نخستین رویداد دیپلماسی انرژی پس از برجام به شایستگی برگزار شد

نخستین رویداد دیپلماسی انرژی پس از برجام به شایستگی در تهران برگزار شد و مهر تاییدی بر دیپلماسی نفتیها در پرتو سیاست خارجی نهاد؛ رویکردی که حالا برخی نمایندگان مجلس نیز از آن سخن به میان می آورند.

به گزارش خبرنگار شانا، با پایان سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران، دامنه این رویداد همچنان در میان تحلیلگران و مفسران اقتصادی و سیاسی ادامه دارد.

مرور نظام‌مند  رویکرد دولت یازدهم در پیش از دو سال گذشته نشان می‌دهد تقویت دیپلماسی نفت و انرژی در چارچوب اصول نظام به‌طور پیوسته در دستور کار تیم نفتی دولت بوده است. در گام نخست در این دولت بود که محمدحسین عادلی به‌عنوان دبیر کل کشورهای صادرکننده گاز برگزیده شد و سنگ بنای آن گذاشته شد. در آن زمان، بلافاصله عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس واکنش نشان داد و کسب دبیر کلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز از سوی ایران را موفقیت دولت یازدهم در عرصه دیپلماسی انرژی دانست.

نوذر شفیعی، همان موقع گفت: انتخاب کاندیدای ایران به‌عنوان دبیر کل جی یی سی اف حاکی از مدیریت مطلوب و دیپلماسی موفق ایران در عرصه انرژی است و فضای پیش‌آمده در دولت یازدهم را در کسب این موفقیت تأثیرگذار خواند.

 اما امسال در حالی سومین اجلاس سران جی یی سی اف در تهران برگزار شد که برخی نمایندگان مجلس به آن واکنش نشان دادند، فضای کلی این اظهارات مبنی بر خرسندی ازتحرک تازه در دیپلماسی انرژی کشور بخصوص در فضای سیاسی پس از برجام بود که البته آن را در پرتو دیپلماسی خارجی دولت یازدهم بخصوص موفقیتهای دولت در عرصه مذاکرات هسته‌ای می‌دانستند موضعی که حضور پررنگ سران و وزرای کشورهای عضو مجمع را می‌توان به‌عنوان شاهدی بر آن گرفت.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز (دوشنبه) در خصوص اهمیت سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به تهران و دیدار وی با رهبر معظم انقلاب گفت: به‌ یقین هم برگزاری اجلاس جی یی سی اف و هم این دیدار دارای اهمیت است و از مدتها پیش رهبران دو کشور تصمیماتی را برای ایجاد فصل جدیدی از روابط دوجانبه اتخاذ کرده‌اند.

پیش‌ازاین، رئیس کمیته نفت و گاز مجلس نیز تصریح کرده بود که دولت یازدهم توانست در تعامل با جامعه بین‌الملل، جایگاه خوبی برای کشور ایجاد کند. ازاین‌رو، جایگاه جدید در تقویت نگرش مثبت اعضای مجمع جی یی سی اف نسبت به ایران تأثیرگذار بوده است.

نادر فریدونی گفته که در تحقق این جایگاه، تایید برجام در کشور نیز تأثیرگذار بوده است، البته این نگرش مطلوب تنها معطوف به حوزه گاز نیست و به مسائلی مانند سرمایه‌گذاری نیز تسری می‌یابد.

همتای دیگر وی در کمیسیون انرژی نیز در این زمینه به‌طور تلویحی دست‌پر ایران را در دیپلماسی انرژی ناشی از ظرفیت‌سازی وزارت نفت در دو سال گذشته دانست؛ عبدالله تمیمی عنوان می‌کند که برنامه‌های تولید نفت و گاز ایران باقوت ادامه خواهد داشت. ازاین‌رو حضور مؤثر ایران را در مجامع مرتبط باانرژی در سطح بین‌الملل بااهمیت خواند.

رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن هم با ابراز خرسندی از ابقای دبیر کل جی یی سی اف در اجلاس عادی وزرا اعتقاد دارد که شرائط جدید نشان می‌دهد وضع سیاسی ما بهتر شده است. او می‌افزاید: با توجه به ظرفیتهای ایران در حوزه منابع نفت و گاز، این حق اصولی ما بود. وی می‌گوید: به‌یقین، شرائط در دوران پس از برجام بهبود خواهد یافت.

تقویت دیپلماسی انرژی و استفاده حداکثری از توان آن برای منافع ایران در مجامع بین‌المللی و بازار جهانی از مواضع وزیر نفت است که در بیش از 2 سال گذشته کوششهای فراوانی در این زمینه شکل‌گرفته است و تازه‌ترین آن برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس سران جی یی سی اف در تهران بود که افزون بر نتایج اقتصادی در حوزه مجمع، دارای دستاوردهای سیاسی نیز بود. زیرا جهان شاهد امنیت و اعتبار و جایگاه مطلوب ایران بود که این بار در سایه منابع غنی گاز به جهانیان نشان داده شد.

 

 

کد خبر 250755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =