الگوریتم راهبردی تعالی و مدل ارزیابی بلوغ سازمانی مدیریت سیستمهای نگهداری تعمیرات

ظهور تکنیکهای جدید در عرصه نگهداری و تعمیرات به تنوع و گوناگونی فعالیت نگهداری و تعمیرات منجر شده است که در این خصوص میتوان به روشهایی از قیبل تعمیرات، نت پیشگیرانه، بازسازی اساسی، نت اصلاحی، خودکنترلی، تکنیکهای پایش وضعیت، نت پیشگویانه مبتنی بر وضعیت، سیستم نرم افزاری مدیریت نگهداری و تعمیرات، سیستم خبره عیب یابی، نت مجازی، سیستم مدیریت سلامت دارایی و پیش بینی عیوب، مدیریت مجازی داراییهای فیزیکی سازمان و ... اشاره کرد.

در این میان گستردگی و تنوع پیچیدگیهای فنی عملیات تولیدی در مراکز مختلف صنعتی و نیز قابلیتهای روزافزون فضای نرم افزاری، بر پیچیدگی و دشواریهای کارآمدی مدیریت افزوده است چرا که هر گونه کاربرد نابجای تکنیکها و ابزارهای فوق، صرفا به هدر رفتن منابع در دسترس منجر خواهد شد. مقالۀ «الگوریتم راهبردی تعالی و مدل ارزیابی بلوغ سازمانی مدیریت سیستمهای نگهداری تعمیرات (تحول از تعمیرات اضطراری EM تا تکامل VEAM)»* به دنبال بررسی تکنیکها و تحولات پیش روی عرصه مدیریت نگهداری و تعمیرات است تا راهکارهایی مدیریتی برای تبیین نقشه راه مسیر رشد و توسعه متوازن و تعالی سازمانی سیستمهای نگهداری و تعمیرات ارائه نماید. به طوریکه به موازات تعالی سازمان و سیستمهای نرم افزاری آن، مدیریت سیستمهای نگهداری و تعمیرات نیز به طور متناسب با آن، ارتقا و تعالی یابند.
این پژوهش با بهره گیری از تجارب علمی و عملی در کنار بهره گیری از نرم افزار های ارزیبای نظامند تعالی سازمانی، الگوریتم ابتکاری هفت مرحله ای راهبری مدیرت تعالی سازمانی و ارتقاء سیستم های نگهداری و تعمیرات را ارئه مینماید. این الگوریتم هفت مرحله ای، توسط مدل ارزیابی تعالی سازمانی از هفت جنبه عملیانی امتیازدهی می شود تا به عنوان مبنای ارزیابی سطح تعالی مدیریت سیستمهای نگهداری و تعمیرات مورد ارزیابی قرار گیرد.

الگوریتم و مدل ارزیابی امتیازدهی آن میتواند در صنایع مختلف با واحدهای کاری مشابه به عنوان منبایی برای ارزیابی وضعیت تعهد به تعالی سیستم و امتیازدهی منطقی و تعیین جایزه تعالی سیستم مدیریت داراییهای سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. شناسایی نقاط قوت و ضعف قابلیتهای کاری توسعه مدیریت سیستم نگهداری تعمیرات در هر یک از ابعاد فنی و مدیریت آن و تعریف پروژه های زمان بندی شده برای تعالی نظام مند سازمان و ترسیم نقشه راه پیش رو برای تعالی متوازن سازمانی از دیگر دستاوردهای مهم این تحقیق است.

 

*ارائه شده در پنل نفت دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات ایران ، آبان ماه 1394

 

کد خبر 251159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =