معرفی 14 بلوک اکتشافی و توسعه ای در حوزه های رسوبی

14 بلوک اکتشافی و توسعه ای در حوزه رسوبی به سرمایه گذاران خارجی معرفی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، رحیم نعمت الهی، معاون بلوکهای اکتشافی و مشارکتهای خارجی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، بعد از ظهر امروز (یکشنبه، هشتم آذرماه) در دومین روز از کنفرانس تهران در نشست معرفی طرحهای اکتشافی، با بیان این که طی یکصدسال اخیر بلوکهای اکتشافی عظیمی مانند اهواز، آزادگان، گچساران، پارس شمالی و کیش کشف شده است، تصریح کرد: همه اکتشافها حاکی از این است که ایران دارای ظرفیتهای بالایی در بیشتر حوزه نفتی وگازی است.

وی گفت: در حوزه های هیدروکربوری تاکنون 500 حلقه چاه اکتشافی در ایران حفاری شده که منجر به شناسایی افقهای هیدروکربوری متعددی شده است. 

به گفته نعمت الهی، در 10 سال گذشته 69 حلقه چاه اکتشافی حفاری شده که 50 حلقه از آن موفق بوده و در سه سال گذشته نیز 22 حلقه چاه اکتشافی حفاری شده که از آن میان 16 حلقه چاه موفق بوده که به معنای بالا بودن ظرفیت بالای منابع هیدروکربوری در ایران است. 

وی با اشاره به معرفی 14 بلوک اکتشافی و توسعه ای در حوزه های رسوبی در کنفرانس تهران، تصریح کرد: در همه حوزه های رسوبی لزوم مطالعات بیشتر و همچنین استفاده از فناوریهای نوین احساس می شود.

به گفته نعمت الهی شرکت ملی نفت ایران در سالهای 1998 تا 2007 چهار دور مناقصه برای بلوکهای اکتشافی و بلوکهای اکتشافی و توسعه ای برگزار کرد که تعداد 15 بلوک اکتشافی با سرمایه گذاری شرکتهای بین المللی نهایی شد و از این میان بلوکهای اناران، مهر و فارسی اقتصادی اعلام شد و تعدادی از بلوکها به دلیل تحریم معلق ماندند که به لحاظ حقوقی کار خود را بزودی آغاز می کنند.

موقعیت 14 بلوک اکتشافی و توسعه ای 

حسین معتمدی، سرپرست زمین شناسی ساختمانی و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت نیز با اشاره به موقعیت 14 بلوک اکتشافی و توسعه ای در حوزه رسوبی ایران، گفت: این بلوکها در مساحتی به وسعت 71 هزار کیلومترمربع و در 6 حوزه رسوبی کشور  واقع شده اند که نیمی از آنها در حوزه رسوبی زاگرس و خلیج فارس واقع شده است.

معتمدی حوزه رسوبی زاگرس و خلیج فارس را به واسطه وجود منابع هیدروکربوری متعدد و میدانهای عظیم نفتی وگازی را یکی از پرظرفیت ترین حوزه های رسوبی دنیا به لحاظ اکتشاف نفت وگاز دانست. 

قرار گرفتن 7 بلوک اکتشافی در حوزه زاگرس و خلیج فارس

وی گفت: از مجموعه هفت بلوک اکتشافی که در حوزه رسوبی زاگرس و خلیج فارس قرار دارند، چهار بلوک در ناحیه خشکی و در زیرحوزه های مختلف کمربند زاگرس قرار دارند. 

معتمدی ادامه داد: براین اساس دو بلوک اکتشافی در حوزه رسوبی لرستان در بخش شمالی کمربند زاگرس، یک بلوک اکتشافی دربخش مرکز کمربند، در بخش جنوبی کمربند یک بلوک اکتشافی معرفی شده است. 

معرفی 3 بلوک دریایی در خلیج فارس و یک حوزه رسوبی کپه داغ

به گفته وی در ناحیه خلیج فارس سه بلوک دریایی در بخشهای مختلف این حوزه معرفی شده اند. 

وی گفت: حوزه رسوبی کپه داغ در شمال شرق ایران یک حوزه رسوبی است که در مجاورت مرز با ترکمنستان قرار دارد و منابع هیدروکربوری آن اثبات شده و میزبان میدانهای عظیم گازی در دو کشور ایران و ترکمنستان است، همچنین بلوک اکتشافی نیز در این حوزه رسوبی معرفی شده است.  

حوزه رسوبی مغان

سرپرست زمین شناسی ساختمانی و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: حوزه رسوبی دیگر در شمال غرب کشور در مرز با جمهوری آذربایجان قرار دارد موسوم به حوزه رسوبی مغان که این حوزه نیز دارای یک سیستم هیدروکربوری شناخته شده است که مقادیر عظیمی از نفت در دومیدان آن از حفاری اکتشافی قبلی به اثبات رسیده و یک بلوک اکتشافی نیز در این حوزه رسوبی قرار دارد.

حوزه رسوبی ایران مرکزی 

وی ادامه داد: در حوزه رسوبی ایران مرکزی که پهناورترین حوزه رسوبی ایران است یک بلوک اکتشافی در یکی از پرظرفیت ترین بخشهای این حوزه رسوبی در مجاورت ناحیه قم انتخاب شده است. 

به گفته سرپرست زمین شناسی ساختمانی و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت افزود: ناحیه قم ناحیه ای است که وجود نفت و گاز با اکتشاف میدانهای سراجه والبرز درآن به اثبات رسیده است.

حوزه رسوبی در شرق کشور

وی ادامه داد: همچنین شرکت ملی نفت ایران باهدف توسعه فعالیتهای اکتشافی در دیگر حوزه های رسوبی که دارای پتانسیل هستند اما به نسبت فعالیتهای اکتشافی کمتری در آنها صورت گرفته است، اقدام به معرفی دو بلوک اکتشافی در شرق کشور در حوزه  تایباد و حوزه رسوبی سیستان در بخش جنوب شرق کرده است. 

بلوکهای دریایی

وی با بیان این که در بخش دریایی در خلیج فارس سه بلوک دریایی معرفی شده است گفت: یک بلوک اکتشافی در بخش جنوبی خلیج فارس و دو بلوک هم در ناحیه شمالی این حوزه قرار دارد.

معتمدی با اشاره به بخش جنوبی خلیج فارس و بلوک بامداد، تصریح کرد: از ویژگیهای بارز این بلوک می توان به وجود میدان عظیم گازی کیش در داخل آن اشاره کرد، ضمن این که ساختمانهای قرار گرفته در این بلوک اکتشافی از حیث اکتشافهای هیدروکربور از نوع گازی حائز اهمیت است. 

سرپرست زمین شناسی ساختمانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بلوک بعدی دریایی را بلوک ماهان اعلام کرد و افزود: در این بلوک یک ساختمان نفتی شناسایی شده است و حفاریهای صورت گرفته در ساختمانهای دیگر حاکی از شواهد نفتی وگازی بوده است. 

وی بلوک پارسا را نیز از جمله بلوکهایی اعلام کرد که در شمال خلیج فارس قرار گرفته و به سرمایه گذاران خارجی معرفی می شود.

بلوکهای زاگرس

وی با اشاره به بلوک زاگرس در ناحیه زیر حوزه لرستان، تصریح کرد: در این حوزه، دو بلوک اکتشافی تیماب و زهاب معرفی شده است که بلوک زهاب در مجاورت مرز با اقلیم کردستان عراق قرار دارد.

معتمدی با اشاره به بلوک تیماب گفت: میدانهای نفتی چنگوله و دهلران در بلوک تیماب قرار گرفته اند.

وی بلوک اکتشافی دیگر را  آبادان معرفی کرد و افزود: دو میدان تولیدی رامشیر و شادگان در این بلوک قرار دارند که در حال تولید هستند؛ افقهای عمیق تر و حفاری نشده می تواند به عنوان اهداف اکتشافی در این بلوک مطرح باشند. 

داود مرسل نژاد، مدیر پروژه بلوکهای اکتشافی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت هم در ادامه این نشست، تصریح کرد: در زیرحوزه فارس که در حوزه رسوبی زاگرس شناخته شده است اکتشافهای اخیر به جذابیت این ناحیه افزوده است. 

وی تصریح کرد: یک بلوک در زیرحوزه فارس معرفی می شود که با توجه به این که دو حوزه نفتی سعادت آباد وسروستان در مجاورت این بلوک قرار دارند، جذابیت آن را افزایش داده است. 

حوزه مغان

مرسل نژاد ادامه داد: حوزه مغان میان ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان مشترک است که با توجه به اکتشافهای نفت در این حوزه و همچنین فعالیتهای صورت گرفته که اثبات نفت را تایید می کند، بلوک انتخاب شده در بخش شرقی دشت مغان واقع شده است.

وی افزود: حفاریهای انجام شده در دو ساختمان اورتاداغ و گیردره در حوزه مغان وجود نفت را اثبات کرده است که این موضوع می تواند نکته مثبتی باشد.

مرسل نژاد تصریح کرد: سرمایه گذاران باید به این مسئله توجه داشته باشند که اکثر حوزه های رسوبی ایران کربناته است، اما این حوزه رسوبی تخریبی است.

وی  ادامه داد: باتوجه به این که تراوایی این مخازنی در دوساختمان یاد شده کم بوده، انتظار داریم شرکتهایی که تجربه بیشتری در حوزه رسوبی تخریبی دارند در این پروژه مشارکت کنند.

حوزه ایران مرکزی

وی با بیان این که حوزه رسوبی ایران مرکزی در اواسط دهه 50 میلادی کشف شد، افزود: دو میدان نفتی و گازی البرز و سراجه به این حوزه مربوط می شوند که کشف شده و توسعه یافتند، اما آنچه در این میان مهم بوده این است این بلوک قبلا در زیرحوزه ایران مرکزی تعریف شده و فعالیتهای فراوانی در آن انجام شده است.

مرسل نژاد تصریح کرد: به این ترتیب در بخش پز ظرفیت ایران مرکزی به معرفی بلوک کویر پرداختیم که بخشی از کویر سمنان را در بر می گیرد.

حوزه کپه داغ

سرپرست زمین شناسی ساختمانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت درباره حوزه رسوبی کپه داغ، گفت: سه بلوک اکتشافی سرخس، دوستی و راز در این بلوک قرار گرفته و به سرمایه گذاران معرفی می شوند.

به گفته معتمدی، بلوک دوستی در ناحیه دشت سرخس قرار دارد و از ویژگیهای آن می توان به وجود میدان تولیدی گنبدلی و میدان طوس در مجاورت این بلوک اکتشافی اشاره کرد.

وی با اشاره به بلوک سرخس که در مجاورت بلوک دوستی قرار دارد، ادامه داد: این بلوک در مجاورت میدان گازی عظیم خانگیران و همین طور طوس قرار دارد و ساختمانهای طاقدیسی مهمترین اهداف اکتشافی در این بلوک هستند.

معتمدی درباره بلوک راز گفت: این بلوک در مرز ترکمنستان قرار دارد و اطلاعات زمین شناسی و ژئوفیزیکی آن نسبت به دو بلوک دیگر کمتر است.

حوزه شرق ایران

سرپرست زمین شناسی ساختمانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بلوکهای سیستان و تایباد را دو بلوکی اعلام کرد که در حوزه شرق ایران به سرمایه گذاران معرفی می شوند.

وی افزود: مطالعات زمین شناسی اولیه در مورد بلوک تایباد از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام شده که حاکی از نتایج مثبت سنگ مخزن و سنگ مادر است.

معتمدی گفت: در بلوک سیستان نیز نتایج اولیه مطالعات حاکی از توالی با ضخامت مناسب است که می تواند نوید بخش ذخایر هیدروکربوری مناسب باشد.

وی افزود: حفاریهای انجام شده در دوساختمان اورتاداغ و گیردره در حوزه مغان وجود نفت را اثبات کرده است که این موضوع می تواند نکته مثبتی باشد.

مرسل نژاد تصریح کرد: سرمایه گذاران باید به این مسئله توجه داشته باشند که بیشتر حوزه های رسوبی ایران کربناته است، اما این حوزه رسوبی تخریبی است.

وی  ادامه داد: باتوجه به این که تراوایی این مخازن در دوساختمان یادشده کم بوده، انتظار داریم شرکتهایی که تجربه بیشتری در حوزه رسوبی تخریبی دارند در این پروژه مشارکت کنند.

حوزه ایران مرکزی

وی با بیان این که حوزه رسوبی ایران مرکزی در اواسط دهه 50 میلادی کشف شد، افزود: دو میدان نفتی و گازی البرز و سراجه به این حوزه مربوط می شوند که کشف شده و توسعه یافته اند، اما آنچه در این میان مهم است این که بلوک قبلا در زیرحوزه ایران مرکزی تعریف شده و فعالیتهای فراوانی در آن انجام شده است.

مرسل نژاد تصریح کرد: به این ترتیب در بخش پرپتانسیل ایران مرکزی به معرفی بلوک کویر پرداختیم که بخشی از کویر سمنان را در بر می گیرد.

حوزه کپه داغ

سرپرست زمین شناسی ساختمانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت درباره حوزه رسوبی کوپه داغ، گفت: سه بلوک اکتشافی سرخس، دوستی و راز در این بلوک قرار گرفته و به سرمایه گذاران معرفی می شوند.

به گفته معتمدی، بلوک دوستی در ناحیه دشت سرخس قرار دارد و از ویژگیهای آن می توان به وجود میدان تولیدی گنبدلی و میدان توس در مجاورت این بلوک اکتشافی اشاره کرد.

وی با اشاره به بلوک سرخس که در مجاورت بلوک دوستی قرار دارد، ادامه داد: این بلوک در مجاورت میدان گازی عظیم خانگیران و همینطور توس قرار دارد و ساختمانهای تاقدیسی مهمترین اهداف اکتشافی در این بلوک هستند.

معتمدی درباره بلوک راز گفت: این بلوک در مرز ترکمنستان قرار دارد و اطلاعات زمین شناسی و ژئوفیزیکی آن نسبت به دو بلوک دیگر کمتر است.

حوزه شرق ایران

سرپرست زمین شناسی ساختمانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بلوکهای سیستان و تایباد را دو بلوکی اعلام کرد که در حوزه شرق ایران به سرمایه گذاران معرفی می شوند.

وی افزود: مطالعات زمین شناسی اولیه در مورد بلوک تایباد از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام شده که حاکی از نتایج مثبت سنگ مخزن و سنگ مادر است.

معتمدی گفت: در بلوک سیستان نیز نتایج اولیه مطالعات حاکی از توالی با ضخامت مناسب است که می تواند نوید بخش ذخایر هیدروکربوری مناسب باشد.
به گزارش شانا، به این ترتیب در حوزه ایران مرکزی بلوک کویر، حوزه مغان بلوک مغان، حوزه خلیج فارس بلوکهای بامداد، ماهان و پارسا، حوزه کپه داغ بلوکهای سرخس، دوستی و راز، حوزه شرق ایران بلوکهای سیستان و تایباد، حوزه زاگرس شامل حوزه های دزفول، لرستان و فارس، بلوکهای آبادان، تیماب، زهاب و تودج از سوی شرکت مدیریت به عنوان بلوکهای اکتشافی و توسعه ای  در کنفرانس تهران برای سرمایه گذاری به شرکتهای خارجی معرفی شدند.

کد خبر 251067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =