دولت باید به خود ببالد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تحلیلی در خصوص برگزاری سطح بالای اجلاس سران جی یی سی اف گفت: دولت آقای روحانی می‌تواند به خود افتخار کند که این موفقیت را در عرصه دیپلماسی به دست آورده است.

نوذر شفیعی در گفتگو با خبرنگار شانا، امروز (سه‌شنبه 3 آذرماه) با اشاره به برگزاری سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز افزود: چند نکته در خصوص تحلیل این رویداد وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بحث گاز به عنوان یک سوخت فسیلی پاک (به نسبت دیگر سوختهای فسیلی دیگر) به‌طور پیوسته با اهمیت بوده است اما هیچ گاه این گونه برجسته نشده بود، گویا گنجی نهفته پیداشده است. بنابراین، نخستین نکته درباره اهمیت اجلاس دیروز، برجسته شدن نقش گاز در زندگی انسانهاست.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی گفت: نکته دیگر، قدرت مدیریت کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز است که به درک مشترکی در این زمینه دست‌یافته‌اند زیرا ثروت مشترکی دارند، البته درست است که منابع گازی کشورها از یکدیگر مستقل است، ولی رسیدن به اجماع درباره سیاستهای واحد اعضا، نشانگر رشد آگاهی است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مقایسه‌ای میان اجلاسهای گذشته سران این مجمع گفت: حدود 9 تن از مقامهای بلندپایه و تعداد زیادی از مقامات مسئول از جمله وزرای نفت و انرژی در اجلاس تهران حاضر بودند که اهمیت خاصی دارد.

وی در باره نکته سوم تحلیل خود افزود: این رویداد نشان می‌دهد ایران به تدریج به عنوان بازیگری موثر وارد عرصه بین‌الملل شده است و سایر کشورها این موضوع را درک کرده اند زیرا اگر کشورها از ایران تحلیل انزواگرایانه داشتند در این سطح در اجلاس تهران حضور نمی‌یافتند.

این نماینده مجلس افزود: در اجلاس تهران، تنها بحث گاز نبود که پای مقامات کشورهای دیگر را به تهران کشاند زیرا موضوع دیپلماسی و ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان نیز هست؛ بنابراین، موفقیت در درجه نخست برای جمهوری اسلامی ایران و در درجه بعدی موفقیت برای دولت آقای روحانی نیز  محسوب می شود که می‌تواند به خود افتخار کند که این موفقیت را در عرصه دیپلماسی به دست آورد.

کد خبر 250802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =