قراردادهای IPC می تواند چند برابر بیع متقابل درآمدزایی کند

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به تولید بیش از 1.4 میلیارد بشکه نفت در این شرکت از محل قراردادهای بیع متقابل گفت: مدل جدید قراردادهای صنعت نفت، این پتانسیل را دارد که چندین برابر بیع متقابل برای اقتصاد کشور درآمدزایی کند.

سعید حافظی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به معرفی قراردادهای جدید صنعت نفت موسوم به IPC در کنفرانس تهران گفت: بدون شک این کنفرانس در تحقق سه هدف عمده شامل معرفی مدل جدید قراردادها، معرفی پتانسیلها و فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت نفت و معرفی توانمندیهای پیمانکاران داخلی مفید و موثر بوده است.

به گفته وی، پتانسیلهای عظیم خدادادی موجود در ایران بخصوص منابع هیدروکربوری و تحولات جهانی در تقاضای انرژی بویژه گاز به عنوان انرژی پاک، فرصت طلایی را برای بهره مندی اقتصاد ایران فراهم کرده است.

حافظی افزود: اجرای پروژه های شرکت نفت فلات قاره ایران در قالب قراردادهای بیع متقابل که این قراردادها نیز در دوره قبلی وزارت مهندس زنگنه در دستور کار قرار گرفت، تاکنون منجر به تولید بیش از 1.4 میلیارد بشکه نفت و حدود یکصد میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور شده است.

وی با ابراز امیدواری برای این که قراردادهای IPC نیز بتواند امکان جذب سرمایه گذاری و توسعه میدانهای نفت و گاز کشور را با درنظر گرفتن تولید صیانتی و افزایش ضریب بازیافت از مخازن فراهم کند، تصریح کرد: مدل جدید قراردادهای صنعت نفت این پتانسیل را دارد که چندبرابر بیع متقابل برای اقتصاد کشور درآمدزایی کند.

 کنفرانس تهران، 7 و 8 آذرماه امسال با حضور نمایندگانی از 45 کشور جهان و 130 شرکت داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد. در این کنفرانس دو روزه، 6 پنل تخصصی با محورهای برنامه ریزی کلان اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی، قراردادهای IPC از منظر حقوقی و قراردادی، معرفی ظرفیتهای داخلی کشور، معرفی طرحهای نفتی خشکی، دریایی و طرحهای اکتشافی کشور برگزار شد و شرکت کنندگان فرصت داشتند در نشستی جداگانه با طرح ابهامات و سئوالات خود، پاسخهای لازم را از اعضای کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت دریافت کنند.

به گفته سیدمهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، استقبال بی نظیر شرکتهای خارجی برای حضور در کنفرانس تهران بسیار امیدوار کننده بود و این کنفرانس می تواند نقطه آغازی برای حرکت روبه رشد صنعت نفت ایران در دوران پسابرجام باشد.

کد خبر 251091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =