۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
  • کد خبر: 251149

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
تکرار کم‌رمقی بازار سهام
دیروز شاخص کل بورس تهران با رشد اندک 9 واحدی در 62 هزار و 648واحد متوقف شد. همچنان برآیند خنثای عوامل متضاد در بازار سهام تداوم دارند؛ مدتی است شاهد سناریوی تکراری در بورس هستیم، به‌صورتی که شاخص طی معاملات روزانه با جدال نمادهای بزرگ، نوسانات اندکی دارد اما جابه‌جا‌یی‌های عمده در ساعات پایانی از شاخص کل حمایت می‌کنند. از سویی شاهد افت قیمت‌های جهانی کالاها؛ قرار گرفتن شاخص کالایی بلومبرگ (شامل 22 کالای پایه) نزدیک به کف 25 ساله، با تشدید نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصاد جهانی هستیم؛ همچنین رکود صنایع داخلی و تاخیر در انتشار صورت‌‌های مالی برخی گروه‌ها مانند گروه محصولات شیمیایی، چشم‌انداز بورس را مبهم کرده است. حرکت کم‌نوسان بورس نشان می‌دهد عوامل منفی در سهام پیش‌خور شده‌اند و رشد اخیر نرخ دلار و چشم‌انداز رفع تحریم‌ها عوامل حمایت از شاخص هستند.

بازار ارز
بازگشت سفته‌بازان ارز به کمین
دیروز هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی به نرخ 3645 تومان معامله شد. روند صعودی نرخ ارز که از دوشنبه گذشته آغاز شد و با حمایت تقاضای واقعی ادامه یافت، نرخ دلار را به بالاترین میزان از 18 خرداد 92 رساند. روند رو به رشد نرخ ارز افزایش فعالیت سفته‌بازان را رقم زد که خود عامل تشدید رشد نرخ دلار شد. اما در ادامه با شناسایی سود در نرخ‌های بالا و بازگشت احتیاط میان معامله‌گران نرخ دلار کاهش یافت. همچنین، کاهش تقاضا به دلیل حذف بخشی از تقاضای زائران نیز عامل فشار بر نرخ دلار بود. اظهارات مسوولان بانک مرکزی در مورد موقتی بودن افزایش نرخ دلار نیز شرایط احتیاطی را در نرخ‌های کنونی تشدید کرده است. در شرایط کنونی، شرایط احتیاطی نوسان شدید نرخ دلار را دور از انتظار کرده است.

بازار سکه
حرکت خلاف جهت سکه با دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت 909هزار تومان معامله شد. نرخ دلار با افت 15 تومانی همراه شد و اونس طلای جهانی نوسان اندکی داشت. پیش از این معامله‌گران انتظار افت قیمت اونس را داشتند؛ عاملی که باعث شده بود، سکه نسبت به رشد نرخ دلار واکنشی نشان ندهد. اما با حرکت کم‌نوسان اونس طلای جهانی روز گذشته، قیمت سکه با وجود افت نرخ دلار، رشد اندکی را تجربه کرد. امری که حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) را تا حدودی تخلیه کرد و قیمت سکه به ارزش ذاتی خود نزدیک شد. در شرایط کنونی، نوسان شدید نرخ دلار به علت عقب‌نشینی نسبی سفته‌بازان دور از انتظار ارزیابی می‌شود. همچنین انتظار می‌رود، اونس در قیمت‌های کنونی با نوسان محدود در انتظار آمار اشتغال آمریکا باشد.

بازار طلای جهانی
بیشترین افت ماهانه در 5/ 2 سال گذشته
هر اونس طلای جهانی در ماه نوامبر با افت ماهانه 8 درصدی مواجه شد. این کاهش قیمت، بیشترین افت ماهانه در 5/ 2 سال گذشته است. اونس تحت فشار شاخص دلار در کمترین میزان در نزدیک به 6 سال گذشته قرار دارد. با آمار اقتصادی مناسب آمریکا به ویژه آمار اشتغال ماه اکتبر این کشور، احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست 15 و 16 دسامبر این نهاد تقویت شد. عاملی که ریزش اونس را آغاز کرد. علاوه بر چشم‌انداز افزایش نرخ بهره، تغییرات سایر ارزها نیز عامل رشد شاخص دلار بوده است؛ تقویت احتمال تشدید سیاست انبساطی در نشست آتی بانک مرکزی اتحادیه اروپا، همچنین احتمال اتخاذ سیاست انبساطی توسط بانک سوئیس رشد شاخص دلار را رقم زدند. برخی آمارهای مهم اقتصادی از جمله انتشار آمار اشتغال آمریکا می‌تواند بر اونس تاثیر بگذارد.

بازار اوراق مسکن
روزهای داغ در بازار «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 2درصدی به قیمت 74 هزار و 419 تومان معامله شدند. آمارهای بانک مرکزی حاکی از کاهش 1/ 2 درصدی قیمت مسکن و افزایش تعداد معاملات به میزان 4/ 4 درصد نسبت به ماه قبل است. کشش بالای کاهش قیمت بر تقاضای مسکن، نیاز خفته در بازار مسکن را نشان می‌دهد که می‌تواند به تقاضای بالقوه تبدیل شود. تصویب سقف وام 60 میلیون تومانی، علاوه بر سایر تمهیدات بانک مرکزی برای رونق مسکن، مانند تضمین فروش قسطی مسکن، چشم انداز بازگشت رونق به این بخش را ارائه می‌دهد. امری که قیمت «تسه»ها را به اواخر تیر ماه رسانده و می‌تواند رشد تقاضای «تسه »ها را به همراه داشته باشد. اما با توجه به افزایش نرخ سود واقعی این تسهیلات با رشد قیمت تسه ها، انتظار می‌رود رشد بیشتر قیمت‌ها با مقاومت مواجه شود.

بازار نفت
افت 10 درصدی یک ماهه نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 10 درصدی در ماه گذشته همراه شد. در شرایط کنونی، همچنان شاخص دلار و مازاد عرضه، عوامل فشار بر نفت هستند. اما انتظار برای نشست اوپک (جمعه)، هیجاناتی را در معاملات آتی نفت به وجود آورده است، هرچند تغییر استراتژی اوپک برای کاهش تولیدات دور از انتظار است. دورنمای ورود نفت ایران نیز نگرانی از تشدید مازاد عرضه را افزایش داده است. کارشناسان معتقدند تغییر استراتژی اوپک بدون همکاری سایر تولیدکنندگان بزرگ مانند روسیه برای رشد قیمت‌ها کارساز نخواهد بود. همچنین، چشم انداز تقاضا به ویژه از سوی چین تیره است که آمارهای اقتصادی در هفته جاری می‌تواند تصویر بهتری از شرایط اقتصادی این کشور نشان دهد. نشست سازمان ملل برای تغییرات آب و هوایی نیز می‌تواند روند بلندمدت سوخت‌های فسیلی نظیر نفت و احتمالا طرح جایگزینی آنها را دربر داشته باشد.

کد خبر 251149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =