کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تعهد مشترک همه کشورهاست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر مانند خورشید، باد و بهینه سازی مصرف سوخت اهمیت فوق‌العاده‌ای در شرائط کنونی دارد، گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تعهد مشترک همه کشورهاست.

به گزارش شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که برای شرکت در اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی به پاریس سفر کرده است، در حاشیه روز نخست این اجلاس گفت: اجلاس پاریس فرصت مهمی است برای حضور سران کشورها در موضوع تغییرات آب و هوایی برای شکل گرفتن یک تفاهم جدید که بتواند جلو عواقب و عوارض تغییر اقلیم را بگیرد و مانع خسارتهای بیشتر به کشورها و جوامع مختلف شود.

وی با اشاره به این که اجلاس پاریس یک نشست سیاسی و اعلام رسمی برای اقدام عملی در مقابل تغییرات آب و هوایی است، افزود: کشورهای صنعتی و توسعه یافته، امروز یک مسئولیت تاریخی دارند و  در سالهای گذشته به مسئولیتهای خود عمل نکرده‌اند و همین طور خسارتهایی را که وارد شده است، جبران نکرده‌اند.

ابتکار پذیرش داوطلبانه سهم کشورها را در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای  اتفاقی جدید برای مقابله با گرم شدن زمین دانست و تصریح کرد: به همین دلیل حدود 180 کشور جهان برنامه های خود را در این زمینه به صورت مکتوب ارائه کرده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که دستیابی به فناوریهای نوین از سوی همه کشورها اهمیتی دوچندان دارد، عنوان کرد: استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر مانند خورشید، باد و بهینه سازی مصرف سوخت اهمیت فوق‌العاده‌ای در شرائط کنونی دارد و ایران هم در این زمینه برنامه هایی را ارائه کرده است و با این برنامه ها امیدواریم در نهایت به سندی متعادل و منطقی که منافع همه طرفها را در جهان تامین کند دست یابیم.

وی انتقال فناوری را از کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعه  بسیار مهم و اساسی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای توصیف کرد و افزود: در این زمینه اجلاس پاریس باید به دنبال تدوین ساز و کارهای حقوقی و همین طور مشوقهای اقتصادی باشد که موضوع بسیار مهمی است، زیرا برآیند آن کاهش تغییرات اقلیم را در پی خواهد داشت.

ابتکار با بیان این که جمهوری اسلامی ایران هم برنامه خود را به اجلاس پاریس اعلام کرده است، گفت: براساس هماهنگیهای دستگاههای مختلف و تصمیم دولت، 4 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در برنامه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و به این اجلاس اعلام شده است که در صورت برطرف شدن کامل تحریمها و همکاریهای بین‌المللی این رقم به 12 درصد افزایش خواهد یافت.

شایان ذکر است که بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در پاریس از روز گذشته با حضور 183 کشور عضو سازمان ملل در بورژه پاریس به مدت دوازده روز آغاز شد، در روز نخست این اجلاس که در سطح سران برگزار شد، بیش از یکصد رئیس جمهوری و نخست وزیر حضور دارند.

در اجلاس پاریس قرار است درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همین طور کاهش دو درجه‌ای گرمای زمین گفتگو و درباره آن سندی منتشر شود.

کد خبر 251082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =