احتمال جذب 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری با مدل جدید قراردادهای نفتی

وزیر نفت از احتمال جذب حدود 30 میلیارد دلارسرمایه گذاری در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی خبر داد و گفت: بخشی از مشکلات صنعت نفت با مدل جدید قراردادهای نفتی حل خواهد شد.

بیژن زنگنه در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که مدل جدید قراردادهای نفتی که هفتم و هشتم آذرماه (شنبه و یکشنبه) در سالن اجلاس سران معرفی خواهد شد، بخشی از مشکلات صنعت نفت را حل خواهد کرد، افزود: پیش بینی می شود در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی بین 20 تا 30 میلیارد دلار سرمایه جذب صنعت نفت شود.

وی با بیان این که صنعت نفت با مشکلات زیادی روبرو است، که مدل قراردادهای نفتی یکی از آنها است، تاکید کرد: با معرفی مدل جدید قرارداد بخشی از مشکلات صنعت نفت حل می شود

به گفته زنگنه، برای موفق شدن یک ایده باید عوامل و ابزارهای آن نیز فراهم شود.

به گزارش شانا، در قراردادهای موسوم به IPC قرار براین است که حلقه های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکتهای خارجی با چنین قراردادی، انگیزه ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند. در این نوع قرارداد مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت آن واگذار نمی شود و تولید صیانتی از مخزن، یکی از مهمترین مباحث در این قراردادهاست.

دراین مدل از قرارداد، عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می شود و باید سعی شود شرکتهای خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند زیرا قاعده در دنیا این است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکتهای خارجی تامین کنند و نباید هزینه های ملی صرف مخارج اکتشاف شود. انتقال تکنولوژی و شفافیت مالی یکی ازمهمترین مباحث قراردادهای جدید (IPC) است که بر اساس آن قرار است در قراردادهای جدید، کارشناسان ایرانی در کنار شرکتهای سرمایه گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوریهای روز دنیا آشنا شوند. ضمن این که باید خود نیز در این انتقال و دریافت تکنولوژی بهتر عمل کنند. همچنین افزایش ضریب بازیافت مخازن یکی از مهمترین اهداف این قرارداد است که با توجه به این که  نیمی از میدانهای کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، هر یک درصد افزایش ضریب، معادل ٥٠٠ میلیارد دلار افزایش ثروت ملی است.

کد خبر 250763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =