قراردادهای جدید نفتی موقعیت ویژه‌ای برای بخش خصوصی کشور ایجاد می‌کند

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی گفت: قراردادهای جدید نفتی شانس بزرگی برای بخش خصوصی کشور ایجاد می‌کند، زیرا در این قراردادها شرکتهای خارجی باید حتما یک شریک ایرانی دارای صلاحیت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار شانا، سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی و رضا پدیدار، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، شب گذشته (یکشنبه 8 آذرماه) با حضور در برنامه "تیتر امشب" که از شبکه خبر سیما پخش شد به بحث و بررسی پیرامون قراردادهای جدید نفتی پرداختند.

حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، با اشاره به این که هم اکنون 500 میلیارد بشکه نفت در میدانهای نفتی کشور وجود دارد که در صورت افزایش یک درصدی برداشت در این میدانها، میلیاردها دلار درآمد نصیب کشور می‌شود گفت: قراردادهای جدید نفتی، شانس بزرگی برای بخش خصوصی کشور ایجاد می کند.

وی در این مورد افزود: در قراردادهای جدید نفتی، شرکتهای خارجی باید یک شریک ایرانی دارای صلاحیت داشته باشند.

حسینی تصریح کرد: در این قرارداد، شرکتهای ایرانی در عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از میدانهای نفتی حضور دارند تا بتوانند رشد و توسعه یابند، به همین منظور از شرکتهای خارجی خواسته شده است که برای انجام فعالیت با یک پیمانکار ایرانی شریک شوند.

در ادامه این برنامه احمد توکلی، نماینده مجلس در ارتباطی تلفنی، از رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی سئوال کرد که چرا تا پیش از حضور شرکتهای خارجی در ایران، این قراردادها برای مردم روشن نشده بود، که حسینی در جواب وی، گفت: ممکن است که با شخص آقای توکلی در این مورد صحبت نکرده باشیم، اما در جلساتی که در مجلس و مرکز پژوهشها و کمیسیون انرژی داشتیم این موضوع مطرح شد و دو سال پیش در یک سمینار هم‌اندیشی این مدل قراردادها را در 12 میزگرد به بحث گذاشتیم و تا امروز با نهادهای مختلف جلسات متعددی داشته‌ایم، برای این که از دیدگاه صاحبنظران در این زمینه استفاده کنیم.

توکلی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چرا قراردادهایی که طراحی شده است همه مخازن و میدانهای نفتی را در بر می‌گیرد و براساس تفاوتهای میدانها و خدمات قراردادها تنوع ندارد، که رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در پاسخ به سئوال وی عنوان کرد: زمانی که کار را در کمیته بازنگری قراردادهای نفتی آغاز کردیم زمینه قراردادهایی را که باید منعقد می‌شد  فهرست کردیم که به 7 تا 8 مدل قرارداد رسیدیم، سپس با جمع بندی نهایی به 3 مدل قرارداد رسیدیم.

حسینی در ادامه به 3 مدل قرارداد نفتی اشاره کرد و افزود: 3 مدل قرارداد عبارتند از، میدانهای کشف شده، میدانهای کشف شده ولی توسعه نیافته و میدانهای قهوه‌ای یا در حال تولید، در مورد این 3 دسته قرارداد قواعد بین‌المللی را بررسی کردیم و دریافتیم اگر بخواهیم براساس چند مدل قرارداد عمل کنیم دنیا را گیج خواهیم کرد.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان این که در قالب قراردادهای جدید، باید 51 درصد سهم شرکتهای ایرانی باشد، تصریح کرد: در این قراردادها هزینه پیمانکار به میزانی که کار انجام می‎دهد ظرف مدت 5 تا 7 سال پرداخت خواهد شد.

حسینی ادامه داد: اگر میدان نفتی به تولید نرسد فقط به پیمانکار دستمزد خواهیم داد و اگر اضافه برداشت و تولید داشته باشد نسبت به خط پایه تخلیه به او دستمزد می‌دهیم.

رضا پدیدار، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت نیز در این برنامه با ادعای این که بخش خصوصی توان ساخت 70 درصد تجهیزات صنعت نفت را دارد، گفت: باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد، در سالهای گذشته بخش خصوصی 16 میلیارد دلار قرارداد نفتی را اجرا کرده است که رقم کمی نیست، بنابراین باید از دستاوردهای بخش خصوصی در کشور استفاده شود، کما این که هم اکنون نیز بسیاری از شرکتهای خارجی خواهان استفاده از تجربیات ما در این حوزه هستند.

کد خبر 251081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =