تمایل هلندیها به حضور در صنعت پتروشیمی ایران

ایران آماده همکاری با شرکتهای هلندی برای حضور در طرحهای توسعه ای صنعت پتروشیمی است.

به گزارش شانا، محمدحسن پیوندی، در دیدار با هیئت اقتصادی کشور هلند که به کشورمان سفر کرده است اظهار کرد: ایران از منابع و ذخایر گسترده هیدروکربوری برخوردار است و تنها کشور امن در منطقه خاورمیانه محسوب می شود. بنابراین سرمایه گذاران می توانند با اطمینان وارد ایران شوند و ما از سرمایه گذاری مستقیم بویژه در بخش پروپیلن و توسعه پایین دستی استقبال می کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: تبدیل متانول به پروپیلن و یا گاز طبیعی به الفینها در آینده مورد توجه است؛ اکنون ایران توان تولید 5 میلیون تن متانول را داراست و اتمام پروژه های در دست اجرا نیز 19 میلیون تن می تواند به این ظرفیت اضافه کند. اما در حال ترغیب سهامداران آن گروه از طرحهای متانول که پیشرفت کمتری دارند به جایگزینی تبدیل متانول به پروپیلن از طریق فرآیند MTP هستیم تا بازار متانول دچار مشکل نشود.

وی با اشاره به تحولات جهانی، یادآور شد: در آینده LNG و تولید اتیلن تحت تاثیر تولیدات شیل گس قرار می گیرد. براین اساس سرمایه گذاری سنگینی در کانال پاناما صورت گرفته است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که آمریکا در سال 2020، حدود 10 درصد LNG  دنیا را تامین می کند، اظهار کرد: هم اکنون کشتیهای لازم برای حمل اتان در حال ساخت هستند و تغییراتی در ساختار کشتیها برای ایجاد توان حمل مواد بیشتر صورت گرفته است و براساس سرمایه گذاری سنگین صورت گرفته زمان عبور از کانال پاناما  15 روز کوتاهتر می شود.

پیوندی با بیان این که ظرفیت نصب شده پتروشیمی درحال حاضر 60 میلیون تن است، گفت: 60 میلیون تن نیز پروژه در دست اجراست. در زمان تحریم نیز محدودیتها در اثر مشکلات نفتی تنها به میزان پنج میلیون تن برتولید پتروشیمی تاثیر گذار بوده است.

وی با اشاره به کشورهای بهره مندشده از کاهش قیمت نفت اظهار کرد: براساس گزارش IHS آمریکا سالانه 80 میلیون دلار به دلیل کاهش قیمت نفت منتفع می شود و در کل کشورهای مصرف کننده 1.5 تریلیون دلار از افت قیمت سود می برند.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام آمادگی برای داشتن همکاری خوب با شرکتهای هلندی در زمینه فاینانس یادآور شد: در زمان تحریم ایرانیان نخوابیده اند و در این مدت در زمینه توانمندی و ساخت تجهیزات رشد کرده اند و ما از دانش بالایی در صنعت پتروشیمی برخورداریم.

کد خبر 250943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =