۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
  • کد خبر: 251202
قرارداد نفتی ویتول با شرکت ملی نفتی لیبی

شرکت نفتی ویتول که بزرگترین بازیگر نفتی مستقل در جهان به شمار می رود بزودی قراردادی با شرکت ملی نفت لیبی به امضا می رساند.

به گزارش روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز، ویتول قرار است تا چند روز دیگر یک قرارداد نفتی با شرکت ملی نفت لیبی که این روزها تلاش زیادی برای اثبات بیطرفی خود در درگیری حکومتی دولت این کشور با دولت رقیب در طرابلس دارد، به امضا رساند.

گفته می شود با امضای این قرارداد میلیاردها دلار پول نصیب کشور جنگ زده لیبی در شمال آفریقا خواهد شد.

هفته گذشته نیز شرکت نفت و حفاری سوییسی گلنکور به دلیل امضای قرارداد با شرکت ملی نفت لیبی که در طرابلس است و گفته می شود تحت مدیریت دولت رقیب لیبی است، مورد هجمه های تهدید قرار گرفت. این شرکت قرار شده تا نفت تولیدی لیبی را در بازارهای جهانی به فروش رساند.

لیبی که یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم هست، در حال حاضر تنها کنترل بخشی از تولید روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه ای خود را دارد. این کشور از بعد از سقوط معمر قذافی نتوانسته به این تولید دست پیدا کند. صنعت نفت این کشور و زیرساختهای نفتی آن در سالهای پس از سقوط قذافی دچار تنشهای بسیاری شده است.
پالایشگاههای لیبی عملکرد قابل قبولی ندارند که این کشور را مجبور می کند تا سوخت مورد نیاز خود را وارد کند.

ویتول از سال 2011 یکی از اصلیترین تأمین کنندگان محصولات پالایشی به لیبی بوده است. این شرکت در زمان درگیریهای نیروهای معترض با ارتش قذافی مقادیر بسیاری سوخت به این نیروها می رساند تا بتوانند در مقابل ارتش قذافی دوام آورند.

طبق این قرارداد جدید که براساس یک توافق قبلی حاصل شده است قرار است ویتول به تمام نقاط لیبی سوخت رسانی انجام دهد. از جمله سوختهای مورد توافق نفت سنگین است که به مصرف زیرساختهای محلی در لیبی خواهد رسید.

مدیر عامل ویتول در بیانیه ای گفت: شورای امنیت سازمان ملل به تازگی اعلام کرده که شرکت ملی نفت لیبی باید فعالیتهای خود را ادامه دهد زیرا این امر به سود همه مردم لیبی خواهد بود.

کد خبر 251202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =