وجود ندارد.

حسین نژاد با بیان این که ایران در برداشت از میدان مشترک نفتی یادآوران از عراق جلوتر است، گفت: در میدان آزادگان عراقیها از ایران جلوتر هستند که امیدواریم با تلاش این عقب ماندگی را جبران کنیم.

وی با بیان این که در طول دوسال گذشته و در شرایط سخت تحریم و با حداقل امکانات این کارها به ثمر نشسته است، تصریح کرد: کارهای خوبی در این مجموعه از سوی پیمانکاران انجام شده که امیدواریم با رفع تحریمهای ظالمانه و جذب سرمایه خارجی و همچنین بهتر شدن وضع شرکت ملی نفت ایران فرایند انجام کار در این میدانها تسهیل شود.

به گزارش شانا، مجریان پروژه های طرحهای توسعه ای میدانهای غرب کارون، در جلسه ای که روز پنجشنبه (هفتم آبانماه) با وزیر نفت در محل میدان نفتی یادآوران داشتند، گزارشی از آخرین وضع پروژه ها ارائه کردند.

کد خبر 249151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =