اجلاس گازی تهران عزت روزافزون جمهوری اسلامی ایران را نشان داد

رئیس جمهوری از وزارت نفت، وزارت امور خارجه، دستگاههای انتظامی و امنیتی و همه دست اندرکاران برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و همچنین رسانه ها، قدردانی کرد.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، در جلسه هیئت دولت با قدردانی ازوزارت نفت، وزارت امور خارجه، دستگاههای انتظامی و امنیتی و همه دست اندرکاران برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و همچنین تلاش رسانه ها، گفت: در این اجلاس که بسیار موفقیت آمیز، عزتمندانه و با نظم و امنیت کامل برگزار شد، بیشترین تعداد از سران و مقامهای ارشد کشورهای عضو حضور داشتند که این امری کم سابقه و نشان دهنده عزت روزافزون جمهوری اسلامی ایران بود.

وی برگزاری این اجلاس در تهران و حضور مقامهای ارشد کشورهای عضو را نشانگر اهمیت و امنیت جمهوری اسلامی ایران و اراده کشورها برای توسعه روابط با تهران دانست و اظهار کرد: البته روشن است که ایران از لحاظ انرژی و داشتن بیشترین مخازن گاز در دنیا مورد توجه ویژه جهانیان است.

رئیس جمهوری در ادامه به ضرورت بهینه سازی مصرف داخلی و افزایش بهره وری از منابع انرژی در داخل اشاره کرد و افزود: در سالهای آینده صنعت گاز و تولید را توسعه می دهیم و صادرات گاز را نیز به همان میزان افزایش خواهیم داد و باید تلاشها روی صدور گاز به عنوان سوختی پاک متمرکز شود و در همین راستا توسعه تولید و صادرات هم از طریق خط لوله و هم از طریق گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) از اولویتهای دولت یازدهم خواهد بود.

روحانی در عین حال تاکید کرد که رساندن گاز به همه بخشها و روستاها نیز از سیاستهای دولت یازدهم است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اجلاس تهران نشان داد که کشورهای تولیدکننده گاز مصمم هستند سیاست‌های خود را هماهنگ کرده و با همفکری و هماهنگی حضورشان را در صحنه بین‌المللی تقویت کنند، گفت: همچنین از این که در این فرصت، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با سخاوتمندی به رؤسای شرکت کننده در این نشست وقت دیدار دادند ، قدردانی می کنم زیرا بسیار مهم و حائز اهمیت بود که سران کشورها مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را مستقیم از کلام رهبر معظم انقلاب بشنوند.

روحانی تصریح کرد: در مجموع این اجلاس سبب تقویت عزت جمهوری اسلامی ایران و مفید برای توسعه و منافع ملی کشور شد.

رئیس جمهوری در ادامه به موضوع تروریسم و خطرات آن برای جهانیان پرداخت و گفت: آنچه در پاریس، مالی، سرنگونی هواپیما در شرم الشیخ، بیروت و به تازگی در تونس اتفاق افتاد و البته روزانه در یمن، عراق و سوریه تکرار می شود، بیانگر خطرهای انتشار میکروب تروریسم برای آفریقا، آسیا، خاورمیانه و حتی اروپا و آمریکاست و به تبع آن، ضرورت اراده جدی جهانی برای مقابله با این پدیده شوم را نشان می دهد.

روحانی با اشاره به این که ما هنوز یک اراده جدی را درغرب برای مبارزه با تروریسم مشاهده نکرده‌ایم، گفت: امیدواریم در روزها و هفته‌های آینده شاهد چنین اراده ای از سوی غربیها نیز باشیم. به هر حال تروریستها به چه کسی نفت می‌فروشند، این باید روشن شود. کامیونهای نفتکش در بیابانهای سوریه مشخص هستند که به کدام سو تردد می کنند. چطور سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی با اینها برخورد نمی‌کنند و چطور مدعیان مبارزه با تروریسم این نفت را با قیمت بسیار پایین از تروریستها خریداری می کنند.

رئیس جمهوری افزود: این سلاحهای مدرن و موشکهای مدرن ضدزره که در اختیار این هاست حتی موشکهای دوش پرتاب کن ضدهوایی را از کجا آورده‌اند و چه کسی برایشان خریداری کرده است. این ها مشخص است که از کجا آمده و تولید کجاست و در کجا انبار بوده اند؟ اگر به واقعبناست با تروریست‌ها مبارزه شود باید با این مسایئل مبارزه شود.

روحانی در ادامه به تردد آزادانه تروریستها در برخی کشورها و همزمان برخی تبلیغات رسانه ای درباره ائتلافها علیه تروریسم اشاره کرد و گفت: اگر اراده جدی در سازمانهای بین المللی و کشورهای اتحادیه اروپا باشد ما باید در مقام عمل این ها را ببینیم. ناتو اگر به واقع می‌خواهد با تروریسم مبارزه کند، باید جدییتش را در این مسائل نشان دهد. تا امروز متأسفانه کشورهایی که با تروریستها می‌جنگند محدود هستند روسها با تروریست‌ها می‌جنگند و ایران از آغاز انقلاب در طول این دهه‌ها و سالهای اخیر با تروریستها جنگیده است و همواره هر کشوری که آماج حمله ههای تروریستها بوده ایران به آنها کمک کرده است.

رئیس جمهوری اظهار کرد: مسئله دیگری که بسیار هشدار دهنده و خطرناک است و موضوع را پیچیده تر کرده است، حادثه‌ای بود که در فضای سوریه و نزدیک مرزهای ترکیه اتفاق افتاد که اطلاعاتی که ما تا امروز در اختیار داریم این است که هواپیما در فضای سوریه مشغول عملیات بوده و هدف قرار گرفته است. حال فرض بر این که این هواپیما به مرزهای ترکیه نزدیک شده باشد، موشک و هواپیما که اسباب بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد؟ مگر می‌تواند ای نقدر بی‌نظمی بر منطقه به تدریج حاکم شود که هر کسی در هوا هر تصمیمی می‌خواهد اتخاذ کند، این اقدامها بسیار خطرناک است.

روحانی تصریح کرد: همه باید توجه داشته باشند این اقدامها تحریک کننده و تبعات فراوان آن از لحاظ حقوقی به گردن آغازگر مسئله است و همه کشورها باید مراقبت کنند. ما از کشور همسایه و دوستمان ترکیه می‌خواهیم که به جدیت مراقب اوضاع باشد زیرا شرایط بسیار حساس است.

رئیس جمهوری گفت: روسیه و ترکیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است که روابط همسایگان صمیمی باشد و ما به هیچ عنوان راضی نیستیم بین همسایگانمان اختلاف باشد و یا اخلالی در روابط آنها ایجاد شود زیرا این به نفع ما و منطقه نیست. ما هم می‌خواهیم که این کشورها اقدامها احتیاطی را انجام دهند و با تدبیر مانع از تکرار این گونه حوادث شوند و بردباری لازم را به خرج دهند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: این گونه حوادث به نفع تروریستهاست و روحیه آنها را تقویت می‌کند بویژه وقتی ببینند کشورهای منطقه بر سر این مسائل با هم درگیر شده‌اند و اختلاف و فاصله میان آنها ایجاد شده است.

دکتر روحانی بااشاره به این که همه کشورهای منطقه باید از کشوری که با تروریست ها می جنگد حمایت کنند، گفت: اگر بنا باشد مسائل حاشیه‌ای ما را از مسئله اصلی بازدارد ، موفق نخواهیم شد و ما باید همه تلاش و اراده و توانمان برای مبارزه با تروریسم متمرکز شود. غفلت از تروریسم به عنوان خطر اصلی، منطقه را دچار ناامنیهای دیگری می کند.

رئیس جمهوری افزود: امیدوارم که همه از گذشته و از اعمال تروریستی این گروهها درس لازم را آموخته باشند و امروز همه کشورها خود را برای مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه آماده کنند و از دولت های روسیه و ترکیه که هر دو همسایه و برادر ما هستند خواهش می‌کنیم که با تدبیر مسئله را دنبال کنند و از تکرار این گونه حوادث با تدبیر و بردباری جلوگیری نمایند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین در ابتدای این جلسه هفته بسیج را به همه بسیجیان عزیز که چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن حماسه های استقامت آفریدند تبریک گفت و افزود: بسیج میراث امام راحل (ره) و مایه عزت، استقلال و زمینه حضور مردم در دفاع از انقلاب و آرمانهای امام و رهبر معظم انقلاب است.

روحانی ادامه داد: به ارواح طیبه همه شهدای بسیج و امام بسیجیان درود می فرستیم و دولت با عزم و اراده جدی همواره تلاشهای سازنده بسیج را مورد حمایت قرار خواهد داد.

کد خبر 250849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =