ایران یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت و گاز جهان خواهد بود

وزیر اقتصاد هلند گفت: من فکر می کنم که ایران در قرن 21 به یکی از بزرگترین عرضه کنندگان نفت و گاز نه تنها در منطقه، بلکه در کل جهان بدل می شود.

هنک کامپ به خبرنگار شانا گفت: با توجه به این شرائط، برای ایران ارتباط خوب و سازنده با کشورها در سراسر دنیا و همچنین روابط جهان با ایران اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی افزود: ایران و هلند در چهار قرن گذشته روابط اقتصادی و تجاری خوبی با یکدیگر داشته اند، به دنبال تحریمهای ایران همکاریهای تهران و آمستردام ظرف چندسال گذشته تا حدودی کاهش یافت، اما ما نسبت به آینده روابط دو طرف و تقویت همکاریهای دو جانبه پس از توافق جامع هسته ای میان تهران و کشورهای گروه 1+5 خوشبین هستیم.

وزیر اقتصاد هلند با بیان این که هلند خود یک صادر کننده گاز است، گفت: این کشور همچنین توزیع کننده گاز دریافتی از روسیه و نروژ به دیگر بخشهای اروپاست.

کامپ یادآور شد که بخش عمده ای از نفت و گاز در اروپا از مسیر هلند می گذرد، از این رو این کشور تاسیسات فراوانی برای ذخیره سازی گاز طبیعی و نفت خام در بندر روتردام دارد.

روتردام دروازه ورود نفت و گاز ایران به اروپا

وزیر اقتصاد هلند گفت: من فکر می کنم در آینده محموله های نفت خام و گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) ایران پس از رسیدن به بندر روتردام از آنجا به دیگر بخشهای اروپا ارسال می شود.

کامپ با بیان این که ایران هم اکنون گاز زیادی تولید می کند، اما بخش عمده آن در داخل مصرف می شود، گفت: من فکر می کنم حدود 90 تا 95 درصد گاز تولیدی در ایران در بازار داخلی مصرف می شود، از یک سو خوب است که این نعمت و ذخایر خدادادی که در ایران قرار دارد در خدمت رفاه مردم این کشور قرار گیرد، اما از سوی دیگر تهران باید با افزایش تولید گاز و بالا بردن بهره وری و تبدیل گاز به ال ان جی برای فروش به دیگر بخشهای دنیا بویژه اروپا تلاش کند.

وی باابراز تمایل برای تقویت همکاری با ایران در پروژه های نفت و گاز، گفت: من هم اکنون در راس هیئتی متشکل از نمایندگان 60 شرکت هلندی به تهران آمده ام و برخی از این شرکتها دارای دانش فنی و تخصص در زمینه نفت و گاز هستند و هدف ما از این سفر، آغاز همکاریها با شرکتهای ایرانی است.

وزیر اقتصاد هلند در پاسخ به پرسشی دراین باره که آیا شرکتهای هلندی برنامه ای برای حضور در پروژه های نفت و گاز ایران دارند، گفت: ایرانیها برای توسعه صنایع خود باید کارهای بسیاری انجام دهند و کارشناسان و توان فنی بالایی در ایران وجود دارد و از سویی دیگر شرکتهای هلندی دانش فنی خوبی در حوزه های نفت و گاز دارند، از این رو می توان آینده ای خوب را برای همکاری شرکتهای ایرانی و هلندی متصور شد.

کد خبر 250785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =