۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
  • کد خبر: 250820
همکاری اعضای جی یی سی اف افزایش می یابد

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با بیان این که پیوستن یک عضو جدید به جی یی سی اف در تهران نشانگر گسترش یافتن این مجمع است، گفت: همکاری اعضای جی یی سی اف گسترش می یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی عسلی در برنامه زنده اقتصاد ایران در شبکه تهران به پیوستن آذربایجان به عنوان عضو ناظر به مجمع کشورهای صادرکننده گاز اشاره کرد و گفت: جی یی سی اف در حال گسترش است و این مساله با عضویت آذربایجان تایید شد.

وی درباره تفاوت بازارهای نفت و گاز و تفاوت مجمع کشورهای صادرکننده گاز و اوپک نیز گفت: بازار نفت یک بازار تثبیت شده است، این در حالی است که بازار گاز به دلایل مختلف از جمله روشهای مشکل حمل و نقل، ذخیره و ... متفاوت است.

عسلی با بیان این که  جی یی سی اف یک مجمع است که کشورهای حاضر برای تبادل نظر و سیاستگذاری گردهم می آیند و تصمیمات این سازمان الزام آور نیست، افزود: البته همکاری کشورها در زمینه تبادل انرژی می تواند به دریافت گاز ارزانتر از سوی مصرف کنندگان منجر شود در حالی که اوپک مجموعه دولتهایی از کشورهای صادر کننده نفت است که سیاستهای نفتی خود را برای ثبات بازارها هماهنگ می کنند. 

به گفته وی، مجمع کشورهای صادرکننده گاز قرار است در کوتاه مدت به طور غیرمستقیم و در بلندمدت به طورمستقیم بر ثبات و قیمت گاز در جهان تاثیر بگذارد.

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی به قیمت گاز در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: قیمت گاز همانند دیگر حاملهای انرژی متکی به قیمت نفت است و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب کاهش قیمت گاز شده است.

وی در ادامه با بیان این که مصرف زغالسنگ در جهان در حال افزایش است  و باید برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست جلو مصرف آن گرفته شود، تصریح کرد: هم اکنون ٤٠ درصد برق دنیا از زغالسنگ تامین می شود که قرار است در آینده برای تولید برق بیشتر به گاز روی آورده شود.

عسلی با بیان این که در سند راهبردی جی یی سی اف که در حال تدوین و نهایی شدن است بر هم افزایی اعضا تاکید شد به سخنان دکتر روحانی، رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: در این مجمع لزومی وجود ندارد که منافع یک کشور در گرو کاهش منافع دیگری باشد، بلکه اگر همکاری وجود داشته باشد به هم افزایی نیز منجر خواهد شد.

 

کد خبر 250820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =