معضل ارتباط دانشگاه و صنعت ریشه کن می شود

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: امیدوارم با امضای موافقتنامه میان دانشگاهها و صنایع پایین دستی معضل ارتباط صنعت و دانشگاه نیز به طور کلی و برای همیشه حل شود.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس شعری مقدم صبح امروز (یکشنبه، 13 دیماه) در مراسم امضای موافقتنامه ها میان دانشگاهها و صنایع پایین دستی با بیان این که پس از انقلاب اسلامی ایران، مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران همواره تلاش کرده اند که پژوهش را در این صنعت کاربردی کرده و ارتباط محکمی میان صنعت و دانشگاه برقرار کنند، گفت: متاسفانه در این راستا در سالهای گذشته کمتر توفیق یافته ایم، زیرا از یک طرف محققان و دانشگاهیان معتقدند که آنچه مورد پسند مراکز علمی جهان است تحقیق در موضوعهای مربوط به مرزهای دانش است که می تواند در نشریه های معتبر بین المللی هم درج شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر صنعتگران هم معتقدند که محققان و دانشگاهیان طبیب دردشان نیستند و بهتر است خودشان فکری به حال خودشان کنند، البته تلاشهایی که در صنعت پتروشیمی در طول دولت اصلاحات در زمینه کاربردی کردن فعالیتهای تحقیقاتی شد، بی نتیجه نبوده است و تجهیز مراکز تحقیقاتی پتروشیمی به PILOT PLANT های متفاوت باعث شده است که امروزه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بتواند ادعای داشتن دانش فنی چند فرآیند و ساخت چند کاتالیست را داشته باشد که تاحدی تجاری سازی و فروش آنها به بخش خصوصی نیز پیشرفته است ولی تا مرحله ایده آل هنوز فاصله داریم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: موافقتنامه ای که ما امروز با چهار دانشگاه و مرکز تحقیقاتی امضا کردیم به ابتکار بیژن زنگنه، وزیر نفت شکل گرفته است، به موجب این موافقتنامه ها، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به چند دانشگاه که نقش متولی خواهند داشت کمک می کند تا هر کدام یک انستیتو تحقیقاتی مادام العمر در محدوده خود احداث کنند.

شعری مقدم افزود: هر یک از این انستیتو ها باید روی یک دانش فنی خاص اولویت دار و کلیدی صنعت پتروشیمی کار کنند آنگونه که در این زمینه برای کل کشور مرجع شوند و بتوانند صاحب لیسانس و دانش فنی شوند و در این مسیر در صورت نیاز، حتی از موسسه های دانش بنیان خارجی هم استفاده کنند.

وی ابراز عقیده کرد: امیدوارم با این موافقتنامه ها معضل ارتباط صنعت و دانشگاه نیز به طور کلی و برای همیشه حل شود؛ ما برای شروع، سه فرآورده و سه نوع کاتالیست کلیدی و پر مصرف صنعت پتروشیمی مثل متانول- الفینها و مشتقات پروپیلن را در نظر گرفته ایم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: متانول از آن جهت عمده ترین ماده است که از گاز طبیعی که به وفور در ایران وجود دارد حاصل می شود که ماده اولیه فرآورده های میانی دیگر است و چندی است که با استفاده از فناوریهای جدید می توان از متانول فرآورده های الفینی از جمله پروپیلن را تولید کرد که ماده اولیه 19 محصول نظیر پلی پروپیلن، اپوکسی رزین، پلی کربنات، الیاف آکریلیک می شود که خوراک تعدادی زیادی از صنایع پایین دستی پتروشیمی است که می تواند منشاء اشتغالزایی زیادی در کشور باشد.

وی افزود:طبق موافقتنامه ها، دانشگاه شیراز برای فناوری متانول و دانشگاه تربیت مدرس برای فناوری الفین و پژوهشگاه شیمی و مهندس شیمی ایران برای فناوری پروپیلن و مشتقات آن و دانشگاه امیر کبیر برای فناوریهای کاتالیستهای پرمصرف مربوطه در نظر گرفته شده اند.

شعری مقدم گفت: این دانشگاهها به دلیل امکانات و آمادگیهایی که داشته اند انتخاب شده اند ولی با آنها 10 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی دیگر به عنوان قطبهای علمی و پژوهشی همکاری خواهند داشت؛ به این ترتیب که دانشگاههای صنعتی شریف، رازی کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، چمران اهواز با دانشگاه شیراز و دانشگاههای فردوسی مشهد با دانشگاه تربیت مدرس همکاری خواهند داشت، ضمن آن که دانشگاههای آزاد، علم و صنعت ایران و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و دانشگاههای تهران، تبریز، آزاد و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با دانشگاه امیرکبیر همکاری خواهند داشت.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار داشت: برای شروع کار،قراردادی 5 ساله با دانشگاههای متولی منعقد می شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ضمن انجام پرداختهای مقرر در قراردادها، از طریق شرکت پژوهش و فناوری خود اطلاعات و امکانات فنی لازم را در اختیار آنان قرار می دهد.

وی ادامه داد: دانشگاههای یادشده نیز فضای آزمایشگاهی و کادر تحقیقاتی لازم را در اختیار انستیتوهای تحقیقاتی مربوطه قرار خواهند داد و به طریقی که دقیقا مشخص خواهد شد تا مرحله طراحی واحد صنعتی و تجاری سازی فناوری مربوطه ، همکاری خواهند کرد و در زمان اجرای طرح خدمات مشاوره ای به منظور تکمیل دانش فنی ارائه خواهند داد، به علاوه، در جهت مستند سازی دستاوردها، به منظور ثبت مالکیت معنوی فناوری مربوطه در مجامع بین المللی (PATENT) همکاری خواهند داشت.

شعری مقدم در پایان تاکید کرد: همه فعالیتهای تحقیقاتی صنعت پتروشیمی مثلا در زمینه متانول در دانشگاه شیراز متمرکز می شود و در این انستیتو، صنعت و دانشگاه دوش به دوش هم در کسب فناوری متانول و توسعه و ثبت بین المللی آن تلاش خواهند کرد.

کد خبر 252724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =