فناوریهای جدید، مناسبات بین المللی را تغییر می دهد

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: چهار فناوری اطلاعاتی و ارتباطاتی در طول یک دهه آینده، مناسبات بین المللی را تغییر می دهد و بسیاری از ساختارها را در هم می شکند.

به گزارش خبرنگار شانا، نصرت اله سیفی صبح امروز (سه شنبه، سوم آذرماه) در چهارمین کنفرانس فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان این مطلب افزود: مطالعات شرکت مکنزی نشان می دهد تا سال 2025، 12 فناوری ساختارشکن، مناسبات بین المللی جهان را متحول می کنند که از این میان، چهار فناوری در حوزه IT خواهند بود.

وی با بیان این که احتمال سربه سر شدن مقدار تولید و مصرف انرژی در ایران در فاصله سالهای 1401 تا 1403 وجود دارد، تصریح کرد: اگر روند فعلی مصرف انرژی ادامه یابد، دیگر گازی برای صادرات باقی نخواهد ماند.

سیفی، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاری قدرتمند برای کمک به اجرای موثرتر طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی مورد اشاره قرار داد و افزود: در ایران به ازای تولید هزار دلار GDP، حدود 900 کیلو انواع انرژی مصرف می شود درحالی که میانگین این رقم در سطح جهان، 380 کیلوگرم انرژی است و این رقم در کشورهایی مانند انگلستان و آلمان کمتر از 100 کیلوست.

«فاوا» می تواند به کاهش 50 درصدی شدت انرژی کمک کند

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که ایران بیشترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد، ادامه داد: کشورمان در رتبه دهم مصرف انرژی اولیه در جهان قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در سالهای گذشته بحث تولید و مصرف انرژی به جایی رسیده است که اگر توجهی به آن نداشته باشیم، با بحرانی جدی در سالهای آینده مواجه می شویم.

سیفی، افزایش کارایی انرژی را از جمله استراتژیهای اصلی کشور خواند و گفت: بر اساس قانون، کاهش 50 درصدی شدت مصرف انرژی تا پایان برنامه ششم در دستور کار قرار دارد و فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز می تواند ما را در رسیدن به این اهداف یاری کند.

وی با بیان این که «فاوا» در بهبود کارایی انرژی جهان و به خصوص اتحادیه اروپا نقش بسزایی دارد، اظهار کرد: در ایران نیز قوانینی مانند قانون اصلاح الگوی مصرف و هدفمندی یارانه ها و همچنین برنامه های توسعه ای کشور، بستر را برای بهینه سازی مصرف انرژی تا حدود زیادی فراهم کرده اند.

امکان 6 میلیارد دلار صرفه جویی با اجرای طرحهای بهینه سازی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با دعوت از سرمایه گذاران برای حضور در طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان طرحهایی زودبازده، عنوان کرد: به طور نمونه، درحالی که سه میلیارد دلار برای استفاده از سوخت سی ان جی در کشور سرمایه گذاری شد، این طرح بیش از 27 میلیارد دلار بازگشت سرمایه داشته است.

وی با اشاره به 22 میلیارد طرح مصوب وزارت نفت در شورای اقتصاد در سال گذشته، اعلام کرد: از این میان، دو طرح به شرکت ملی گاز ایران و باقی طرحها به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مربوط می شود.

به گفته سیفی، با اجرایی شدن طرحهای تعریف شده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از جمله ارتقای کارایی موتورخانه ها، برقی کردن چاههای کشاورزی، جایگزینی اتوبوسهای فرسوده، توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه آهن و ...، امکان 6 میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه ها فراهم می شود.

به گزارش شانا، چهارمین کنفرانس فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از صبح امروز (سه شنبه، سوم آذرماه) در سالن همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرده است و عصر فردا، چهارشنبه (چهارم آذرماه) به کار خود پایان می دهد.


کد خبر 250791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =