ایران می تواند پل ارتباطی مجارستان در منطقه باشد

معاون اول رییس جمهوری گفت: توسعه همکاریهای تهران – بوداپست می تواند زمینه لازم برای بازگرداندن اتحادیه اروپا به جایگاه پیشین خود به عنوان شریک نخست تجاری ایران را بیش از پیش فراهم کند.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری در دیدار با ویکتور اوربان با اشاره به سابقه روابط و علاقمندیهای مشترک ایران و مجارستان، سیاست خارجی بوداپست در توسعه همکاریها با شرق را ارزشمند ارزیابی و اظهار کرد: با توجه به موقعیت ویژه و ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران، کشور ما می تواند پل ارتباطی مجارستان در منطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه باشد.

وی آمادگی کشورمان برای استقبال از سرمایه گذاران مجاری در بخشهای مختلف اقتصادی را خاطرنشان ساخت و با اشاره به امضای چندین سند همکاری در جریان این مذاکرات، گفت: این سفر می تواند نقطه عطفی در مناسبات فیمابین باشد و زمینه ساز ارتقای همکاری میان بخشهای خصوصی دو کشور را مهیا کند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به توانمندیهای ایران در حوزه نفت و گاز، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قادر است به یکی از اصلی ترین تامین کنندگان انرژی مورد نیاز اتحادیه اروپا بدل شود و مجارستان می تواند در دوران پسا تحریم در بخشهای مختلف نظیر ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت ایران در ساخت پالایشگاه یا مجتمعهای پتروشیمی همکاری مناسبی داشته باشد.

جهانگیری با اعلام استقبال از شرکتهای مجارستانی برای کمک به حل مسائلی نظیر مقابله با محدودیتهای منابع آبی و آلودگیهای زیست محیطی در کلان شهرهای ایران، از توسعه مناسبات فیمابین در زمینه مسائل فرهنگی و آموزشی بویژه علوم پزشکی ابراز خرسندی کرد.

وی سپس با ابراز امیدواری نسبت به این که طرفهای غربی و اتحادیه اروپا به سرعت به توافقات برجام عمل کرده و شورای حکام آژانس انرژی اتمی نیز در جلسه آتی خود پرونده هسته ای ایران را مختومه اعلام کنند، گفت: با مرتفع شدن تحریمها زمینه لازم برای اجرای توافقات پیش روی دو کشور فراهم خواهد شد.

جهانگیری بر ضرورت برگزاری مجدد کمیسیون مشترک دو کشور برای پیگیری توافقات انجام شده تاکید کرد و گفت: موضوعات مطرح شده در این سفر می تواند نخستین دستور کار نشست مشترک دو کشور باشد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین به حوادث گذشته و اوضاع منطقه خاورمیانه اشاره و تاکید کرد: ایران از ابتدای شکل گیری گروه های تروریستی خطرناک نظیر داعش اخطار داده بود که حمایتهای مالی و تشکیلاتی برخی کشورهای منطقه از این گروه ها امنیت منطقه و جهان را به مخاطره خواهد انداخت.

جهانگیری افزود: ما برای حفاظت از ملت و کشور خود و نیز کمک به ملتهای دیگر بطور جدی با گروه های تروریستی مقابله کردیم و معتقدیم مقابله با تروریسم در منطقه نیازمند کمک جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر این که حل بحران در سوریه و یمن که مردم بی دفاع آن در معرض بمبارانهای گسترده قرار گرفته اند، تنها با مذاکره و گفت و گو ممکن است، گفت: تهران آمادگی دارد با همه کشورهایی که بطور جدی علاقمند به حل و فصل این بحران ها هستند، همکاری کند.

نخست وزیر مجارستان نیز در این دیدار با اشاره به حضور بیش از نیمی از کابینه کشورش در تهران، بر افزایش سطح همکاریهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: مجارستان آماده است تا در بخشهای انرژی، آبرسانی، اقتصادی بر پایه علوم، کشاورزی و آموزشهای تخصصی همکاریهای گسترده ای با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وی توانمندی شرکتهای کشورش در حوزه های اعلام شده را تشریح کرد و گفت: سیاست خارجی ما توسعه مناسبات دوستانه بر اساس علاقه مندی و زمینه های مشترک است و ما از حضور صدها دانشجوی ایرانی در دانشگاه های کشورمان خرسند و خواهان افزایش سطح همکاریهای فیمابین در عرصه های آموزشی و تحقیقاتی هستیم.

ویکتور اوربان در ادامه با اشاره به فعالیت گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه، گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از ستونهای ثابت و اصلی مبارزه با تروریسم در منطقه است و بدون حضور ایران نمی توان برای بحرانهای منطقه راه حل پیدا کرد.

وی با اشاره به برخی سیاستهای اشتباه اتحادیه اروپا در منطقه، نسبت به رفع سریع تر تحریمهای ایران ابراز امیدواری و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران باید برای حل و فصل مسائل منطقه با تمام قدرت حضور و نقش محوری داشته باشد.

کد خبر 251126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =