۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
  • کد خبر: 251190
پافشاری روسیه بر افزایش تولید نفت

افزایش فعالیتهای حفاری نفت در روسیه نشانگر سرسختی این کشور در رقابت با اوپک برای تصاحب سهم بیشتر از بازار نفت است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، شرکتهای نفتی روسیه فعالیتهای حفاری خود را افزایش داده اند و این مسئله نشان می دهد که این کشور برای رقابت طولانی تر با اوپک برای تصاحب سهم از بازار آماده است.

در آستانه نشست اوپک در پایان هفته جاری در وین، پایتخت اتریش، روسیه نیز یک هیئت سطح پایین برای گفتگو با این سازمان اعزام می کند که البته بعید است بتواند درباره سطح تولید به توافقی دست یابد.

وزیران نفت کشورهای عضو اوپک بارها اعلام کرده اند که تنها در صورتی تولید خود را کاهش می دهند که کشورهای غیر عضو اوپک نیز با آنها همراهی کنند.

بنا بر اعلام شرکت یوراسیا دریلینگ که بزرگترین شرکت خدمات حفاری در خاک روسیه به شمار می آید، فعالیتهای حفاری در این کشور در 6 ماه نخست سال جاری میلادی 10 درصد نسبت به سال پیش افزایش یافته است.

بانک آمریکایی مریل لینچ در بیانیه ای اعلام کرد: با وجود افت قیمت نفت، تولید نفت روسیه روند افزایشی خود را ادامه داد زیرا عواملی همچون کاهش ارزش روبل و کاهش مالیاتها سبب شدند که شرکتهای تولیدکننده نفت این کشور همچنان سودآور باقی بمانند.

برخی اعضای اوپک امیدوار بودند با افزایش تولید خود بتوانند روسیه را وادار به کاهش تولید کنند اما این کشور با رکوردشکنی در تولید نفت، اوپکیها را غافلگیر کرد.

ارزش پول در بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت حاشیه خلیج فارس تثبیت شده، اما روسیه موفق شده است با کاهش ارزش روبل، به تولیدکنندگان داخلی خود کمک کند.

برپایه داده های شرکت یوراسیا دریلینگ، بازار حفاری در روسیه مبتنی بر قراردادهای بلندمدت و قیمتهای ارزانتر است و به همین دلیل نسبت به بازارهای مقطعی، مقاومت بیشتری در برابر نوسانهای قیمت نفت دارد.

تولید نفت روسیه از سال 1998 میلادی تا کنون تقریباً هر سال رشد داشته و طبق آمارهای رسمی، شمار چاههای نفت فعال در این کشور از 143 هزار و 875 حلقه در سال 2013 به 146 هزار و 279 حلقه در سال 2014 میلادی رسیده است.

بانک مریل لینچ برآورد کرده که حتی با قیمت نفت در سطح 35 دلار برای هر بشکه، تولیدکنندگان نفت در روسیه می توانند به سودآوری برسند، در حالی که در آمریکای لاتین، حداقل قیمت لازم برای سود آوری 45 دلار برای هر بشکه است.

کد خبر 251190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =