خوشبینی رئیس جمهوری ونزوئلا به آینده بازار نفت

رئیس جمهوری ونزوئلا در سخنانی پس از بازگشت از ایران گفت که در روزهای آینده خبرهای خوبی برای بهبود بازار نفت و حاکمیت ایده بازار در راه است.

به گزارش تلویزیون ونزوئلا، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا سه شنبه (سوم آذرماه) در یک برنامه تلویزیونی مذاکرات سطح بالایی را که با رهبران بازار انرژی در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران داشت، تشریح و اطمینان خود را از نتایج این اجلاس بین المللی ابراز کرد.

وی تاکید کرد: ما در تلاش برای بهبود بازار نفت و قیمتها هستیم.

رئیس جمهوری ونزوئلا با اشاره به آخرین قیمت نفت ونزوئلا که روز سه شنبه به هر بشکه 34.11 دلار رسید، خاطرنشان کرد به رغم قیمت پایین نفت و کاهش محسوس درآمدهای ملی، ونزوئلا متوقف نشده و متوقف نخواهد شد.

مادورو گفت: من این سئوال را می پرسم که آیا با 34 دلار برای هر بشکه نفت در سال 2015 ، ساخت و ساز مسکن و ماموریتها متوقف شدند؟ آیا مدارس و دانشگاهها تعطیل شدند؟ آیا بهداشت و درمان عمومی و فرهنگ متوقف شد؟ آیا ونزوئلا متوقف شد؟

وی تاکید کرد: ونزوئلا متوقف نشد و هیچگاه متوقف نخواهد شد زیرا انقلاب بولیواری، بهداشت و درمان، مسکن، حقوقهای بازنشستگی، دستمزد عادلانه و غیره را تضمین می کند.

رئیس جمهوری ونزوئلا با مقایسه وضع کنونی کشورش با ونزوئلای قرن گذشته که مردم بحران نفتی را تجربه کردند، گفت: اگر اکنون یک بورژوا حکومت را در دست می داشت با نفت 34 دلاری چه کاری انجام می داد؟ حقوق کارگران را افزایش می داد؟ حقوق بازنشستگان را افزایش می داد؟

رئیس جمهوری ونزوئلا تصریح کرد: قدرت ایجاد شده را از فرمانده «هوگو چاوز» برای روبرو شدن با وضعهای بسیار دشوار نظیر افت قیمت نفت داشتیم و به جای کاهش سرمایه گذاری اجتماعی، آنچه که انجام دادیم افزایش سرمایه گذاری برای حفظ کارگران، حقوق بازنشستگی، دانش آموزان و دانشجویان، جوانان و زنان بود.

مادورو دوشنبه گذشته برای شرکت در سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران سفر کرده بود.

وی طی سخنانی در این نشست، حاکمیت بر منابع طبیعی را بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد که مجمع کشورهای صادرکننده گاز می تواند در چارچوب فعالیتهای خود در صنعت انرژی پاک گاز موثر باشد.

مادورو گفت که این مجمع می تواند براساس چارچوب فعالیتهای خود در تعیین قیمت گاز نیز اقدام کند.

رئیس جمهوری ونزوئلا با اشاره به تحولات در آمریکای لاتین افزود: مرحوم چاوز اقدامات زیادی برای توسعه اقتصادی و سیاسی انجام داد؛ ضمن این که پیش از انقلاب بولیواری شرکتهای چند ملیتی به طور کامل منابع ما را در اختیار خود داشتند، اما اکنون در چارچوب این مالکیت و حاکمیت، صاحب ذخایر مهم گاز هستیم و در رده پنجم(ذخایر گازی) قرار داریم.

مادورو تاکید کرد: این مجمع فرصت تبادل نظر و اطلاعات را به کشورهای عضو می دهد و با این هماهنگیها، روز به روز شاهد یکپارچگی مواضع و همچنین توسعه کشورهای عضو خواهیم بود.

در این اجلاس، علاوه بر رئیس جمهوری ایران به عنوان میزبان، رئیسان جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه، ترکمنستان و نخست وزیر الجزایر شرکت کرده بودند.

فرستاده ویژه رئیس جمهوری آذربایجان، «عبدالله سالم البدری» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) و «آلدو فلورس کویرگان» دبیرکل مجمع بین المللی انرژی از دیگر شرکت کنندگان در اجلاس تهران بودند.

سران کشورهای صادرکننده گاز در این نشست مسائل مربوط به بازار جهانی گاز را مورد بررسی قرار دادند.

کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز 42 درصد تولید گاز جهان، 67 درصد ذخایر گازی جهان، 38درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع و کشورهای هلند، نروژ، عراق، جمهوری آذربایجان، عمان و پرو اعضای ناظر در این مجمع هستند.

کد خبر 250858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =