صادرات گاز نقش بسزایی در روابط دیپلماتیک ایران دارد

رئیس شورای راهبرد روابط خارجی از تقدیم پیشنهاد تدوین راهبرد جامع انرژی به مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: صادرات گاز در روابط سیاسی و ژئوپلیتیک ایران اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، کمال خرازی، عصر امروز (چهارشنبه، 16 دیماه) در نشست «چشم‌انداز بازار جهانی گاز در پرتو چالشهای جاری» که در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد به گستردگی شبکه گازرسانی در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف بی رویه انرژی در ایران سبب شد ایران فرصت حضور در بازارهای گاز را از دست دهد.

وی حجم صادرات گاز ایران را بسیار اندک عنوان کرد و افزود: با تکمیل فازهای پارس جنوبی و مصرف بهینه انرژی در کشور، ایران می تواند سهم خود را در بازار گاز افزایش دهد.

خرازی با بیان این که ایران باید از فرصت خود برای صادرات گاز و نقش آفرینی در بازارهای جهانی انرژی استفاده کند، اعلام کرد: در اطراف کشور ما تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز قرار دارند و ایران می تواند از این فرصت برای تبدیل شدن به مرکز مبادلات انرژی استفاده کند.

وزیر اسبق امور خارجه ایران با بیان این که ایران می تواند گاز را از کشورهای تولیدکننده تحویل گرفته و به این ترتیب موقعیت ژئوپلیتیک ایران را افزایش دهد به ارائه طرحی در این زمینه در زمان تصدی خود بعنوان وزیر امورخارجه اشاره کرد و افزود: بر اساس این طرح قرار بود ایران همه گاز تولید شده در کشور ترکمنستان را به مدت 30 تا 40 سال خریداری و به بازارهای مصرف صادر کند.

به گفته وی، در صورت اجرای این طرح منافع بسیاری برای کشور به دست می آمد.

رئیس شورای راهبرد روابط خارجی بر ضرورت تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه که پیش از این وجود داشت تاکید کرد و گفت: اکنون لازم است چنین معاونتی برای پیشبرد دیپلماسی انرژی تشکیل شود.

کد خبر 253002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =