ظرفیتهای فراوان تهران-آستانه برای توسعه همکاریها باید فعال شود

رئیس جمهوری، قزاقستان را کشور برادر و دوست ایران در منطقه دانست و تاکید کرد که باید ظرفیتهای فراوان دو کشور برای توسعه همکاریهای تهران، آستانه فعال شود.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (چهارشنبه 4 آذرماه) در دیدار ارلان ادریسوف، وزیر امورخارجه قزاقستان گفت: نزدیکی و اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت، زمینه بسیار مناسبی را برای گسترش همکاریها در همه عرصه ها بویژه اقتصادی فراهم آورده است.

وی به تقویت راههای ارتباطی میان ایران و قزاقستان و ایجاد پیوند میان آسیای میانه با خلیج فارس از طریق کشورمان اشاره کرد و افزود: راه اندازی خط آهن مشترک میان ایران و قزاقستان از مسیر ترکمنستان، علاوه بر اتصال خلیج فارس به چین، پیوندهای دوستی و همکاری میان تهران و آستانه را نیز بیش از پیش تقویت کرده است.

روحانی، رشد اقتصادی را یکی از پایه های اصلی ایجاد و حفظ امنیت دانست و با اشاره به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با این پدیده شوم در منطقه، تصریح کرد: مبارزه با تروریسم عزم و اراده همه کشورها را می‌طلبد و در این مبارزه باید به ریشه های تروریسم بیش از پیش توجه شود.

ارلان ادریسوف، وزیر امورخارجه قزاقستان نیز در این دیدار گفت: قزاقستان نقش ایران را در حل و فصل مسائل منطقه و جهان و تامین امنیت  کلیدی می‌داند و از همین رو تمایل دارد در کنار ایران به نقش آفرینی بپردازد.

وی با تاکید بر این که رشد اقتصادی پایه ایجاد و حفظ امنیت است، افزود: قزاقستان از این رو، به دنبال گسترش مبادلات و همکاریهای خود در منطقه بویژه با جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امورخارجه قزاقستان هدفگذاری رسیدن سطح مبادلات دو کشور را به 5 میلیارد دلار و سطح ترانزیت بین دو کشور به رقم 15 میلیون تن در توافقهای روسای جمهوری ایران و قزاقستان  مورد اشاره قرار داد و اظهار امیدواری کرد که با تلاشهای مسئولان دو کشور، پیش از سفر نورسلطان نظربایف به تهران که در آینده نزدیک انجام می‌گیرد، اسنادی آماده امضا شود که جهشی در حرکت به سمت تحقق اهداف ذکرشده باشد.

کد خبر 250834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =