۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
  • کد خبر: 250868
بار مالی IPC بر عهده سرمایه گذاران خارجی است

هدف از مشارکت شرکتهای داخلی در قراردادهای جدید نفتی، مشارکت در عملیات و قراردادهای بهره ‌برداری مشترک است و تامین سرمایه به عهده شرکتهای خارجی است.

به گزارش شانا، سید نصرالله ابراهیمی، مشاورکمیته بازنگری قراردادهای نفتی با اشاره به این که قرار است بار مالی اجرای پروژه های جدید نفتی ایران از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین شود، گفت: هدف مشارکت شرکتهای داخلی در قراردادهای جدید نفتی، مشارکت در عملیات و قراردادهای بهره‌برداری مشترک است.

وی با بیان این که یکی از اهداف رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران معرفی پروژه های جدید نفت و گاز و جذب سرمایه گذاران خارجی است، در مورد نحوه تامین سرمایه برای اجرای طرحهای جدید بالادست نفت کشور، تاکید کرد: بار مالی اجرای این پروژه ها از طریق سرمایه گذاران خارجی تامین می شود.

به گزارش سایت کنفرانس تهران، ابراهیمی در پاسخ به سئوالی درباره نحوه مشارکت شرکتهای داخلی در مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: درمدل جدید قرار است شرکتهای بزرگ نفتی تامین مالی پروژه را انجام دهند و سرمایه مالی را وارد کشور کنند؛ مشارکت ایرانی ها صرفا در عملیات و فعالیت در پروژه های  است.

مشاور کمیته بازنگری قرادادهای نفتی در ادامه توضیح داد: نحوه اصلی مشارکت اینگونه تعریف شده که  شرکتهای داخلی بتوانند در کنار شرکتهای سرمایه گذار خارجی، در عملیات و فعالیت حضور پیدا کنند. لذا مشارکت در عملیات عنوان پایه نحوه مشارکت شرکت های داخلی در این قراردادها درنظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: آنچه که ما به عنوان مشارکت شرکتهای داخلی در IPC مطرح می کنیم مشارکت در سرمایه گذاری نیست.

ابراهیمی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان سرمایه گذاری برای شرکتهای داخلی در این قراردادها دیده شده است یا خیر، بیان کرد: طبیعتا آن بخش از شرکتهای ایرانی که توان مالی داشته یا به بانکهای داخلی و بین المللی دسترسی دارند، می توانند درصدی از منابع مالی وبخشی از سرمایه گذاری را تامین کنند؛ اما اجباری در این کار نیست و هدف اصلی IPC حضور داخلیها برای مشارکت در عملیات و بهره برداری است.

به گزارش شانا، مدل جدید قراردادهای نفتی قرار است هفتم و هشتم آذرماه در سالن اجلاس سران به شرکتهای داخلی و خارجی معرفی شود.

کد خبر 250868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =