باید از همه امکانات برای منافع دو ملت ایران و مجارستان استفاده شود

رئیس‌ جمهوری با اشاره به روابط خوب ایران و مجارستان و سوابق تاریخی دوستی دوملت، بر ضرورت استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای موجود در بخشهای مختلف برای توسعه و تحکیم روابط میان تهران – بوداپست تأکید کرد.

به گزارش شانا ، دکتر حسن روحانی  در دیدار «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان، گفت: ایران و مجارستان از لحاظ فرهنگی و تاریخی به یکدیگر نزدیک بوده و روابط خوب دو ملت، زیربنایی مناسب را برای گسترش ارتباطات دو کشور فراهم کرده است.

رئیس‌ جمهوری با بیان این که باید از همه امکانات در راه منافع دو ملت استفاده کنیم، گسترش مناسبات فرهنگی، علمی، تحقیقاتی، صنعتی، کشاورزی و فناوریهای نوین میان ایران و مجارستان را ضروری خواند و اظهارداشت: باید از تجربیات یکدیگر در بخشهای مختلف استفاده کرده و زمینه‌ها را برای تقویت ارتباط دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و دانشجویان دو کشور فراهم کنیم.

دکتر روحانی همچنین با بیان این که دولتها باید زمینه را برای حضور بخش خصوصی آماده کنند، گفت: باید تلاش کنیم تا بخش‌ خصوصی و کمپانیهای دو کشور بتوانند همکاریهای بهتر و نزدیکتری داشته باشند.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که حجم مبادلات اقتصادی ایران و مجارستان در سالهای اخیر همسطح توانمندیها و ظرفیتهای دو کشور نبوده است، افزود: ایران و مجارستان دارای موقعیت ممتاز و ویژه‌ای در آسیا و اروپا هستند که می‌توانند در دوره کنونی با بهره گیری از این موقعیت ممتاز ، سطح همکاریهای مشترک را ارتقا بخشند.

 روحانی با بیان این که امضای اسناد و موافقتنامه‌های همکاری میان دو کشور، نشانگر روابط خوب ایران و مجارستان است ، گفت: برای توسعه مناسبات همه‌جانبه تهران – بوداپست اراده جدی در دو طرف وجود دارد و امیدواریم با تلاش مسئولان در ماههای آینده ، شاهد اجرایی و عملیاتی شدن این توافقنامه‌ها باشیم.

رئیس‌ جمهوری تصریح کرد: باید از همه ظرفیتها و زمینه‌ها از جمله سیاست، فرهنگ و اقتصاد برای تحکیم روابط بهره گرفت و امیدوارم شاخصها در سال آینده نشانگر آن باشد که اراده امروز دو کشور برای توسعه مناسبات عملیاتی شده است.

دکتر روحانی با بیان این که ایران و مجارستان در خصوص عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز اشتراک نظر دارند، به رویکرد دولت یازدهم مبنی بر اعتدال و مبارزه با خشونت و افراطیگری اشاره کرد و افزود: امروز تروریسم بالاترین نماد خشونت و افراط در جهان بوده و معتقدیم مشکل و معضلی جهانی برای همگان است.

رئیس‌ جمهوری غارت نفت کشوری توسط تروریستها و خرید آن توسط کشوری دیگر و یا بازگذاشتن مرزها برای عبور تروریستها را به معنای حمایت از تروریسم برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر همه به طور هماهنگ در مقابل حامیان تروریسم بایستیم در مسیر مبارزه با تروریستها موفق خواهیم بود. ما باید همه توان خود را برای مقابله با تروریسم به کار گیریم و ایران و مجارستان می‌توانند در راستای این اهداف مهم منطقه‌ای و بین‌المللی مشارکت خوبی داشته باشند.

"ویکتور اوربان" نخست وزیر مجارستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس جمهوری کشورمان و سفر به جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات و دیدارهای خود را با مسئولان ایرانی  مثبت ارزیابی کرد و ضمن ارائه گزارشی از این دیدارها به رئیس جمهوری گفت: امروز پشتوانه همکاریهای علمی و تحقیقاتی خوبی میان دو کشور برقرار است و ما علاقمند به تحکیم و گسترش روابط ایران و مجارستان در حوزه فعالیتهای علمی، دانشگاهی و تبادل دانشجو هستیم.

نخست وزیر مجارستان همچنین توسعه مشارکتها و همکاری میان مؤسسات علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی دو کشور را زیربنای همکاریهای آینده برشمرد و خواستار گسترش مناسبات همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران شد.

وی همچنین در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خاطرنشان کرد: ‌متأسفانه هنوز در غرب رویه مشترکی برای حل مشکلات منطقه‌ای ایجاد نشده است که با همفکری و همکاری کشورهای بزرگ و مؤثر منطقه نظیر ایران باید به این هدف نزدیک شویم.

کد خبر 251189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =