۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
  • کد خبر: 251079

روز دوم معرفی قراردادهای نفتی روز گذشته با معرفی52 میدان نفتی و گازی در قالب قراردادهای جدید به پایان رسید.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در این بین در مجموع ٢٩ میدان نفتی برای معرفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزیده شدند که ٢١ میدان در بخش خشکی و هشت میدان در بخش‌های فراساحلی قرار دارند. از ٢١ میدان بخش خشکی، ١٢ میدان توسعه یافته و ٩ میدان توسعه‌نیافته هستند. در مجموع هشت میدان فراساحلی برای معرفی انتخاب شدند که پنج میدان آن توسعه یافته و سه میدان توسعه نیافته هستند.
سایر میادین نیز در بخش گازی در بخش‌های خشکی و فراساحلی که برخی توسعه یافته و برخی توسعه نیافته هستند، برای معرفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی انتخاب شده‌اند که اغلب این میدان‌های گازی در بخش خشکی واقع شده‌اند. از میدان‌های فراساحلی گازی، تنها هشت میدان توسعه نیافته برای معرفی به سرمایه‌گذاران برگزیده شدند. به گزارش «دنیای اقتصاد» کنفرانس قراردادهای نفتی ایران که روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری در تهران برگزار شد با استقبال 335‌شرکت داخلی و خارجی روبه‌رو‌ شد. شرکت‌هایی از سراسر جهان که برای آگاهی از مدل جدید قراردادهای نفتی به تهران سفر کردند با مسوولان نفتی کشورمان نیز دیدار کردند. وزیر نفت روز شنبه بر 5 اصل مهم در قراردادهای جدید تاکید کرد؛ گسترش اکتشاف، بالا بردن ظرفیت تولید نفت و گاز در کشور، افزایش مستمر ضریب بازیافت از مخازن، ارتقای فناوری‌های ملی و تقویت ظرفیت‌های ایرانی غیردولتی برای حضور در فعالیت‌های صنعت نفت پنج اصلی بودند که وزیر نفت بر آنها تاکید کرد. به این ترتیب به نظر می‌رسد قراردادهای نفتی جدید در اصل متضمن حفظ منافع ملی کشور خواهند بود. نگاهی به خصوصیات برخی میادین نفت و گازی عرضه شده در روز گذشته نیز موید این موضوع است.
به گزارش «شانا»، روز گذشته 12 مخزن نفتی و گازی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در معرض دید شرکت‌های خارجی و داخلی قرار گرفتند. از بین مخازن معرفی شده توسط این شرکت سه مخزن نفتی و ٩ مخزن گازی بودند که براساس آن ٣ مخزن بنگستان اهواز، بنگستان منصوری و بنگستان آب تیمور در حوزه نفتی ارائه شدند. در این رابطه مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درخصوص مخازن نفتی معرفی شده توسط این شرکت به کربناته بودن و انبساط سنگ و سیال به‌عنوان مکانیزم تولیدی این مخازن اشاره کرد و گفت: مخازنی با چنین خصوصیاتی در همه دنیا دارای ضریب بازیافت کمی هستند و ضریب بازیافت این سه مخزن نیز حدود ١٠ درصد است. وی درخصوص مخزن بنگستان میدان اهواز توضیح داد: قرارگرفتن این مخزن در زیر شهر اهواز مشکلاتی درخصوص محل‌های حفاری ایجاد کرده است و شرکت‌های مایل به سرمایه‌گذاری در این مخزن باید این مشکلات را در نظر بگیرند و حرکت به سمت حفاری افقی را در برنامه خود قرار دهند. به گفته دریس، نفت درجای این مخزن ٣٧ میلیارد بشکه است که تا امروز 2/ 1 میلیارد بشکه آن تولید شده و در مجموع ذخایر قابل استحصال این مخزن حدود ٤ میلیارد بشکه است. مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه تاکنون ٢٦پمپ درون چاهی در مخزن بنگستان میدان اهواز نصب شده است، ادامه داد: استخراج به‌همراه تزریق گاز نیز در برنامه‌های آتی توسعه این مخزن قرار دارد. وی تولید فعلی از این مخزن را حدود ١٨٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای افزایش تولید روزانه این مخزن به ٢٣١ هزار بشکه تا پایان سال آینده برنامه‌ریزی کرده است. دریس ادامه داد: سه واحد بهره‌برداری با ظرفیت اسمی ٢٧٥ هزار بشکه در روز، سه واحد نمکزدایی با ظرفیت اسمی ٢٢٠ هزار بشکه در روز و ٣ واحد تقویت فشار گاز با ظرفیت اسمی ١٧٧ میلیون فوت مکعب در روز در این منطقه فعالیت می‌کنند و شرکت‌های پیشنهاددهنده برای حضور در این مخزن باید بیش از هرچیز افزایش ضریب بازیافت را در دستور کار قرار دهند. وی تاکید کرد: افزایش ضریب بازیافت لزوما به افزایش تولید منجر نمی‌شود و از سوی دیگر افزایش تولید نیز گاهی می‌تواند کاهش ضریب بازیافت را به دنبال داشته باشد. بنابراین، اولویت ما در این مخزن افزایش ضریب بازیافت است.

مخزن بنگستان میدان منصوری
مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به معرفی مخزن بنگستان میدان منصوری به‌عنوان دومین مخزن نفتی این شرکت در کنفرانس تهران اشاره کرد و گفت: این مخزن نیز دارای یک واحد بهره‌برداری با ظرفیت اسمی ٧٥ هزار بشکه در روز، یک واحد نمکزدایی با ظرفیت اسمی ٣٥ هزار بشکه در روز و یک واحد تقویت فشار گاز با ظرفیت اسمی ٣٠ میلیون فوت مکعب در روز است. دریس با بیان اینکه نفت درجای این مخزن ١٥میلیارد بشکه است و هم اکنون روزانه ٦٠ هزار بشکه نفت از این مخزن تولید می‌شود، تصریح کرد: در مجموع تاکنون ٣٤٧ میلیون بشکه نفت از مخزن بنگستان منصوری تولید شده و پتانسیل افزایش روزانه این مخزن تا ٧٩ هزار بشکه وجود دارد.

مخزن بنگستان میدان آب تیمور
دریس، تولید فعلی مخزن بنگستان میدان آب تیمور را ٦٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد و افزود: مطالعات انجام شده در این مخزن نشان می‌دهدکه امکان افزایش تولید تا ٩٥ هزار بشکه در روز وجود دارد. مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت درجای این مخزن را نیز ١٥ میلیارد بشکه عنوان و اظهار کرد: تاکنون ٣١٥‌میلیون بشکه از مخزن بنگستان آب تیمور نفت تولید شده است. به گفته دریس، در این منطقه نیز یک واحد بهره برداری با ظرفیت اسمی ٥٥ هزار بشکه در روز، یک واحد نمکزدایی با ظرفیت اسمی ٥٥ هزار بشکه در روز و یک واحد تقویت فشار گاز با ظرفیت اسمی ٢٠ میلیون فوت مکعب در روز فعالیت می‌کند. وی ادامه داد: در این مخزن یک تلنبه درون چاهی نصب شده است و پروژه فرازآوری گاز نیز در برنامه قرار دارد.

معرفی ٩ مخزن گازی توسعه نیافته
مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، به معرفی ٩ مخزن گازی توسعه نیافته در این شرکت پرداخت و گفت: این مخازن شامل مخزن بنگستان میدان کارون، بی‌بی‌حکیمه خامی، کرنج خامی، کوه آسماری ژوراسیک، قلعه نار بنگستان، اهواز خامی، پازنان خامی، بینک خامی و مخزن سورمه است. وی مجموع ذخایر گاز درجای این مخازن را به جز مخزن بنگستان کارون، بالغ بر ١٣ تریلیون فوت معکب گاز اعلام کرد و گفت: از این ٨ مخزن امکان تولید ٧١٠ میلیون فوت مکعب گاز در روز و ٧٤ هزار بشکه میعانات گازی در روز وجود دارد. دریس درخصوص مخزن بنگستان میدان کارون نیز با بیان اینکه لرزه نگاری دو بعدی در آن انجام شده و تاکنون ٣ چاه اکتشافی در آن حفاری شده است، تصریح کرد: برنامه این مخزن، تولید ١٢٠ میلیون فوت مکعب گاز و ١٠ هزار بشکه میعانات گازی در روز است؛ همچنین احداث واحد ان جی ال ١٧٠٠ نیز در این طرح مدنظر قرار دارد. وی با اشاره به اینکه مخازن گازی مذکور توسعه‌نیافته هستند و گاز آنها SH2 بالایی دارد، عنوان کرد: به این ترتیب استحصال گاز این مخازن نیاز به کالاها و تجهیزات خاصی دارد که امیدواریم سرمایه‌گذاران این مهم را مدنظر قرار دهند.

معرفی ٦ میدان نفت و گاز اروندان در کنفرانس تهران
روز گذشته همچنین شرکت نفت و گاز اروندان 6 میدان سوسنگرد، جفیر، سپهر، بندکرخه، اروند و سهراب را در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی معرفی کرد. رضا نوشادی، سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت وگاز اروندان با اشاره به نوپا بودن این شرکت افزود: پیش‌بینی شده است تولید نفت این شرکت در افق ١٤٠٤ به یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز برسد. به گفته وی، براساس پیش‌بینی‌ها بزرگ‌ترین نرخ تولید نفت وگاز در یک دهه آینده مختص این شرکت خواهد بود. نوشادی یکی از قطعات مهم پازل تولید یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه‌ای را در این شرکت در افق ١٤٠٤ وجود واحد ١٦٥ هزار بشکه‌ای فرآورش که در مرکز میدان‌های ذکر شده قرار دارد، عنوان کرد و یادآورشد: این واحد حاصل تلاش پیگیر شرکت ملی نفت ایران با اتکا به منابع داخلی در سال‌های تحریم بوده و یک دامنه گسترده از انواع نفت در این واحد قابل فرآورش است. سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت وگاز اروندان مهم‌ترین عامل جذابیت میدان‌های ارائه شده این شرکت را اتکا به واحد ١٦٥ هزار بشکه‌ای فرآورش ذکر کرد و افزود: باوجود این واحد دوره بازگشت سرمایه سریع خواهد بود و برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از بازگشت سرمایه برای ادامه توسعه میدان استفاده کنند گزینه مطلوبی است. وی در ادامه به میدان سوسنگرد که قرار است در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به سرمایه‌گذاران ارائه شود اشاره کرد و گفت: این میدان در فاصله ٤٥ کیلومتری شمال شرقی اهواز قرار دارد و هم اکنون یک چاه اکتشافی و دو چاه ارزیابی در این میدان حفاری شده است. نوشادی با بیان اینکه مطالعات حاکی از این است که تولید این میدان در فاز نخست ٣٠هزار بشکه در روز است، گفت: API نفت تولیدی این میدان میان ١٦ تا ٢٠ است. سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه میدان جفیر که واحد فرآورش ١٦٥ هزار بشکه‌ای در آن احداث شده نیز در قالب این بسته ارائه شد، افزود: فعالیت در این میدان به حفر چاه و اتصال لوله به کارخانه ١٦٥ هزار بشکه‌ای محدود می‌شود. به گفته وی، API نفت تولیدی این میدان میان ١٨ تا ٣٤ است.
نوشادی به احداث کارخانه ١٦٥ هزار بشکه‌ای فرآورش نفت اشاره کرد و با بیان اینکه سه رکورد جالب در ساخت این کارخانه از سوی شرکت‌های ایرانی زیرمجموعه شرکت نفت به ثبت رسیده است، اظهار کرد: زمان، هزینه تمام شده کارخانه که ٥٠ درصد از پروژه‌های مشابه کمتر است و استفاده از ظرفیت داخلی مهم‌ترین‌ رکوردهای ثبت شده در این کارخانه هستند. وی دیگر میدان ارائه شده را در این بسته میدان سپهر که نزدیک‌ترین‌ میدان به جفیر است، اعلام کرد و گفت: API این میدان میان ٢٢ تا ٣٨ است و نفت درجای آن ٨٣٨ میلیون بشکه است. نوشادی به بند کرخه اشاره کرد و با بیان اینکه این میدان دارای داده‌های فوق‌العاده‌ای است، افزود: این میدان دارای دو چاه اکتشافی و یک چاه ارزیابی است و پتانسیل تولید نفت در لایه سروک و ایلام مشاهده شده است؛ تولید نفت از این میدان ١٥ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است. سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت وگاز اروندان دو میدان اروند و سهراب را به دلیل قرار گرفتن در مرز ایران و عراق متفاوت از بقیه میدان‌های این شرکت دانست و درباره میدان اروند گفت: فاصله کم این میدان با کارخانه ١٦٥ هزار بشکه‌ای نوید دهنده توسعه هرچه سریع‌تر این میدان خواهد بود. به گفته وی، API نفت این میدان ٤٤ است که نفت بسیار سبک دارد. نوشادی آخرین میدان این شرکت را سهراب عنوان کرد و گفت: چاه‌های ١و ٢ این میدان در مرز ایران و عراق حفاری شده و امیدواریم بتوانیم لایه‌های مختلف آن را با همکاری شرکت‌های خارجی بازشناسی کنیم و اکتشاف‌های عمیق‌تری در لایه‌های پایینی این میدان داشته باشیم؛ برنامه تولید نفت از این میدان پنج هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است.

١٤ میدان نفتی و گازی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران معرفی شدند
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز ٩ میدان نفتی و ٥ میدان گازی و یک بسته میدان گازی را در غرب کشور به همراه پروژه پایین‌دستی توسعه پالایشگاه ایلام در قالب قراردادهای IPC به سرمایه‌گذاران خارجی حاضر در کنفرانس تهران معرفی کرد. سید‌صالح هندی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران دیروز در پنل تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در میدان‌های خشکی به معرفی شرکت نفت مناطق مرکزی به دلیل جذابیت پروژه‌های معرفی شده از سوی این شرکت برای سرمایه‌گذاری خارجی پرداخت. وی حیطه عملیات شرکت نفت مناطق مرکزی ایران را ٧٥ درصد از کل کشور دانست و افزود: گستره فعالیت این شرکت در ١١ استان در جنوب، جنوب غرب و شمال شرق ایران است. هندی افزود: مجموعا بیش از ٤٠ درصد تولید گاز کشور از سوی شرکت نفت مناطق مرکزی انجام می‌شود. هندی نحوه تقسیم‌بندی بسته‌های سرمایه‌گذاری را براساس موقعیت جغرافیایی، ویژگی‌های سنگ و سیال مخزن اعلام کرد وگفت: البته این آمادگی وجود دارد که شرکت‌ها درباره کل بسته‌ها یا تک تک آنها برنامه کاری ارائه دهند.
مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره بسته ٩ میدان نفتی شامل میدان‌های نفتی آبان، پایدار، پایدار غرب، دانان، چشمه خوش، دالپری، سومار، نفتشهر و دهلران گفت: ٤ میدان شامل پایدار غرب، نفتشهر، آبان و دهلران با کشور عراق مشترک هستند. وی با بیان اینکه همه میدان‌های نفتی به نوعی توسعه یافته‌اند، افزود: هم‌اکنون این میدان‌ها روزانه یکصد هزار بشکه نفت تولید می‌کنند اما ظرفیت تولید آنها ١٧٠ تا ٢٠٠ هزار بشکه قابل افزایش است. مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران افزود: از سرمایه‌گذاران انتظار داریم در پروژه‌های ازدیاد برداشت و مدیریت مخزن برنامه‌های خود را ارائه کنند، سرمایه‌گذارانی که در این بخش برنامه کاری ارائه کنند از شانس بالاتری برای مشارکت برخوردارند. وی میدان‌های سفید زاخور، دی، فاز 2 آغار، سفید باغون و هالگان را ٥ میدان گازی این شرکت معرفی کرد و گفت: هم‌اکنون از این میدان‌ها تنها میدان آغار در حال تولید است. به گفته مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، پیش‌بینی شده است که با طرح توسعه این ٥ میدان 2 هزار میلیون فوت مکعب گاز و ٢٧ هزار بشکه میعانات گازی در روز تولید شود. هندی گفت: تولید گاز چهار میدان گازی برای فرآورش به پالایشگاه جم و تولید میدان آغار به پالایشگاه فراشبند ارسال می‌شود.

کد خبر 251079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =