مدیریت خوردگی، سرمایه گذاری برای حفظ داراییهای کشور است

پروژه‌های پژوهشی تعریف شده به منظور مدیریت خوردگی را نه به‌عنوان هزینه‌های هدر رفت بلکه باید به‌عنوان سرمایه‌گذاری برای حفظ داراییهای کشور دانست.

به گزارش خبرنگار شانا، جابر نشاطی، رئیس پژوهشکده حفاظت صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت و رئیس انجمن خوردگی ایران صبح امروز (سه شنبه سوم آذرماه) در آیین افتتاح شانزدهمین کنگره ملی خوردگی ایران و سومین کنگره خوردگی صنعت نفت با اشاره به ‌این که در ایران با توجه به گستردگی صنایع بویژه صنایع نفت، نیروگاهها و صنایع هسته‌ای و دفاعی توجه به پدیده خوردگی را بیشتر از این می طلبد، افزود: در بسیاری از مواقع از اعلام میزان خسارات و انتشار آن خودداری شده و یا در برخی مواقع روش مدون برای ارزیابی این‌گونه خسارات وجود ندارد.

وی تصریح کرد: عمر کوتاه پوششهای صنعتی و خطوط لوله در بستر دریا و خشکی، تعویضهای پی‌ در پی در خطوط لوله آب آتش نشانی، شکستهای متعدد در پالایشگاهها و مجتمع‌های پتروشیمی نشان می‌دهدکنترل این پدیده برای حفظ سرمایه‌های ملی ضروری است.

رئیس انجمن خوردگی با بیان این‌که برای کاهش هزینه‌های خوردگی علاوه بر پیشگیری و کنترل، باید مدیریت خوردگی هم در دستور کار قرار گیرد، گفت: با تلاش خبرگان صنعت نفت، سند مدیریت خوردگی تدوین و ابلاغ شد که امیدواریم از طریق برگزاری این کنگره بتوانیم قدم مؤثری در نشان دادن ابعاد مختلف این موضوع برداریم.

نشاطی با تاکید بر این‌که بررسیها نشان می‌دهد با اجرای مدیریت خوردگی می‌توان تا 30 درصد از هزینه‌های خوردگی کاست، اظهار کرد: متاسفانه در ایران نسبت هزینه‌های غیرمستقیم خوردگی به هزینه‌های مستقیم در برخی مواقع به نسبت 15 به 1 است در صورتی‌که در شرکتهای پیشرو تلاش می‌کنند این نسبت را به کمتر از 2 برسانند.

وی افزود: برای مهار این پدیده باید از مرحله طراحی یک واحد صنعتی تا نگهداری موضوع خوردگی جدی گرفته شود اما متأسفانه در بیشتر مسائل خوردگی بعد از حادثه به فکر کنترل این پدیده پرداخته می‌شود.

نشاطی با بیان این‌که پیشگیری بسیار آسان‌تر از درمان است، تصریح کرد: از همه مدیران حاضر در این همایش می‌خواهیم پدیده خوردگی را همسو با حفظ سرمایه‌های ملی بدانند و برای کاهش هدر رفت این سرمایه‌ها برنامه‌ریزی و اجرا را در دستور کار قرار دهند.

رئیس پژوهشکده حفاظت صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر این‌که مدیران، پروژه‌های پژوهشی تعریف شده به این منظور را نه به‌عنوان هزینه‌های هدر رفت؛ بلکه به‌عنوان سرمایه‌گذاری برای حفظ داراییهای این مرز و بوم بدانند، گفت: البته این به معنی اجرای هر پروژه خوردگی نیست بلکه در تعریف و اجرای پروژه باید دقت داشته تا بتوان از نتایج آن در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بهره گرفت.

به گزارش شانا، شانزدهمین کنگره ملی خوردگی ایران و سومین کنگره خوردگی در صنعت نفت از امروز تا پنجم آذرماه در پژوهشگاه صنعت نفت دایر است.

کد خبر 250790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =