ایران سهم بازار نفت خود را قاطعانه احیا می‌کند

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: اوپک باید سهم قانونی ایران را در بازار نفت به میزان پیش از تحریمها به رسمیت بشناسد؛ این سهم در چارچوبهای تعیین‌شده قانونی است، عربستان بیش از ایران از چالش کاهش قیمت نفت زیان دید.

حسین امیری خامکانی در گفتگو با خبرنگار شانا، امروز ( سه‌شنبه 10 آذرماه) با اشاره به نشست آتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک) اظهار کرد: انتظار می‌رود اوپک در نشست 168 دو بحث مهم، نخست چالش کاهش قیمت نفت و روند احیای سهم ایران را در بازار نفت موردتوجه قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: ایران قبل از اعمال تحریمهای غیرقانونی دارای یک سهم صادراتی بود که در چارچوب سهم تعیین‌شده اوپک برای اعضا پیش‌بینی‌شده بود. ازاین‌رو، اوپک باید سهم قانونی ایران را به رسمیت بشناسد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی، سطوح پایین قیمتها را به‌عنوان بحث جدی دیگر و موردتوجه اوپک در نشست آتی قلمداد کرد و گفت: یکی از فلسفه‌های وجودی این سازمان تنظیم بازار  برای تولید و مصرف‌کنندگان است اما در وضع موجود همه تولیدکنندگان بازیان مواجه شده‌اند. بنابراین،  اوپک با تکیه‌بر فلسفه وجودی خود باید راهکارهایی را برای رفع این چالش ارائه کند.

  این نماینده مجلس نهم، در پاسخ به این سئوال که آیا ایران نیز به‌مانند عربستان در مواجهه با چالش کاهش قیمت نفت با کسری بودجه روبرو شده است؟ تصریح کرد: به‌ یقین، همه کشورهای صادرکننده که اقتصاد آنها به درآمدهای نفتی گره‌خورده است از این روند متأثر می‌شوند اما ایران به سبب محدودیتهای تحریم در سالهای اخیر و همچنین تلاش برای کاهش وابستگی بودجه سالانه به درآمدهای نفتی کمتر از کشورهای مانند عربستان با معضل مواجه شده است چون بودجه کشورمان تا حدودی از درآمدهای نفتی فاصله گرفته است.

گفتنی است، اجلاس 168 سازمان کشورهای صادرکننده نفت، جمعه ( 13 آذرماه) در وین اتریش برگزار می‌شود. 

کد خبر 251186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =