نماینده مجلس: ایران با قدرت بیشتری در نشست آتی اوپک حضور خواهد یافت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: موضع ایران در نشست 168 اوپک به نسبت 167 به‌یقین تقویت‌شده است؛ برخی کشورهایی که باعرضه بیش از سقف، قیمت نفت را کاهش دادند با کسری بودجه مواجه هستند.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار شانا، امروز (سه شنبه 10 آذرماه) با اشاره به حضورش در اجلاس 167 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) افزود: آنچه در نشست گذشته مشهود بود اهمیت و جایگاه هیئت نفتی ایران از منظر رسانه‌ها و کارشناسان بود چون آنها مشتاق به دریافت برنامه‌های ایران برای دوران پس از تحریمها بودند که این از ظرفیت بالای ایران و واقعیتها نشأت‌گرفته است.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای اصل 44 افزود: در فاصله میان دو اجلاس 167 تا 168 چالش قیمت نفت تشدید شده است که یکی از مهمترین عوامل آن، عرضه بیشتر از سقف تعیین‌شده از سوی اوپک برای برخی از اعضا بوده است این معضل پیش تر هشدار داده‌شده بود اما همین کشورهای عرضه‌کننده خارج از سقف با بیان دلایل اقتصادی آن را توجیه می‌کردند اما هم‌اکنون باید از آنها سؤال کرد آیا شما با کسری بودجه مواجه نشدید؟ آیا شما باهدف ترسیم‌شده دست‌یافتید؟!

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: اعضای اوپک در نشست گذشته موضع وزیر نفت کهنه‌کار ایران را ملاحظه کردند. ازاین‌رو،  پیش‌بینی می‌شود بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در اجلاس پیش رو بر موضع بازگشت سریع به بازار پس تحریمها پافشاری کند. البته ظرفیت‌سازی انجام‌شده در صنعت نفت و کنفرانس اخیر رونمایی از قراردادهای نفتی IPC در تهران نشانه‌های از بازگشت ایران به بازار جهانی نفت به‌قدر سهم این کشور پیش از تحریمهاست.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در ادوار گذشته در اوپک افزود: مرور نظام‌مند، سیاستهای ایران در اوپک پرده از این واقعیت برمی دارد که ایران منافع خود را در تحکیم و تثبیت جایگاه اوپک جستجو می‌کند این در حالی است که برخی از اعضا منافع دیگران را ارجح‌ می‌کنند.

جلیلی بابیان این‌که ایران در اوپک و جی یی سی اف بازیگر سازنده تلقی می‌شود و گفت: سیاستهای تولید اوپک در ٦ ماه نخست سال ٢٠١٦  ازجمله سطوح پایین قیمت نفت در این اجلاس 168 بررسی می‌شود.

وی افزود: تحرک دیپلماسی انرژی کشور نیز از ابعاد دیگر رویداد اوپک است که با در نظر گرفتن همه محدودیتها، ارزیابی مطلوبی از آن می‌شود و به‌طور طبیعی تکنیکها همیشه می‌تواند موردنقد قرار گیرد

کد خبر 251173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =