۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
  • کد خبر: 251078

با رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران که سرمایه‌گذاران جهان مدت‌ها در انتظار جزئیات آن بودند، باب جدیدی در مذاکرات نفتی کشور باز شد.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، البته این درحالی است که تحریم‌ها همچنان به قوت خود پابرجا هستند و نمی‌توان انتظار داشت که بزودی قراردادی میان شرکت‌های نفتی خارجی و شرکت ملی نفت ایران بر مبنای مدل جدید امضا شود اما بسیاری از این طرح‌ها همان مواردی بودند که شرکت‌های خارجی از مدت‌ها قبل به دنبال حضور در آن هستند و از این بابت احتمالاً بزودی شاهد استقبال ویژه‌ای از طرح‌های معرفی شده خواهیم بود. ضمن آنکه نظر شرکت‌های خارجی درمورد مدل جدید قراردادهای نفتی ایران مثبت است و آنها معتقدند که مدل جدید به قراردادهای بین‌المللی بسیار نزدیک است و می‌توان بر مبنای آن بخوبی کار کرد.

در این خصوص سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با اشاره به اینکه با وجود توقف ثبت‌نام در دو روز قبل از شروع کنفرانس رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، هزار و 900 نفر در این کنفرانس حضور داشتند، به «ایران» گفت: استقبالی که از این همایش شد تقریباً بی‌نظیر بوده و برداشت ما از این حضور بی‌سابقه شرکت‌های برتر نفتی جهان در تهران این است که همکاری‌های ایران و کشورهای دیگر جهان وارد مرحله جدیدی شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام جزئیات قرارداد جدید و طرح‌ها طی دو روز برگزاری این کنفرانس کاملاً شفاف به اطلاع شرکت‌کنندگان رسیده است اظهار کرد: با وجود این همایش‌های متعددی لازم است تا این مدل به طور کامل شرح داده شود. اما در دو روز گذشته و در مجموع بازخورد مثبتی به دست آمده است.
حسینی معتقد است اینکه در مدل جدید برخلاف انواع قبلی قرارداد به جای برد یک طرف شرایط دوستانه و برد هر دو طرف در همکاری مطرح خواهد بود کلید موفقیت‌های آتی صنعت نفت کشور است. او در این باره می‌گوید: در فعالیت‌های پرریسک نفتی اگر شریک خارجی از سود منطقی برخوردار نباشد، باخت کشور در سرمایه گذاری‌ها را به دنبال خواهد داشت.

در همین زمینه محمدعلی عمادی عضو هیأت مدیره شرکت ملی نفت در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: در کنفرانس تهران سرمایه‌گذاران خارجی از 45 کشور جهان حضور یافتند و در خصوص مدل جدید قراردادها و همچنین شرایط همکاری با ایران سؤالات متعددی را پرسیدند. این علامت خوبی است و حضور آنها در چنین شرایطی در ایران کاملاً معنا دار است. وی بیان کرد: با رفع محدودیت بین‌المللی و بر مبنای مدل جدید قراردادهای نفتی ایران بزودی بسیاری از شرکت‌های حاضر در کنفرانس، شرکای نفتی ما خواهند شد.

البته مناقصه برای واگذاری طرح‌های نفتی مستعد سرمایه‌گذاری کشور 2 الی 3 ماه زمان خواهد برد و بسرعت نمی‌توان انتظار داشت که همکاری‌های بین‌المللی ما آغاز شود. به گفته وی استقبال از طرح‌ها یکی از نتایج مذاکرات دو روزه ایران با شرکت‌های بزرگ و کوچک جهان بوده است. در این میان کشورهای اروپایی از نظر تعداد علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ایران در صدر قرار گرفته‌اند.
توتال به دنبال فاز 11 پارس جنوبی
پروژه‌های نفتی ایران برای بسیاری از شرکت‌های برتر جهان یک فرصت طلایی است و این موضوع را می‌توان در نگرش شرکت‌ها مشاهده کرد. در این خصوص استفانی میشل مدیر منطقه آسیا و شمال آفریقا شرکت توتال به خبرنگار «ایران» گفت: به علت پابرجایی تحریم‌ها هم‌اکنون توتال نمی‌تواند در طرح‌های نفتی پرسود ایران سرمایه‌گذاری کند اما در آینده با رفع محدودیت‌ها به دنبال گسترش همکاری‌ها با ایران هستیم. در این میان یک طرح برای ایران بسیار جذاب است و آن هم توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی است.
وی با اشاره به اینکه اغلب طرح‌های نفتی کشورهای منطقه خاورمیانه همچنان در قیمت‌های پایین نفت در بازار جهانی جذاب و اقتصادی هستند اظهار کرد: هزینه پایین استخراج امتیازی است که این کشورها دارند و در میان آنها ایران جذاب‌ترین طرح‌ها را دارد.
در این زمینه فابیونی نماینده سابق توتال در ایران نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار <ایران> اظهار کرد: شرکت‌های اروپایی به دنبال بهانه‌ای برای حضور در میادین نفتی و گازی ایران و به طور کلی در طرح‌های بالادستی آن هستند. از این‌رو تصور می‌کنم به محض لغو تحریم‌ها و حل مسائل مالی و قراردادی به دنبال مشارکت گسترده با ایران باشند.
«بی‌پی» مدل جدید را مدلی جذاب می‌داند
معاون مدیرعامل شرکت بی‌پی انگلیس در زمینه مذاکراتی که دیروز در کنفرانس تهران داشت در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: مدل جدید قراردادهای نفتی ایران یک مدل جذاب‌تر از قراردادهای نفتی پیشین است ولی در شرایط فعلی با توجه به اینکه هنوز تحریم‌های ایران لغو نشده هنوز نمی‌توان برای همکاری با ایران اقدام کرد؛ لذا باید تا رفع محدودیت‌های بین‌المللی صبر کرد.
آندره مک اسلان با اشاره به اینکه با کاهش قیمت‌های نفت در بازار جهانی آینده بازار در کوتاه مدت چندان جذاب نیست اما در بلند مدت تأمین انرژی بسیار حائز اهمیت است گفت: ایران در این زمینه از یک امتیاز برخوردار است و آن هم ارزان بودن تولید در ایران و صرفه اقتصادی آن است. این موضوع خاورمیانه را به هاب انرژی در آینده تبدیل خواهد کرد. وی در ادامه گفت: مزیت دیگر ایران نسبت به دیگر کشورهای دارنده ذخایر انرژی حتی در خاورمیانه وجود زیرساخت‌های جوان برای توسعه است.
قراردادهای نفتی ایران جذاب‌تر از عراق شد
مدیر شرکت پتروناس مالزی در ایران معتقد است که اگرچه مدل قراردادهای نفتی عراق یک مدل جذاب در جهان به شمار می‌رود اما قراردادهای جدید نفتی ایران جذاب‌تر از مدل قراردادهای نفتی عراق است. اخلاص ابن رحمان در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه داد: با وجود این هنوز یک سد برای گسترش فعالیت‌های تجاری در ایران وجود دارد و آن هم تحریم‌ها است. از این‌رو باید منتظر لغو تحریم‌های نفتی ایران بمانیم.
هند به دنبال جبران کاستی‌ها
پرویندر سینق شاندوک، رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند با بیان اینکه هند پیش از این در میدان «فرزاد بی» فعال بود اما تحریم‌ها روند فعالیت آنها را کند کرد، به «ایران» گفت: با وجود این به دنبال آن هستیم که در پساتحریم با مواقفت ایران در این میدان فعال شویم تا عقب افتادگی میدان را جبران کنیم و در این مورد ایران تصمیم‌گیرنده خواهد بود.
وی با بیان اینکه هر شرکتی که خواهان همکاری با ایران است باید شرایط قراردادهای آن را نیز بپذیرد اظهار کرد: هند هم به دنبال جذب پیمانکار ایرانی و هم سرمایه‌گذاری در ایران است. ضمن آنکه برای هند نیز مدل جدید قراردادهای نفتی ایران جذاب‌تر از مدل‌های قبلی است.

کد خبر 251078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =