۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
  • کد خبر: 250805

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
افت شاخص در سایه قیمت‌های جهانی
دیروز شاخص کل بورس تهران با افت 75 واحدی (12/0 درصدی) به 62 هزار و 721 واحد رسید. افت دو نماد «تاپیکو» و «پارسان» از گروه محصولات شیمیایی عامل فشار بر شاخص بودند. رشد نمادهای کوچک نیز نتوانست مانع از افت 17/0 درصدی شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) شود. در شرایط کنونی، قیمت‌های جهانی فلزات در سطوح بسیار پایینی قرار دارند. مس، آلومینیوم و روی به کمترین قیمت از سال 2009 رسیده‌اند و نیکل به کمترین میزان از سال 2003 رسیده است. کاهش قیمت فلزات، به دلیل کند شدن رشد اقتصاد جهانی و کاهش تقاضای چین است. این عامل، علاوه بر کاهش قیمت نفت و رکود صنایع داخلی ابهاماتی را نسبت به بورس ایجاد کرده است. کم نوسانی شاخص را می‌توان ناشی از تقابل شرایط موجود با خوش‌بینی‌ها به اثرگذاری سیاست‌های انبساطی دولت و چشم‌انداز رفع تحریم‌ها دانست.

بازار ارز
مقاومت سقف 3600 تومانی
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 3598 تومان معامله شد. عوامل رشد تقاضا در بازار، باعث حرکت صعودی و رسیدن نرخ دلار به 3600 تومان طی معاملات روزانه شد اما همچنان شاهد مقاومت سقف 3600 تومانی هستیم. افزایش تقاضای واقعی ارز، با نزدیک شدن به ماه ژانویه، تقاضای تجاری ارز، علاوه بر تقاضای ارز مسافرتی توسط زائران از رشد دلار حمایت کردند اما با نزدیک شدن به سقف 3600 تومانی که از 23 خرداد 1392 بی‌سابقه است، انتظار می‌رود معامله‌گران در مقابل فراتر رفتن نرخ از سطح 3600 تومان مقاومت نشان دهند و با شناسایی سود در این نرخ ها، اقدام به فروش کنند. علاوه بر این، اعلام مقامات از موقتی بودن رشد ارز و چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز از سال 95 عواملی است که عبور از سقف 3600 تومانی را دشوار نشان می‌دهد.

بازار سکه
حمایت بازارهای اثرگذار از سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت 908 هزار تومان معامله شد. رشد قیمت دلار (شکستن سطح 3600 تومانی در ساعاتی از معاملات روزانه) و افزایش قیمت اونس طلای جهانی عوامل حمایت از سکه بودند. اما چشم‌انداز موقتی بودن رشد اونس طلای جهانی، همچنان معامله‌گران سکه را در حالت احتیاط قرار داده و از جذابیت سکه برای معامله‌گران کاسته است. به‌طوری که در روزهای اخیر شاهد کم واکنشی سکه نسبت به رشد بازارهای اثرگذار بودیم که حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) را رقم زد. همچنان فراتر رفتن نرخ دلار از 3600 تومان دور از انتظار است و رشد شدید اونس نیز پیش بینی نمی‌شود. عواملی که نوسان شدید سکه را دور از انتظار کرده، اما چشم انداز حمایت کف 900 هزار تومانی از قیمت سکه همچنان پابرجا است.

بازار طلای جهانی
رد پای ژئوپلیتیک در بازار طلا
دیروز ساعت 16 اونس طلا به قیمت 1079 دلار معامله می‌شد. اونس با افت اندک شاخص دلار و بازارهای سهام، رشد داشت. در شرایط کنونی، همچنان نگاه‌ها به افزایش نرخ بهره در نشست 15 و 16 دسامبر فدرال رزرو است. با اینکه آمارهای اخیر اقتصادی آمریکا (شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای ماه نوامبر و آمار فروش مسکن ماه اکتبر) کمتر از پیش‌بینی‌ها بود، اما همچنان اجماع بر افزایش نرخ بهره است. جنت یلن در یادداشتی اعلام کرد که افزایش نرخ بهره باید کم و تدریجی باشد تا مانع از رشد اقتصادی نشود (با توجه به تاثیر منفی افزایش نرخ بهره بر صادرات و تورم). از سوی دیگر، اثر عوامل ژئوپلیتیک بار دیگر در بازار طلا مشاهده شد و هدف قرارگرفتن جنگنده روسی در ترکیه موجب تقویت قیمت طلا شد (پیشتر حمله تروریستی پاریس به رشد مقطعی طلا کمک کرد).

بازار اوراق مسکن
بازگشت تقاضا در فصل کم معامله؟
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه 9212) با رشد 1/4 درصدی مواجه شد. اخبار مبنی بر افزایش سقف وام تا 60 میلیون تومان انتظار افزایش قیمت «تسه»‌ها را به وجود آورد. انتظار برای مشخص شدن جزئیات این وام توسط شورای پول و اعتبار، خوش‌بینی‌ها برای آغاز ارائه این وام را ایجاد کرده است. افزایش توان خرید مسکن با اوراق جدید، می‌تواند تقاضای مسکن را افزایش دهد. این خوش بینی‌ها باعث رسیدن قیمت «تسه»های فعلی به بالاترین سطح از 18 شهریور شد. با این حال ممکن است رفع ابهامات موجود نیازمند زمان بیشتری باشد که مانعی در برابر رشد قیمت اوراق خواهد بود. به هر ترتیب، نکته مهم آن است که انتظار می‌رود از اوراق جدید تسهیلات مسکن استقبال صورت گیرد و فارغ از کمک به بازار مسکن برای خروج از رکود، رشد قیمتی «تسه»های فعلی را سبب شود.

بازار نفت

حمایت‌های موقت از بازار نفت
دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/42 دلار معامله ‌شد. بار دیگر ناآرامی‌های ژئوپلیتیک (انفجار یکی از جنگنده‌های روسیه توسط ترکیه در مرز سوریه) و افت اندک شاخص دلار، رشد قیمت نفت را رقم زد. ناآرامی‌های ایجاد شده درخاورمیانه در صورت تداوم، می‌ تواند بر عرضه نفت این منطقه تاثیر بگذارد، اما در صورت عدم اثرگذاری واقعی بر سمت عرضه نفت، این عامل رشد قیمت از بازار حذف خواهد شد. همچنان نگرانی‌ها از مازاد عرضه موجود، عامل فشار بر قیمت نفت است که انتظار تعدیل آن در میان مدت دور از انتظار است. با اینکه کابینه سعودی خوش بینی‌هایی را برای اقدام در جهت متعادل کردن قیمت نفت ایجاد کرده است، اما تحلیلگران نسبت به این موضوع تردید دارند؛ در این خصوص، وزیر نفت کشورمان نیز بر نبود عزم کافی در اوپک برای کاهش عرضه تاکید کرد.

کد خبر 250805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =