نفت و کالاهای دیگری که براساس دلار مبادله می‌شوند با چالش روبه‌رو شدند.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه شهروند، در آخرین ساعات روز چهارشنبه گذشته به وقت ایران، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) تصمیم خود مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی را اعلام کرد و بر این اساس نرخ سود بانکی ٠,٢٥‌درصد افزایش یافت. این نخستین اقدام فدرال رزرو برای افزایش نرخ سود از ٢٠٠٦ میلادی تاکنون بود به همین دلیل بلافاصله روی بازارهای جهانی تأثیرات مختلفی داشت.
یکی از بازارهایی که پس از این اقدام به سرعت دستخوش تغییر شد، و به طور قطع بر اقتصاد ایران نیز اثر می گذارد، بازار نفت بود.
براساس گزارش رویترز قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی روز جمعه منطقه آسیا به دلیل افزایش نرخ بهره بانکی توسط «فدرال رزرو» آمریکا و همچنین فزونی عرضه بر تقاضا جهانی نفت با کاهش روبه‌رو شد. از سوی دیگر موسسه تحقیقات بازاریGenscape نیز گزارش داد ذخایر نفت آمریکا در اوکلاهما ١.٤‌ میلیون بشکه افزوده شده است. این درحالی بود که به دلیل افزایش نرخ سود فدرال رزرو، ارزش دلار در برابر سبد ارزهای دیگر به بالاترین میزان طی دو هفته اخیر رسید.
به این ترتیب نفت و کالاهای دیگری که براساس دلار مبادله می‌شوند با چالش روبه‌رو شدند. قیمت نفت دریای برنت برای تحویل در ماه ژانویه با ۱۹ سنت کاهش به رقم ۳۶ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید؛ ضمن این‌که قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای تحویل در مدت زمان مشابه با ۱۸ سنت کاهش در برابر ۳۴ دلار و ۷۷ سنت به ازای هر بشکه معامله شد. به این ترتیب طی روزهای اخیر به‌طور متوسط قیمت نفت ٢‌درصد کاسته شده است.
بهبود بازارهای مالی در آسیا و اقیانوسیه
هرچند این اقدام به ضرر بازارهای کالایی بود، اما به نظر می‌رسد، دولت‌ها و بانک‌های جهانی در منطقه آسیا و اقیانوسیه پس از این اقدام نفس راحتی کشیدند و بدین ترتیب بورس‌های اصلی این منطقه صعودی شدند. معاون وزیر اقتصاد کره‌جنوبی دراین‌باره گفت: جای خوشحالی است که با وجود افزایش نرخ سود بانکی تلاطم بازارهای مالی جهان کم بوده است. به این ترتیب شاخص بورس نیکی ژاپن ١,٥٤ درصد، شاخص هنگ سنگ در
هنگ کنگ ٠,٥٦‌درصد و شاخص ASX/S&P استرالیا با ١.٥‌درصد افزایش به فعالیت خود در روز پنجشنبه پایان دادند. از سوی دیگر روند بازار معاملات آتی در اروپا تغییر چندانی نداشت. در پی این اقدام ارزش دلار در سبد ارزهای آسیایی یک‌درصد رشد کرد. همین امر سوالاتی درباره جهت‌گیری سرمایه‌ها به سمت سهام بدهی‌های آمریکایی با سود بیشتر و بی‌توجهی به وضع اقتصادهای نوظهور را به وجود آورد.بدین ترتیب افزایش نرخ سود بانکی در آمریکا از دو منظر کاهش قیمت نفت و رشد نرخ دلار برای کشور ما مهم است.
نگرانی از آمار ذخایر نفت
هرچند تصمیم جانت یلن، سرپرست فدرال رزرو برای افزایش نرخ سود بانکی، نوعی اطمینان بیشتر برای بازارها فراهم کرد، اما نگرانی‌هایی را درباره تاثیرات بلندمدت آن میان کارشناسان ایجاد کرده است. از سوی دیگر کاهش قیمت نفت در بازارهای آسیا که مدتی است بازارها را دچار تلاطم کرده با افزایش نرخ سود امریکا، ادامه‌دار شد. «ریک اسپونر» تحلیلگر ارشد موسسه CMC Markets در سیدنی به روزنامه گاردین می‌گوید: انتشار آمار ذخایر نفت آمریکا بسیار نگران‌کننده بود. از سوی دیگر نشانه‌هایی از قدرتمند‌تر شدن دلار نیز در بازار مشاهده می‌شود و این امر وضع طلای سیاه را بدتر می‌کند. «کریس وستون» استراتژیست ارشد موسسه تجارت آنلاین IG در ملبورن نیز می‌گوید: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران و تجار از ثبات کوتاه‌مدتی که افزایش نرخ سود ایجاد کرده، خوشحالند. با وجود این معتقدم این اقدام سبب شده بازارهای جهانی وارد دوره جدیدی از عدم قطعیت و ناامنی شوند. تحلیلگران تیم اقتصاد آسیا در سیتی بانک نیز معتقدند هرچند این اقدام تأثیر مثبتی روی بورس و بازار اعتبارات داشته است، اما همچنان باید در بازارکالا با احتیاط اقدام کرد. آنها در یادداشتی برای مشتریان خود نوشته‌اند: مدت‌هاست که درباره نشانه‌های زودهنگام رشد در بازارهای نوظهور و ظهور آنها در بازارهای کالا سخن می‌گوییم. بنابراین در این‌جا باید ذکر کنیم آینده بازارهای انرژی و فلزات چندان نویدبخش نیست.
افزایش نرخ سود بانکی غول‌های نفتی جهان
از سوی دیگر در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه، دولت‌های عربستان سعودی، کویت و بحرین نیز یک‌شبه نرخ سود بانکی خود را افزایش دادند. این اقدام در حالی انجام شد که کاهش قیمت نفت به اقتصاد غول‌های نفتی فشار وارد کرده است.
عربستان‌ سعودی به‌عنوان بزرگترین صادر‌کننده نفت جهان نرخ سود وام بانک مرکزی به بانک‌های داخل کشور را از ٢٥ واحد‌درصد به ٥٠ واحد رساند؛ اما شاخص این نرخ سود را همچنان ٢‌درصد حفظ کرد. به گفته بانک مرکزی این کشور این تصمیم با توجه به تحولات بازارهای مالی و منطقه‌ای گرفته شده است. بانک مرکزی کویت نیز اعلام کرد نرخ سود بانکی این کشور ٢٥ واحد یا ٢,٢٥‌درصد افزوده خواهد شد. بحرین نیز یک‌شبه نرخ سود خود را ٠.٥‌درصد افزایش داد. از سوی دیگر بانک مرکزی امارات متحده عربی نیز اعلام کرد نرخ سود بانکی خود را ٢٥ واحد افزایش خواهد داد. درهرحال به نظر می‌رسد روند نزولی نفت در ٢٠١٦ نیز ادامه یابد. به گزارش رویترز، کارشناسان تخمین می‌زنند گمانه‌زنی درباره پایان منع ٤٠ ساله صادرات نفت آمریکا سبب می‌شود طی روزهای آتی نفت برنت و WTI با نوسانی حدود یک دلار روبه‌رو شوند. همزمان افزایش تولید اوپک به‌عنوان بزرگترین کارتل تولیدکنندگان نفت دنیا به نوسان بیشتر نفت در بازارها دامن زده است و چشم‌انداز افزایش قیمت نفت در ٢٠١٦ را بیش از پیش تیره می‌کند.

کد خبر 251998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =