66 هزار میلیارد تومان سهم فروش نفت در بودجه 95

سخنگوی دولت با اشاره به رقم 267 هزار میلیارد تومانی بودجه سال آینده گفت: از این میزان رقم بودجه، 66 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و 201 هزار میلیارد تومان از دیگر منابع مشخص شده در قانون بودجه تامین می‌شود.

به گزارش شانا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، در نشست خبری امروز (سه‌شنبه، یکم دیماه) با اشاره به نهایی شدن لایحه بودجه سال 95 کل کشور گفت: براساس پیش بینیهای صورت گرفته نرخ تورم سال آینده زیر 11 درصد کاهش می یابد و رشد اقتصادی به 5 تا 6 درصد می‌رسد.

وی با اشاره به رقم 267 هزار میلیارد تومانی بودجه سال آینده گفت: از این میزان، رقم بودجه 66 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و 201 هزار میلیارد تومان از دیگر منابع مشخص شده در قانون بودجه تامین می‌شود.

وی درباره نرخ ارز نیز افزود: هیچ یک از منابع درآمدی دولت در بودجه از محل درآمد تعیین ارز تامین نمی‌شود و دولت مصمم است از نوسانهای قیمت ارز جلوگیری کند.

نوسازی تاکسیهای فرسوده

نوبخت با اشاره به پیش بینی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری در بودجه سال آینده، تصریح کرد: 325 هزاردستگاه تاکسی در شهرهای بالای 100هزار نفر و زیر این میزان، در حال فعالیت هستند و 112 هزار تاکسی جزو خودروهای فرسوده است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: براساس هدف گذاری صورت گرفته در بودجه از سال آینده حدود 90 هزار تاکسی جایگزین می‌شود و هر ماه، 6 هزار و 429 دستگاه را از رده خارج می‌کنیم.

وی با بیان این که با این جایگزینی، آلایندگی دی اکسید کربن 368 هزار و 222 تن کاهش می‌یابد گفت: این برنامه تا سال 96 ادامه خواهد داشت و صرفه جویی ریالی و سوخت نیز محقق می‌شود.

نوبخت افزود: با نوسازی ناوگان حمل و نقل، میزان آلایندگی در حد 697 هزار و 235تن دی اکسید کربن برای سال 96 کاهش می‌یابد.

سخنگوی دولت ادامه داد: برای این منظور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همکاریهایی را با همه دستگاهها انجام خواهد داد و در مرحله دوم نوسازی خودروهای وانت بار و کامیون نوسازی می‌شوند و این سازمان منابع مالی را تقبل خواهد کرد.

راهکارهای دولت برای جبران کسری بودجه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به این که گفته می‌شود با کاهش قیمت نفت، دولت در سال آینده با کسری بودجه روبرو خواهد شد، افزود: براساس آخرین گزارش خزانه، عملکرد درآمدی نفتی 109 درصد است.

وی تصریح کرد: اگرچه کاهش قیمت نفت درآمدهای دولت را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما سطح پیش بینی را مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال انجام داد که با افزایش سطح مالیاتها بودجه را 236 هزار میلیارد تومان در نظر گرفت.

نوبخت گفت: پیش بینی این است که با توجه به این که مبنای بودجه براساس درآمدهای خزانه است، بنابراین تا پایان سال با کسری منابع مواجه می‌شویم، البته این به منزله تحقق نیافتن منابع است و کسری بودجه نیست.

سخنگوی دولت افزود: سیاست ما این است تا در سفرهای استانی دولت اعتبارات به طرحها هدفمند پرداخت شود، به همین جهت با تحقق نیافتن منابع مواجه می‌شویم، اما کسری نخواهیم داشت و از سازوکار تخصیص استفاده خواهیم کرد، همچنین میزان دریافتی دولت از مالیاتها در بودجه سال آینده 85 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

نحوه پرداخت یارانه ها پس از تصویب برنامه ششم

وی در پاسخ به این که وضع اجرای قانون هدفمندی در برنامه ششم توسعه چگونه خواهد بود، عنوان کرد: اجرای این قانون به اتمام رسیده است، اما براساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری یارانه ها به سمت حمایت از اقشار آسیب پذیر اجتماعی و تولید حرکت خواهد کرد و برای این منظور نیز ساز و کارهای لازم طراحی شده است.

نوبخت با بیان این که تغییراتی در نحوه پرداختی یارانه نسبت به گذشته دیده شده است، ادامه داد: اجرای این سیاستها پس از تصویب لایحه برنامه ششم توسط مجلس اجرایی خواهد شد.

منابع درآمدی دولت در پساتحریم

سخنگوی دولت در پاسخ به این که با رفع تحریمها دولت چه برنامه‌ای برای اموال و داراییهای مسدود شده کشور دارد، گفت: پس از رفع تحریمها داراییهایی که آزاد می‌شوند بخشی از آن مربوط به دولت است که از آنها می‌توان استفاده کرد و بخشی دیگر ذخایر بانک مرکزی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: آنچه فراتر از این دو بخش است، نقل و انتقال فروش نفت است و این که براساس اعلام وزارت نفت می‌توان تولید را تا پایان سال روزانه 500 هزار بشکه افزایش داد و سهمیه از دست رفته خود را احیا کرد و همچنین در سال آینده این مقدار به روزانه یک میلیون بشکه افزایش یابد، در حالی که اکنون همسایگان ما از این سهم استفاده می کنند.

کد خبر 252237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =